+ Plus

Bandentest: Continental Road Attack2

Vijf jaar na de introductie van de RoadAttack komt Continental met de opvolger, de RoadAttack 2. Ze lijken bijna als twee druppels water op elkaar, maar de verschillen zitten in en onder het oppervlak. Vergeleken met zijn voorganger moet deze nieuwe sportieve toerband vooral meer droge en natte grip bieden en zijn de handelbaarheid en de levensduur verbeterd. Veelbelovend is het nieuwe ‘Traction Skin’, waardoor de inrijperiode volgens de Duitse bandenfabrikant extreem kort is. Plug ’n play dus. Een setje nieuwe banden betekent in de regel dat je tijdens de pakweg eerste tientallen kilometer met enig beleid het verse rubber moet inrijden. Dit komt onder andere door de losmiddelen die worden gebruikt om een band uit de productiemal te krijgen. Deze losmiddelen vormen als het ware een laagje over het verse rubber en dat moet er in die eerste tientallen kilometers dus eerst af worden gereden voor je optimale grip hebt. Continental heeft daar een alternatief voor gevonden in de vorm van een speciale coating in de vulkanisatiemal, waardoor de inrijperiode van de nieuwe RoadAttack 2 feitelijk extreem kort is en het rubberoppervlak in die eerste kilometers al meteen goed kan vertanden met het asfalt. Dat lijkt op papier al een aardige feature voor de opvolger van een band die in het uiterst competitieve sportieve toersegment altijd een beetje een onopvallende middenmoter is geweest. De RoadAttack, die overigens nog gewoon leverbaar blijft, blonk in onze vergelijkende bandentesten namelijk nooit ergens in uit, maar had aan de andere kant ook nooit onaangename verrassingen in huis. Maar om een meer prominente rol te spelen in een segment dat ruim een kwart van de totale straatbandenmarkt beslaat, is er meer nodig dan het snel genereren van mechanische grip. Daarom heeft Continental de nieuwe RoadAttack 2 ook voorzien van de zogeheten ‘Continuous Compound’. Waar andere fabrikanten meer en meer gebruik maken van verschillende rubbercompounds in een band om een optimale balans tussen grip en levensduur te vinden, doet de Duitse fabrikant het met slechts één compound, maar met nagenoeg hetzelfde effect. Door temperatuurgestuurde vulkanisatie tijdens het productieproces wordt de compound op de wangen van de RoadAttack 2 wat zachter voor meer grip en de compound in het loopvlak van de band juist wat harder voor een langere levensduur. De gripopbouw wordt door deze productietechniek heel gelijkmatig en progressief als we Continental mogen geloven. Een andere ingrediënt van de compound is het zogeheten ‘Black Chili’, een naam waar het marketingapparaat van de Duitsers ongetwijfeld lekker op heeft kunnen broeden. Het takenpakket van deze gepeperd klinkende mix van harsen en silica is behoorlijk uitgebreid met onder andere de zorg voor goede natte en droge tractie, het verkorten van de remweg, het rubber snel op temperatuur krijgen en het vergroten van het contactvlak met de weg. Bij een aantal van deze taken wordt de compound geassisteerd door het nieuwe profielpatroon. Dat lijkt veel op dat van de eerste RoadAttack, maar heeft net even wat scherpere hoeken. Mocht je twijfelen, dan kun je ook met de hand de RoadAttack 2 nog van zijn voorganger onderscheiden. De nieuwe is wat scherper van lijn dan de RoadAttack, die van wang tot wang een veel ronder verloop heeft. Deze vormwijziging moet met name de handelbaarheid te goede komen.Hoe dat in de praktijk uitpakt, kunnen we uitproberen op Continental’s eigen testfaciliteit, het Contidrom, ten noorden van Hannover en tijdens een toer door de nabij gelegen Harz. Het motormenu is behoorlijk uitgebreid en omvat instappers als een Yamaha XJ6, dikke nakeds als de Benelli TnT 1130, een semi-allroad als