+ Plus

Alpenmasters 2007: toer / sporttoer

Je bent doorgaans zeer comfortabel onderweg en redelijk snel op je bestemming. Maar wat heb je aan een vol met accessoires gehangen reismotor als het brede, strakke asfalt in de bergen plotseling een veredeld geitenpad wordt?De weg slingert zich in zachte bogen door het okerkleurige landschap. Geen bomen en geen struiken te zien, zelfs geen klein bergbloemetje. Aan de horizon is de lucht strak blauw. Hoekig en moeizaam worstelt een motorrijder zich door de bochten. Het ziet er wat onbeholpen uit allemaal, onzeker ook. Of hij hier onbekend is? Dat zou eigenlijk niet moeten kunnen. Zijn machine is immers voorzien van een GPS met groot beeldscherm. Jammer, de werkelijkheid op de Col du Galibier is zo veel mooier. Completer kan nietEen navigatiesysteem op de Yamaha FJR1300 is alleen tegen meerprijs leverbaar, maar ook zonder dit geografische hulpmiddeltje is de zijdezacht draaiende en koppelsterke viercilinder met een gemeten vermogen van 135 pk niet alleen in motorisch opzicht het best uitgerust. Standaard zit nagenoeg alles er op en aan wat reizen tot een aangename bezigheid maakt: een elektrisch verstelbare ruit met uitstekende protectie, verwarmde handvaten, een kofferset, ABS en gecombineerde remmen. Tegen meerprijs kun je ook kiezen voor een halfautomaat zoals onze testmachine die heeft. De versnellingen glijden er zonder koppeling makkelijk in en de FJR schiet met indrukwekkende vaart vooruit. Alleen het zwaar draaiende gashendel begint na verloop tijd behoorlijk op de zenuwen te werken. Al na een paar uur in het zadel beginnen handpalm en pols serieus pijn te doen van het vasthouden en sleuren aan het gas. Helemaal compleet zet de Yamaha een imposante 297 kg op de schaal en dat is een absoluut record in dit veld. Gewicht dat alomtegenwoordig is, zeker in de bergen. Tijdens remmen of omgooien voor een bocht laat iedere kilo zich gelden. Met zijn op comfort afgestemde vering ligt de Yamaha weliswaar aangenaam op het Alpenasfalt, maar handelbaar is iets heel anders. Bij een sportieve rijstijl hebben de veerelementen het zwaar en heeft de voorvork bij hard remmen de neiging door te slaan. Licht en opgewektDe BMW F800ST zeult een dikke 80 kg minder met zich mee dan de FJR. Maar goed, de Beier doet het dan ook met twee cilinders en 500cc minder en levert met 90 pk ook beduidend minder vermogen. Een grote handicap? Het blok hangt mooi soepel aan het gas, heeft nauwelijks hinderlijke lastwisselreacties en laat zich haast geruisloos schakelen. Maar de F800 moet zich bergop duidelijk meer inspannen, verlangt actiever schakelgedrag en hunkert vergeleken met de FJR naar toeren. Verrassend genoeg heeft dat nauwelijks een negatieve invloed op het verbruik. Wat heet: met 1 op 21,7 is de twin zelfs extreem zuinig. Door het uitgebalanceerde en neutrale stuurgedrag is de F800ST probleemloos door de bergen te dirigeren. Of het nu haarspelden of snel opeenvolgende bochtcombinaties zijn, de BMW pakt ze allemaal op een mooie en loepzuivere lijn. Maar echt enorm handelbaar is ook de ST niet. De op comfort afgestemde veerelementen spreken heel fijn aan en zelfs op flink geërodeerd wegdek blijft de stabiliteit van de Duitser onverstoorbaar. Alleen de matig doseerbare voorrem past