+ Plus

Bandenoverzicht 2020

Het contactvlak tussen motor en wegdek is vaak maar een handbreedte groot. Als het om banden gaat, is er dus geen ruimte voor compromissen. Hoger, verder, sneller is niet alleen van toepassing op motoren, maar zeker ook op motorbanden. Voor 2020 is er veel nieuws op bandengebied en dat hebben we op deze pagina’s keurig voor je geordend. De eerste testen met de nieuwe rubbers zullen snel volgen.

SPORTBANDEN
De snelle prestigeklasse, waarin nagenoeg alle grote merken actief zijn. Sportbanden moeten in ieder geval voldoende alledaagse gebruiksgenen in het rubber bezitten, zodat ook er bij slechte weersomstandigheden geen gevaarlijke situaties ontstaan. Continental, Metzeler en Michelin brengen interessante noviteiten op de markt, die onze aanstaande bandentest ongetwijfeld weer spannend gaan maken.

Metzeler Sportec M9 RR
De opvolger van de M7 RR, die in onze bandentesten al uitblonk met zijn uitgebalanceerde karakter en uitstekende prestaties onder natte omstandigheden. Bij de nieuwe 9 blijft de afkorting RR voor Road Racing gehandhaafd. Daarmee wil Metzeler onderstrepen dat deze band voor een breed gebruiksgebied is ontwikkeld.

Continental Sport Attack 4
De voorgangers 1 tot en met 3 presteerden uitstekend als het ging om snelheid en handelbaarheid. De aanvankelijk problemen met de natte grip waren bij nummer 3 verdwenen. Deze nieuwe 4 heeft op papier de potentie uit te groeien tot testtopper.

Michelin Power 5
Niet in de war raken: de voorganger van deze Power 5 was de RS (achterband RS Plus). De nieuwe 5 moet als een echte allrounder met een fors silica-aandeel en een ‘2CT/2CT+’-compound Michelins regenkwaliteiten opnieuw onderstrepen, en daarnaast ook garant staan voor een lange levensduur.

 

TOERBANDEN
Ondertussen het speelterrein voor echte alleskunners, die zijn ontwikkeld op een lange levensduur, veel gripreserves onder natte weersomstandigheden bieden en ook nog eens sportief sturen. Toerbanden doen het in de regel goed onder wat oudere sportmotoren, maar passen ook prima onder een sterke naked bike en uiteraard onder een echte toermachine.

Dunlop Mutant
Dit is niet alleen wat profiel betreft een interessante nieuwkomer. Dunlop positioneert deze Mutant zowel in het allroad-, het scrambler- als in het 17-inch-crossover-segment met machines à la BMW S1000XR en Kawasaki Versys 1000. Een spannend concept dus!

Continental Street
Continental Road
Continental zet met het 2020-toergamma niet in op de high-end-markt, maar mikt op beginnersmotoren en de middenklasse. De Street lost als diagonaalband voor lichte tot middelzware motoren de Conti Go! (Street) af en is ook voor veel youngtimers een interessante band. De Road wordt gepositioneerd als een aantrekkelijk geprijsde budgetband. Deze nieuwe band moet de concurrentie aangaan met zogeheten ‘Second Line’-banden, banden die in het verleden het predicaat ‘premium’ hadden, maar inmiddels wat op leeftijd zijn en als scherp geprijsde ‘tweede keuze’ in het gamma van een fabrikant zijn gebleven.

Metzeler Roadtec 01 SE
De al langer bekende Roadtec 01 krijgt gezelschap van een SE-uitvoering, die volgens Metzeler net even wat sportiever is. Met name onder hellingshoek zouden deze rubbers wat beter moeten presteren dan de standaard Roadtec 01.

CST Ride Migra
De afkorting van de merknaam staat voor ‘Cheng Shin Tire’, maar bij ons in Nederland zijn de banden van deze Taiwanese fabrikant met fabrieken in China vooral als Maxxis bekend. Met de Ride Migra wil CST een plekje veroveren in het radiaalband-segment met de klassieke maten 120/70ZR17 (voor) en 160/60 en 180/55ZR17 (achter). De eerste test met dit rubber staat inmiddels op de planning.

Vredestein Centauro ST
Een vertrouwde Hollandse naam, maar achter de merknaam gaat inmiddels de Indiase fabrikant Apollo schuil, dat voor de Aziatische markt al radiaalbanden voor de eerste montage produceert. Onder de naam Vredestein brengt het met de Centauro ST nu een allroundband op de markt. Ook van deze band volgt op korte termijn een eerste test.

