+ Plus

35 jaar Motorbeurs Utrecht

Wat begon als alternatief op de MotoRai is in 35 jaar tijd uitgegroeid tot ’s lands grootste motorevent. Dit jaar, ter ere van het zevende lustrum, zelfs nóg groter dan voorheen. Zo biedt de komende editie van MOTORbeurs Utrecht 65.000 m2 aan puur motorplezier. Een mijlpaal voor de beurs. Hoogste tijd dus voor een terug- én vooruitblik met de mensen die MOTORbeurs Utrecht hebben gemaakt tot wat het nu is.

Jan de Rooy
Eerste organisator MOTORbeurs, later maakte hij faam als speaker op het TT Circuit Assen.
“Ik zat bij de PR afdeling van het inmiddels ter ziele gegane MOTOR Magazine toen in 1983 de MotoRAI niet doorging. Ik wist meteen dat ik daar iets mee moest, dus bedacht ik een concept en keek ik hoe ik mensen en motoren naar mijn evenement kon krijgen. Zodoende kwam ik in contact met Johan van de Wal en Jack Kant, voortrekkers van de Select Group wat later MotoPort werd. Na wat vergaderingen zeiden Johan en Jack bij de motorzaken die aangesloten waren bij de Select Group te gaan lobbyen voor deelname. Er was enig enthousiasme, maar men was ook sceptisch. Voor de locatie was het oog op een leegstaand winkelpand op het Zoetelieve-terrein in Den Bosch gevallen. Jack wist dat het pand leeg was en kreeg van de eigenaar te horen dat het pand wel voor een week te huur was. Daarvoor moest dan wel 60.000 gulden betaald worden. Om die kosten te dekken opperde Jan het idee om motorzaken 2.500 gulden te laten overmaken om deel te kunnen nemen. Daar stond tegenover dat ze ook konden participeren in de opbrengst van de beurs. Dus vanaf het eerste uur is besloten samen risico nemen. Het moest echt een beurs van en door dealers worden. En dat is nog altijd de oorsprong van de MOTORbeurs Utrecht-gedachte. Die keuze pakte zeer goed uit, want de beurs was een extreem succes. Liefst 27.000 mensen kwamen in twee dagen tijd naar Den Bosch. Zoveel zelfs dat de rij auto’s tot aan de A2 liep. Daar was de politie achteraf niet heel blij mee. Een week na de beurs konden we alle deelnemende motorzaken 3.000 gulden overmaken. Dat betekende een vriendschap voor het leven.”
“Voor de locatie gold dat niet. Aan de ene kant omdat het echt eenmalig was, maar ook omdat de ruimte veel te beperkt bleek. Er moest dus een alternatief gevonden worden. Gelukkig raakten we in Den Bosch al in gesprek met Jan Krems, van de Jaarbeurs Utrecht. Hij zag direct het potentieel van ons concept en wilde het graag naar Utrecht halen. Ideaal, want meer ruimte betekende ook meer mogelijkheden. Zodoende kon de MOTORbeurs Utrecht in korte tijd flink groeien. Eerst naar de hele rechter vleugel van de Jaarbeurs, om een paar jaar later uitgebreid te worden met hal 5 waarvoor je met de roltrap naar boven moest. Toen het echt in een stroomversnelling kwam, zijn we verhuisd naar de andere zijde van het complex. Steeds zonder daarbij de basis uit het oog te verliezen: Voor elk wat wils. Of je nou een budget van 10 gulden hebt, of jacht bent naar een nieuwe motor. Uiteraard hebben we het aanbod wel steeds verder uitgebreid. Zo waren we de eerste motorbeurs met entertainment. Dat was wel wat anders dan bij de MotoRai. Op die beurs draaide het vooral om het introduceren van nieuwe modellen. Bij ons was het juist het feestje van de dealers en motorrijders. In tegenstelling tot de Rai stond – en staat – de consument centraal. De Rai was daarnaast een heel statische en statige beurs. Begon al bij de kassa. Daar zaten alleen maar 65-plussers. Wij kozen bewust voor een andere weg. Dus jonge mensen aan de kassa en bij de parkeerplaats stond motorcoureur Jean-Paul Heindijk. Hij hield mensen die met de motor kwamen staande en hing ze een label om de motorfiets. ‘Als je een wheely kunt maken, krijg je twee vrijkaarten’, zei hij dan. Zo begon entertainment in Utrecht. Daarnaast hadden we een bandje en een podium waar Jaap Timmer iedereen interviewde die wat deed in de motorwereld. En wat te denken van Alex van den Broek en Henny Kroeze.”

