Nieuws

Bandentest Metzeler Roadtec 02

Op het legendarische eiland Man introduceerde Metzeler de nieuwe sporttoerband Roadtec 02. Eigenlijk een ideale plek, want sinds 1907 de locatie van de enige echte Tourist Trophy – het summum van sportief toeren, zacht uitgedrukt. En dan hadden we ook nog de mazzel dat ons royaal de gelegenheid werd gegeven de natte grip te testen. Iets te royaal alleen.

The Isle of Man, een eiland met een hoge mate van zelfbestuur, gelegen in de Ierse zee tussen Engeland en Ierland. Historisch gezien misschien wel de meest toepasselijke plek om een motor- of bandenintroductie te houden, maar niet de meest zonnige locatie van Europa. In april kan het dus nogal tegenvallen qua weer, en dat deed het met name op onze testdag helaas dan ook. Bij aankomst de middag ervoor was het prachtig helder weer, met een blauwe lucht gelardeerd met wat fotogenieke witte wolken, maar dat mooie weer duurde helaas maar tot circa zeven uur ’s ochtends. Toen we op de motoren stapten, was het grijs met aanhoudende regen en temperaturen zo tussen de 6 en 9°C. Nou kan het weer op Man net als in Nederland ook zomaar omslaan, maar helaas. Het enige wat er veranderde, is dat de stromende regen van de ochtend ’s middags werd vervangen door dichte mist. In het water gevallen dus? Ja, maar ook weer niet helemaal. We deden toch nuttige en ook bijzondere ervaringen op.

Allereerst echter een nadere blik op de nieuwe Roadtec 02. Het is de vervanger van de Roadtec 01, of iets beter gezegd van de later erbij gekomen Roadtec 01 SE. Da’s een iets sportievere variant die er op het eerste gezicht hetzelfde uit ziet, maar die te herkennen is aan de minder ver naar de zijkanten doorlopende groeven; dit geeft logischerwijs meer grip en stuurprecisie bij grote hellingshoeken op droog wegdek.

De nieuwe Roadtec 02 ziet er helemaal anders uit. Daar waar de Roadtec 01 meer oogt als een regenband, lijkt de Roadtec 02 veel meer op een sportband. Het groevenpatroon is dan ook afgeleid van dat van de M9RR. De zogeheten land/zee-verhouding is opgeschoven naar meer land, dus meer contactvlak, en is ook meer gelijkmatig bij variërende hellingshoek. Verder geven minder groeven minder onderbrekingen in het loopvlak, wat minder afrolgeluid geeft.

De natte grip is verbeterd dankzij een nieuwe full-silica-compound op de voorband en de flanken van de achterband. Die laatste heeft zoals gebruikelijk een dual-compound loopvlak. De slijtvastere en stijvere middenstrook, die ongeveer 20% van het totale oppervlak vormt, heeft een rubbercompound met een iets lager silicagehalte (nog wel ruim 80%), voor grotere thermische stabiliteit. Zoals voorheen is er de Cap&Base-constructie waarbij het hardere rubber van de middenstrook doorloopt onder het zachtere rubber van de flanken, voor een stabieler loopvlak.
Metzeler geeft ten opzichte van de 01 SE voor de voorband 5% meer natte grip en 10% meer droge grip aan, bij de achterband is dat respectievelijk +15% en +9%.
Gebleven is de voor Metzeler kenmerkende 0°-staalgordel, die voor een goede warmteverdeling zorgt. Het karkasmateriaal is een stijf textielweefsel voor betere stuureigenschappen. De banden hebben een grote centrale radius (zijn dus niet spits in het midden) voor gemakkelijk sturen en stabiliteit op hoge snelheid.