YOUNGTIMER- EN KLASSIEKERBANDEN
Een groot deel van het Nederlandse motorpark is vijftien jaar of ouder. En die tendens is stijgende. Ook voor bandenfabrikanten wordt die groep motoren uit de jaren tachtig en vooral jaren negentig steeds interessanter. Naast alledaagse allrounders is er ook steeds meer vraag naar rubbers voor klassieke racers.

Avon Roadrider MK II
31 maten, 37 specificaties en verkrijgbaar met een H- en V-snelheidsindex. De MKII is een doorontwikkeling van de Roadrider toerband, maar is eerder een allrounder. Door de ruime keuze aan maten en klassieke looks zijn deze Britse rubbers ook voor veel youngtimers interessant.

Bridgestone BT46
De BT45 was een klassieker voor klassiekers, maar na 22 jaar in het gamma gezeten te hebben, is het nu tijd voor nieuw rubber voor de oudjes. De BT46 moet met zijn silica-compound met name op natte wegen overtuigen, en dankzij een speciale ‘UM’-constructie is deze band zowel met als zonder binnenband te gebruiken.

Pirelli Phantom Sportscomp RS
Het profiel stamt uit de ‘seventies’, maar de constructie is helemaal van deze tijd. Pirelli stuurt de Phantom RS met een vintage-look en met een op klassieke racers toegesneden compound richting de start.

Bridgestone CR11
Beduidend sportiever dan zustermodel BT46 oogt deze CR11. De afkorting staat voor ‘Classic Racing’, en inmiddels heeft deze ‘11’, die met name geschikt is voor superbikes uit de jaren tachtig, al een overwinning te pakken in een WK Classic Endurance-race op Spa-Francorchamps.

Dunlop TT100 GP
Hij is er als radiaal- en diagonaalband, en past op zowel moderne retro-motoren als op echte klassieke motoren. De TT100 GP heeft uiteraard een moderne constructie, maar het design is geïnspireerd op de banden, waarmee in de jaren vijftig op het Isle of Man de eerste 100-mijl-per-uur-ronde gereden. De nieuwe Dunlop is er voor maar liefst zestig modellen van zestien fabrikanten.

Heidenau K34
Gemaakt voor de eeuwigheid – zo prijst de Duitse bandenfabrikant haar K34-vintageband band met fijnmazig blokprofiel. Opvallend is dat de K34 zowel voor als achter geen draairichtingindicatie heeft. De in Duitsland geproduceerde band is geschikt voor snelheden tot 210 km/uur.

ALLROADBANDEN
Door de populariteit van het allroad-segement zijn uiteraard ook de banden voor deze motoren populair. Het is met name een bandensegment, waarin de klant meer en meer specifieke oplossingen verlangt: de ene rijder wil maximale grip in het terrein, een ander verlangt optimale levensduur en weer een ander hecht grote waarde aan maximale bochtenpret.

Continental TKC70 Rocks
Het meer op straatgebruik toegespitste zustermodel TKC80 is al langer een vertrouwd gezicht. Nieuw is deze TKC70-achterband met de toevoeging ‘Rocks’, die met een standaard TKC70-voorband kan worden gecombineerd en het geheel nog beter geschikt voor terreingebruik maakt.

Dunlop Trailmax Meridian
De opvolger van de Trailsmart Max richt zich volledig op straat- en toergebruik in het allroad-segment. De ontwikkeling is met name gericht geweest op een constant prestatieniveau over de gehele levensduur – en die moet nog beter zijn dan die van zijn voorganger.

Dunlop Sportsmart
Hé, staat deze band niet in het verkeerde rijtje? Ja, de Sportsmart is eigenlijk bedoeld voor de sportieve rijder, maar dit jaar is er ook een 120/170-maatcombi voor zware allroads. Aha!

CST Ride Ambro
De Ride Ambro is de tweede noviteit van het Aziatische CST. Het is een straatgerichte allroadband, die er zowel in de ‘oudere’ maatcombinatie 110/150 als in een 120/170-combi voor dikke allroads is.

CRUISERBANDEN
Miles, miles en miles…. Bandenfabrikanten die nieuwe banden leveren voor Harley & Co. moesten in het verleden met name goed scoren op het criterium ‘levensduur’. Maar ondertussen zijn er ook ‘lowriders’ die juist meer waarde aan grip hechten – met name bij natte weersomstandigheden. Er is inmiddels zo veel verschillend rubber voor dit segment leverbaar, dat we dit jaar een cruiser-bandentest organiseren.