niet helemaal in het goede plaatje van het rijwielgedeelte. Wat dat betreft levert de BMW punten in op de FJR1300. Ook de karige uitrusting, het matige zitcomfort voor rijder en passagier en de niet echt overtuigende wind- en weerprotectie kosten de F800ST punten. Meer dan plek drie zit er dan ook niet in.De basis kloptDe bergwanden lijken de zware basklanken met volle overgave te weerkaatsen. Wat een geluid! Onmiskenbaar een Guzzi. Minder kenmerkend is de jas waarin deze Guzzi is gehuld. Met een elegante stroomlijn, een verstelbare ruit, een comfortabel zadel en koffers mikt de Norge duidelijk op de reislustig ingestelde motorrijder. Bovendien hoort ABS tot de standaard uitrusting. Ruim 93 pk moeten er op papier in de tweecilinder zitten, maar de vermogensbank kon er slechts 82 ontdekken. Die pk’s rollen er dan wel heel homogeen uit en dat maakt dat er best te leven is met de verwachte, maar uitblijvende punch van onderuit. Om lekker vlot op pad te zijn, moet er dus wel flink gewerkt worden met de lekker licht schakelende versnellingsbak. Het verbruik van gemiddeld 1 op 18,2 is verheugend laag, de actieradius is met meer dan 400 kilometer enorm.Ronduit verrassend is het speelse gemak waarmee deze reis-Guzzi de bergen beklimt. De 278 kg gewicht is goed over de machine verdeeld. Daardoor is de Norge buitengewoon handelbaar en ook heel precies te sturen. Dat zorgt op het bochtenpanorama in de Alpen voor buitengewoon veel stuurplezier. Maar helaas hebben de Italianen hun groottoerist niet helemaal tot het einde toe consequent afgerond. De monoschokdemper kan het bij volle belading niet bolwerken en ook de krachtige, goed doseerbare remmen hebben zo hun grenzen als het om belasting gaat. Tijdens een opwindende afdaling werd de achterrem zo heet dat de kunststof ommanteling van de remleiding smolt, waardoor de leiding losliet. Een eenmalig voorval, mogen we hopen…. Explosief pakketRemproblemen zijn de K1200R Sport in ieder geval vreemd. De remklauwen happen gretig in de schijven en vertragen de 246 kg zware vier-in-lijn met volle overtuiging. Ze hadden alleen nog iets beter doseerbaar mogen zijn en een wat duidelijker drukpunt mogen hebben voor nog meer stuurplezier. De Sport rolt uitermate tevreden over het asfalt en zijn fijngevoelige veerelementen strijken onregelmatigheden in het wegdek resoluut strak. Slecht asfalt, gaten in de weg – het tegen meeprijs leverbare ESA-systeem bewaart onder alle omstandigheden de rust. De stuurprecisie is van hoog niveau, maar in de stugge Sport-modus komt de vierpitter het best uit de verf. De Beier blijft prima op koers, heeft nergens de neiging zich op te richten, houdt ook in de krapste bochten het overzicht, maar een wonder van lichtvoetigheid is het echter niet. De viercilinder van de K1200R Sport is een sprookje. De zijdezachte loop, de soepele gasrespons en de licht schakelende zesbak staan garant voor een uitermate relaxed gevoel. Al bij lage toerentallen ontplooit het opgepompte blok een onbedwingbare drang naar voren, waardoor je ook nauwelijks hoeft te schakelen. Bovenin trakteert de Beier op een genadeloos eindschot. Dankzij zijn beresterke blok en soevereine rijwielgedeelte pakt de K1200R Sport de winst in deze klasse, alhoewel hij pas op de plaats moet maken