Hans van Wijk
Eigenaar van een van de langst draaiende onafhankelijk motorzaken in ons land.
“Toen MOTORbeurs Utrecht bedacht werd, voelde het als iets rebels. Daar wilde ik met mijn zaak Hans van Wijk Motoren natuurlijk ook aan meedoen. Helemaal gezien het idee er achter. Het moest namelijk een motorfeest worden. Een samenkomen voor motorliefhebbers, waar ze vooral koopjes konden scoren. Zodoende ben ik op een gegeven moment naar Jan de Rooy gelopen met het idee een heus Waterlooplein te maken. Nét als in Amsterdam, bomvol koopjes. Denk aan stapels handschoenen, motorjacks en helmen. Daar konden bezoekers lekker tussen snuffelen op zoek naar de beste deals. Het bleek een schot in de roos en was zeker tien jaar lang een vaste waarde op de beurs. Maar ook de verkoop van motoren was echt iets aparts op de MOTORbeurs Utrecht. Eind jaren 90 kocht ik massaal tweedehands motoren op in Amerika omdat er in Europa niets te krijgen was. De beursvloer stond daardoor vol met import, waarvan zeker 70 procent ook echt op de beurs verkocht werd. Dat was sowieso een bijzondere tijd. Zo kan ik me nog goed herinneren dat we mensen voor het eerst de mogelijkheid aanboden te pinnen op de beurs. Dat was toen helemaal nieuw. Op een gegeven moment trok alleen het pinnen al zoveel mensen dat er een rij kwam te staan voor het speciale hokje dat we hadden ingericht. Het was gewoon een attractie op zich. Daarmee kwam natuurlijk wel een einde aan het ’s avonds grote vuilniszakken vol geld naar huis slepen. Gelukkig, want pinnen is toch een stukje veiliger. Net als de beurs zijn wij door de jaren heen de zaken ook steeds moderner gaan regelen. De passie voor het motorrijden is echter onveranderd gebleven, net als dat rebelse gevoel. We willen mensen daarom ieder jaar weer verassen!”

Arie Molenaar
Oud GP-coureur, eigenaar van de gelijknamige motorzaak en voormalig eigenaar van het Arie Molenaar Racing Team
“Ik zie een grote overeenkomst tussen de motorrijder van toen en nu. Het blijven echte liefhebbers, zeker als je kijkt naar het publiek dat naar de beurs komt. Er zullen zelfs mannen tussen zitten die er echt al vanaf het eerste uur bij zijn geweest. Natuurlijk is de beurs nu professioneler, net als de motorzaken zelf. Maar het product blijft een motorfiets en dat vraagt een hele andere verkoopbenadering dan bijvoorbeeld een auto. Om inspiratie op te doen gingen we twee of drie keer per jaar samen op pad. Vaak op uitnodiging van een importeur. Juist tijdens die tripjes ontstonden de ideeën en werden samenwerkingen geboren.”

Anne-Marie Vos
Segmentmanager bij de Jaarbeurs Utrecht en verantwoordelijk voor MOTORbeurs Utrecht
“Het blijft elk jaar weer fantastisch om te zien hoe MOTORbeurs Utrecht zich blijft ontwikkelen. Toen Jan de Rooy er mee begon, was het in eerste instantie vooral een koopjesbeurs, maar in 35 jaar groeide het uit tot een motorfestijn dat in Nederland zijn weerga niet kent. Het huidige aanbod is dan ook heel divers: nieuwe modellen, gebruikte motorfietsen, helmen, motorkleding, accessoires, onderdelen, reizen, verzekeringen en lifestyle producten. In 2019 gaan we daar nóg meer beleving aan toevoegen, met vooral de mogelijkheid om veel zelf te doen. Bezoekers kunnen bijvoorbeeld deelnemen aan de mini-versie van de beroemde BMW GS Trophy, of testrijden op een 2019-model van de beste motormerken. Uiteraard maakt Try the Bike van de BOVAG ook dit jaar weer zijn terugkeer. Daarnaast kunnen bezoekers deze editie meedoen aan de decibellencontest, zelf supermoto rijden en digitaal racen op het TT-Circuit van Assen. Kinderen worden ook niet vergeten. Er zijn na 35 jaar immers duizenden motorrijders die ooit als kind hun eerste meters maakten op onze beursvloer. Wat veel mensen zich niet direct realiseren, is dat MOTORbeurs Utrecht ook voor de grote motormerken een enorm belangrijk moment in het seizoen is, waarbij hun deelname met een mooie stand best een investering vraagt. We zien soms dat er merken zijn die ervoor kiezen om het een jaar anders te doen, maar dat blijkt vaak een teleurstelling voor die tienduizenden fans die hun merk missen in Utrecht. Natuurlijk kunnen wij geen beslissingen nemen voor die merken, maar de ervaring leert wel dat ook zij het jaar daarop toch weer direct contact met het grote publiek willen hebben. Dat kan natuurlijk perfect in de importeurshal. Gelukkig staan de 2019-modellen van de ontbrekende merken meestal wel op de stands van hun dealers. Échte fans weten ze dus wel te vinden.”

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-