Nieuw is de gepatenteerde Dynatread-technologie. Daarmee verandert het groevenpatroon in een dynamische situatie; het past zich aan aan een rustige danwel een sportieve rijstijl. Hard remmen en hard accelereren drukt door de grotere belasting bepaalde delen van de groeven dicht, waardoor een stabieler loopvlak ontstaat voor sportief gebruik. ,,Het creëert twee banden in één”, aldus Metzeler.

Nou is het niet voor het eerst dat er groeven onder belasting worden dichtgedrukt; dit is zelfs iets waar je bij rijden in de regen rekening mee moet houden, met name op het circuit. Een te lage bandenspanning kan resulteren in dichtgedrukte profielgroeven en dus mínder grip op nat wegdek, ook al vergroot je het contactvlak. Metzeler claimt wel de eerste te zijn die dit effect gericht gebruikt om bij een snelle rijstijl op droog wegdek een groter en stabieler contactvlak te creëren. Het is zogezegd een adaptief groevenpatroon.
Helemaal nieuw is het bewuste gebruik van dit effect echter niet: zo past Dunlop het al geruime tijd toe bij onder andere de Sportsmart TT, onder de naam ‘Speed Vent Tread’. Ook daar zijn de groeven zo gevormd dat ze gecontroleerd openen en sluiten, om zo het contactvlak te maximaliseren voor meer grip en tevens een koelende pompwerking te bereiken.

Bij de Metzeler Roadtec 02 is het dus zo uitgevoerd dat het toepassingsgebied van een sporttoerband verder wordt verbreed in de sportieve richting. De lange groeven in het loopvlak zijn zo gevormd dat ze bij een rustige rijstijl en het rijden in de regen open blijven en zo zorgen voor goede waterafvoer en de juiste beweeglijkheid van het loopvlak, wat bijdraagt aan een snelle opwarming en meer comfort. Bij een sportieve rijstijl heb je niet alleen meer gewichtsverplaatsing door hard remmen en accelereren, maar ook meer zijdelingse belasting. Hierdoor sluiten de groeven en geven zo een compacter en stabieler loopvlak met meer contactvlak. Dat geeft niet alleen meer grip, maar ook een duidelijkere feedback en meer stuurprecisie. De voor- en achterband zijn voorzien van dezelfde soort groeven, zodat ze hetzelfde adaptieve gedrag hebben.

Een andere bijzonderheid, passend in de huidige trends, is dat de banden zijn gemaakt met in totaal meer dan 43% bio-gebaseerde of gerecyclede materialen. Het is de eerste Metzeler-band die wordt gekenmerkt door een groot aandeel biologische en hergebruikte materialen. Twee maten in de reeks zijn zelfs CCC-gehomologeerd. CCC staat voor China Compulsary Certificate, wat specifiek gaat over dat gebruik van gerecyclede en bio-gebaseerde materialen. Afhankelijk van bandenmaat zit het gehalte aan gerecycled materiaal tussen de 14 en 19% en het gehalte biomateriaal tussen de 28 en 34%. Gerecyclede materialen zijn synthetisch rubber, silica en roet, bio-gebaseerde materialen zijn natuurrubber, textieldelen in het karkas, biochemicaliën en bioharsen.
De Roadtec 02 is gericht op rijders van sporttoermotoren, nakeds, crossovers en allroads, maar ook rijders van supersports die een sportiever ogende en presterende band zoeken dan gebruikelijke sporttoerbanden, zonder levensduur en natte grip op te offeren, aldus Metzeler.

Zoals gezegd vond de testrit op Man helaas plaats onder louter natte en koude omstandigheden. Over de sportieve kwaliteiten op droog wegdek kunnen we hier dus niks bevestigen noch tegenspreken, maar daarover kunnen we je in het komende nummer meer vertellen, want daarin lees je het tweede deel van onze bandenvergelijkingstest met daarin de sportieve toerbanden. Wat konden we wel op het natte eiland Man? Om te beginnen in de ochtend een volledige ronde rijden over het meest legendarische circuit ter wereld, de ruim 60 kilometer lange TT Mountain Course. Ik begon de testrit op een Ducati 950 Supersport, een welhaast ideale motor voor dit doel. Je wilt het TT-circuit tenslotte toch liefst op een sportmotor rijden, maar tegelijk is deze Duc verrassend comfortabel qua zitpositie en vering. De ideale balans qua sport en toer voor deze omstandigheden.