als het om zitcomfort en wind- en weerprotectie gaat. [Text im Leistungsdiagramm][Grun]BMW F800ST66,1 kW (90 pk) bij 8550 tpm87 Nm bij 5800 tpm[Blau]BMW K1200R Sport118,9 kW (162 pk) bij 9800 tpm128 Nm bij 8300 tpm[Gelb]Moto Guzzi Norge 1200GT 60,3 kW (82 pk) bij 6900 tpm95 Nm bij 5500 tpm[Rot]Yamaha FJR1300AS99,4 kW (135 pk) bij 7900 tpm131 Nm bij 6600 tpm[Text fur Fazit bei Punktewertung]CONCLUSIEEen beresterk, gecultiveerd lopend blok en een uitermate precies sturend rijwielgedeelte zijn de punten die bij de BMW K1200R Sport het verschil maken. De Yamaha FJR1300AS overtuigt als uitstekend uitgeruste reismotor, maar komt in de Alpen wat te kort door zijn hoge gewicht. Bovendien werkt het zwaar draaiende gashendel behoorlijk op de zenuwen. Dat doen de BMW F800ST en ook de Moto Guzzi Norge 1200GT in ieder geval stukken beter. Hecht je niet buitensporig veel waarde aan pk’s, dan kun je met die laatste twee fietsen ook erg gelukkig worden. [Im Kasten bei jedem Motorrad][Bild: BMW F800ST_17_jk]BMW F800STTweecilinder, 798 cc, 85 pk, 86 Nm, 218 kg, max. belading 187 kg, ABS, NL € 10.700,- , B € 9800,-+ Soepele vermogensafgifte+ Nauwelijks lastwisselreacties+ Laag benzineverbruik+ Uitgebalanceerd, neutraal stuurkarakter+ Comfortabel afgestelde veerelementen- Niet bijzonder handelbaar- Slecht doseerbare voorrem- Matige uitrusting[Bild: Moto Guzzi Norge_15_jk]MOTO GUZZI NORGE 1200GTTweecilinder, 1151 cc, 93 pk, 96 Nm, 278 kg, max. belading 200 kg, ABS, NL € 16.990,-, B € 14.990,- + Homogene vermogensafgifte+ Comfortabele zit voor rijder en duo+ Ruime actieradius+ Zeer handelbaar en wendbaar+ Makkelijk te rijden- Achterschokdemper te slap bij belading- Hoogteverstelling ruit storend in blikveld[Bild: Yamaha FJR1300 ABS_13_jk]YAMAHA FJR1300ASViercilinder, 1298 cc, 144 pk, 134 Nm, 297 kg, max. belading 206 kg, ABS, NL € 19.999,-, B € 17.490,-+ Gecultiveerd lopend blok+ Koppelsterk+ Goede wind- en weerprotectie+ Voldoende rijcomfort+ Complete uitrusting- Niet erg handelbaar- Zwaar draaiend gashendel- Lastwisselreacties[Bild: BMW K1200R Sport_18_jk][Mit Alpenmaster logo]WINNAAR TOER/SPORTTOERBMW K1200R SPORTViercilinder, 1157 cc, 163 pk, 127 Nm, 246 kg, max. belading 204 kg, ABS, ESA, NL v.a. € 16.000,-, B v.a. € 14.400,-+ Indrukwekkende vermogensontplooiing+ Sterk koppel+ Zijdezachte motorloop+ Precies en stabiel rijwielgedeelte+ Zeer goed afgestemde, elektrisch instelbare veerelementen- Remmen niet goed doseerbaar- Matig duocomfort[Bild: Opener: Tourer Sporttourer_10_jk, kein Unterschrift][Auch bei dieser Opener an unter Seite text anordnen][Bild: Tourer_Sporttourer_107_jk einsatz auf opener, kein Unterschrift][Bild: 40584 auch einsatz opener]Mag niet gebeuren: na een pittige afdaling werd de remklauw achter dusdanig heet dat de kunststof ommanteling van de remleiding smolt en de leiding losliet. [Bild: Tourer_Sporttourer_108_jk bei Fazit/Conclusie, ohne Unterschrift][Wenn’s noch Platz gibt bitte auch Bild Sonstiges_041_jk auf letzte Seite platzieren]Kicken op twee verschillende manieren. Motorrijders en fietsers delen dezelfde passie: berg

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

29 februari, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...
Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-