Michelin Commander III Cruiser
Michelin Commander III Touring
Met de Scorcher hebben ze bij Michelin al een band die standaard onder veel Harley’s ligt, niet altijd helemaal naar onze tevredenheid als het gaat om zaken als natte- en koude grip trouwens. Maar met de Commander III lijkt het allemaal een stuk interessanter te worden, want deze is er in de twee afgebeelde versies en moet met name bij slechtere weersomstandigheden zijn mannetje staan.

Mitas Custom Force
Het Tsjechisch-Sloveense bandenmerk was ooit een nichemerk, maar het bouwt haar portfolio inmiddels in rap tempo uit. Ook voor zware motoren heeft het nu volop banden in huis. Deze Custom Force kunnen we op korte termijn al in de praktijk aan de tand voelen.

CIRCUITBANDEN
Het meest uitdagende segment voor een bandenfabrikant. Er zijn namelijk circuitbanden met en zonder straathomologatie, met en zonder profiel en dan ook nog eens met verschillende compounds. Wat ze in de regel allemaal met elkaar gemeen hebben, is een uitgesproken spits contour en dat ze een stuk compromislozer zijn dan de beduidend op meer alledaags gebruik gerichte sportbanden. Daar moet je bij een aankoop dus op letten, zeker als je dit soort banden – indien toegestaan – ook naast het circuit wilt gebruiken.

Continental Race Attack 2 soft/medium
Continental Race Attack 2 Street
De Race Attack 2 Street is de sportievere versie van de Sport Attack 4, die ook – zoals de typeaanduiding al verklapt – geschikt is voor straatgebruik. Deze band vervangt de Race Attack Comp. End. Op de foto links de Race Attack 2, die zich richt op hobbycoureurs en in een soft- en medium-compound leverbaar is. Deze banden kunnen worden gebruikt in combinatie met bandenwarmers en kunnen met een lagere bandenspanning worden gereden.

Metzeler Racetec TD Slick
Wie slicks wil gebruiken, moet bij voorkeur over wat circuitervaring beschikken. Maar met de nieuwe Racetec TD brengt Metzeler naar eigen zeggen een makkelijker handelbare band op de markt, die bij uitstek geschikt moet zijn voor circuitdagen en clubraces.

Michelin Power Cup 2
Michelin Power GP
Als officiële MotoGP-bandenleverancier heeft Michelin natuurlijk een naam hoog te houden, dus wat dat betreft is het niet zo verwonderlijk dat er veel supersportief materiaal van de Franse fabrikant op de markt komt. De Power GP is een aanvulling naar boven op de Power 5 als een 50/50-mix voor straat en circuit. Met een flink aandeel silica moet deze nieuwkomer ook onder natte omstandigheden nog goed voor de dag komen. De Power Cup 2 is weliswaar ook voor straatgebruik gehomologeerd, maar is vooral ontwikkeld voor hobbycoureurs.

Bridgestone RS11
Ook de Bridgestone RS11 is een typische, voor straatgebruik gehomologeerde circuitband, die ook wel als eerste montage (bijvoorbeeld Kawasaki H2, Suzuki GSX-R1000) wordt gebruikt. Vergeleken met zijn voorganger moeten de grip en handling zijn verbeterd.

Pirelli Diablo Superbike
Deze slick is al langer bekend, hij is afkomstig uit het profcircuit en is er in vier compounds, die allemaal op hardcore-circuitgebruik zijn ontwikkeld. Helemaal nieuw voor 2020 is de SC3-compound, die ook in gebruikte staat langer mee moet gaan en beter moet presteren.

Avon 3D Ultra Evo Hypersport
Avon Xtreme Rain Racer
Avon trekt in 2020 met een sportief trio richting de circuits. Als supersportieve band, die in eerst instantie voor straatgebruik is bedoeld, vervangt de 3D Ultra Evo Hypersport zijn voorganger, de Ultra Sport. Wil je nog een stapje sportiever, dan kun je binnen de Avon-range kiezen voor de 3D Ultra Xtreme Slick (geen afbeelding) voor puur circuitgebruik tijdens circuitdagen of clubraces. Voornaamste doel van deze nieuwe band: meer grip, langere levensduur. Hetzelfde geldt voor de Xtreme Rain Racer, die met zijn brede profielsleuven en bijpassende, zachtere compound voor meer grip op een nat circuit moet zorgen.

Lees meer over

BMW Kawasaki Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...