Op het grootste deel van de route hebben we naast regen ook te maken met normaal verkeer – dus normale praktijkomstandigheden. Terwijl ik me vergaap aan alle bekende bochten en rechte stukken die ik tot nu toe alleen maar kende van foto’s en filmbeelden (Bray Hill, Quarter Bridge, Cronk-y-Voddy, Ballaugh Bridge, Sulby Straight, Creg-ny-Baa enzovoorts), en die me in het echt nóg meer respect doen hebben voor de TT-coureurs, zorgen de banden ondanks de stromende regen in elk geval voor een aangenaam ‘normaal’ gevoel. Ja, het zijn onbekende wegen met alle elementen die je op openbare wegen en in de bebouwde kom tegenkomt, zoals hobbels, putdeksels en wisselende soorten wegdek, dus we rijden met gereduceerd tempo, maar er is niet dat gevoel van op eieren rijden. De banden zetten geen onverwachte stapjes, er is een verrassend zeker gevoel. Ondanks af en toe bewust steviger remmen en harder uitaccelereren dan ik onder deze omstandigheden normaal gesproken zou doen, hoeven het ABS en de tractiecontrole niet meteen merkbaar in te grijpen. Er kan dus meer dan er mentaal (en qua zicht) mogelijk lijkt. Vooral op de prachtig vloeiende ‘mountain road’ hadden we nota bene even voluit kunnen gaan, want die is voor deze gelegenheid afgesloten voor het overige verkeer! Helaas is het daar niet alleen kletsnat, maar ook nog mistig, extra koud en winderig. Brrrr. Windy Corner doet zijn naam eer aan.

Het stuurgedrag lijkt eerder gemoedelijk dan flitsend te zijn, maar wordt nu natuurlijk sterk beïnvloed door het gematigde tempo en de in absolute zin beperkte grip, hoezeer die relatief gezien dan ook goed mag zijn. Na de Duc stap ik over op een Suzuki GSX-8R, een andere prijsklasse, maar eveneens een comfortabele sportmotor met ook voor mijn 1,90 meter een ruime zit. Wat hetzelfde blijft is de prettige grip die de banden geven, die helpen om het beste te maken van de omstandigheden. Inmiddels is het zicht meer een probleem dan de natte weg en na een welkome koffiestop in het Victory Cafe bij de 31e milestone rijden we doorweekt verder richting finish.

Na de lunch stap ik op een MV Agusta Turismo Veloce 800 voor de middagroute, die ons meer over de kuststreken aan de zuidkant van het eiland zal voeren. Terwijl ik me eigenlijk prima thuisvoel op de combinatie MV – Roadtec 02 en de weg weliswaar nog kletsnat is, maar de regen grotendeels is opgehouden, is er echter nog meer dikke mist komen opzetten. In combinatie met steeds meer beslagen vizieren is het zicht tot bijna nul gereduceerd en moeten we helaas omkeren. Erg jammer, want ik begin net te wennen aan de grip en heb het gevoel dat het ook op nat wegdek een lekkere rit had kunnen worden met allerlei verschillende motoren.
Hier eindigde het dus. De Roadtec 02 is in elk geval ook met zijn sportievere inslag een prima regenband… Voor alle droge ervaringen verwijzen we alvast naar de grote bandentest in de komende MotoPlus!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Kove 450 Rally

Eerste Test Kove 450 Rally

18 juli, 2024

Anderhalf jaar geleden debuteerde het Chinese Kove uit het niets uitstekend in de Dakar Rally. De tweede rally ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-