de Triumph Tiger en een aantal supersport 600’s. Alhoewel de RoadAttack 2 natuurlijk niet een sportieve band pur sang is, staan de supersports er met name bij om het ‘plug ’n play’ karakter van het nieuwe rubber op het droge testcircuit te ervaren. Dat ziet Pluvius helaas niet zitten, want een paar flinke buien zetten het circuit blank. Maar ook op de natte baan blijkt al snel dat een set nieuwe RoadAttack 2 weinig tijd nodig heeft om temperatuur in de band te krijgen en voldoende vertrouwen te geven. Binnen anderhalve ronde in het zadel van een Triumph Daytona 675 is er al heldere grip en feedback over wat er wel en niet kan, wat even later op de natte testbaan nog eens wordt onderstreept. Als het toch nat is, kun je maar beter volledig voor nat gaan, nietwaar? Deze baan staat onder een permanente laag water, waardoor je dus een heel evenwichtig beeld van de natte grip van een band krijgt. In het zadel van een meer alledaagse machine als de XJ6 met een smallere 160-achterband zijn het vooral de lichtvoetigheid en de neutrale vanzelfsprekendheid die in deze natte omstandigheden opvallen. De grip overtuigt ook hier en de grenzen worden kraakhelder afgebakend. Halleluja dus? Voor de XJ6 in ieder geval, de Kawasaki Z750 die ik vervolgens reed, vond ik een stuk minder overtuigend. Zwaar aan de voorzijde en beduidend minder helder aanvoelend dan de XJ6. De Suzuki Bandit 650 met de oude RoadAttack, die ik als eerste reed op de natte baan, voelde soortgelijk aan, maar de Z750 was wel degelijk voorzien van het nieuwe rubber. Een dag later staat de Harz op het programma en heeft Pluvius de sluizen gesloten. Ideale omstandigheden dus voor een droge test in het zadel van een Triumph Tiger. Op het eerste oog misschien een beetje een vreemde keuze, maar gezien het geringe aantal kilometers dat een moderne allroad als de Tiger doorgaans op onverharde wegen rijdt, kan een sportieve toerband als de RoadAttack 2 een prima alternatief zijn voor een typische allroad-band. Daarnaast is de Harz met zijn hoogteverschillen, haarspeldbochten, doorlopers en gemene knijpers de Tiger op het lijf geschreven. En geschoeid op de nieuwe Continental rubbers vormt de Triumph hier een verrassende combinatie. Het stuurgedrag is licht, neutraal en erg precies. Het gripgevoel is al na de eerste paar draaiers erg hoog en de RoadAttack 2 geeft een helder gevoel over wat er onder het rubber gebeurt. Bovendien laten de banden zich niet snel van de wijs brengen door het op vele plekken nog zwaar door de winterse vorst beschadigde wegdek. Het gedrag op de limiet, een puntje waar je de vorige RoadAttack licht om kon bekritiseren, lijkt verbeterd, want ook onder heel stevige hellingshoeken blijft alles steeds zeker en stabiel aanvoelen. Het enige minpuntje is dat er een licht oprichtmoment bij bijremmen in een bocht voelbaar is. Over de levensduur, een van de speerpunten van de nieuwe RoadAttack 2, valt na zo’n dagje sturen nog weinig te zeggen. Maar qua gripgevoel in droge en natte omstandigheden lijkt de nieuwkomer absoluut verder dan zijn voorganger, alhoewel er op de natte baan wel duidelijke verschillen in sturen tussen de verschillende motorfietsen voelbaar waren. De prijs van de nieuwe Conti’s komt iets boven die van de oude RoadAttack te liggen. [Kader + Bild Reifen]BANDENMATEN ROADATTACK 2VOOR110/70ZR17120/60ZR17120/70ZR17110/80ZR18120/70ZR18110/80R19ACHTER150/70R17160/60ZR17170/60ZR17180/55ZR17190/50ZR17190/55ZR17160/60ZR18[BU opener]Ook onder een semi-allroad als de Triumph Tiger doet een sportieve toerband als de RoadAttack 2 het erg goed. [BU 2e seite]De natte grip van de Conti’s onder een Yamaha XJ6 i

Lees meer over

Kawasaki Suzuki Triumph Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...