+ Plus

Uitgave 179 – 2022

Neil Armstrong en Buzz Aldrin waren met de Apollo 11 de eerste mensen op de maan. Wat tot nu toe geheim bleef: Ook wij stuurden een team. Missie: Het testen van toerlaarzen uit de topklasse onder extreme omstandigheden. Voor de zekerheid moesten de zeven dure laarzen zich ook nog op straat en in het laboratorium bewijzen.

Om op de maan te komen, zou je bij een snelheid van 100 km/uur ongeveer vijf maanden nodig hebben – zonder tussenstops. Aangezien er zoals bekend echter niet bepaald veel tankstations te vinden zijn op weg daar naar toe, zullen er weinig motorrijders zijn die deze bestemming op hun lijstje hebben staan. Op moeder aarde zelf zullen ook doorgewinterde groottoeristen trouwens meerdere jaren nodig hebben om een afstand van zo’n 400.000 kilometer op de teller te zetten – zo ver is het namelijk naar de maan; afhankelijk van je geplande vertrekdatum varieert de afstand naar onze trouwe satelliet van grofweg 363.000 tot 405.000 kilometer.

Goed, motorreisklassiekers zoals een reis naar de Noordkaap en terug zijn goed voor ongeveer 5.000 kilometer, waarbij sommige die-hards deze rit in enkele dagen volbrengen, dus als je dat langdurig volhoudt, dan red je de genoemde 400.000 kilometer binnen een jaar. Voor iedereen die nog niet op de Noordkaap is geweest: het is daar bijna net zo onherberzaam als op de maan, met vooral stenen en woestenij. En het is er in de regel steenkoud. Plus – anders dan op de maan – ook nog kletsnat. Voor wie de drang tot verkennen en het rijden van marathonritten onstuitbaar is, blijft het echter een mijlpaal en we wensen hen goede reis!

Liefst wel goed uitgerust, uiteraard. Vooral je voeten worden snel koud, helemaal als ze nat worden. Voor toerrijders zijn naast handschoenen de laarzen de meest kritieke kledingstukken. Daarom loont het om hier in goed materiaal te investeren. Goedkope waterdichte toerlaarzen zijn er al vanaf 80 euro, de middenklasse zit rond 150 euro. Aangezien laarzen uiterlijk vaak sterk op elkaar lijken, zien veel motorrijders een hogere uitgave voor laarzen als onnodig, want het verschil lijkt minimaal. Meer dan 200 euro voor een paar laarzen, of zelfs over de 300 euro…? Dan wordt qua kopers de spoeling al bijna net zo dun als de lucht in de stratosfeer.

En toch is er in die prijsklasse een verhoudingsgewijs ruime keuze. We hebben hier in deze test zeven fabrikanten met hun topmodel, waarbij we overigens niet pretenderen het complete aanbod te bestrijken. Daytona doet mee met twee laarzen, waarvan de Touring Star de populairdere keuze is. Ook klanten die normaal gesproken vooral hun keuze bepalen door een blik op het prijskaartje, blijken door het passen en rechtstreeks vergelijken toch te worden overtuigd. Uit onze test blijkt ook waarom. Daytona stuurde nog een kandidaat op, de Travel Star GTX, een laars die al jaren bekend is in toerkringen. Er zijn berichten uit de praktijk dat deze uiterst robuuste laarzen een afstand van ver over de 100.000 kilometer zonder noemenswaardige slijtage doorstaan – dat is al bijna maanreiswaardig. Deze laarzenspecialist produceert overigens nog altijd in de thuisbasis Eggenfelden in Zuid-Duitsland, omdat ze 100 procent controle over de kwaliteit willen houden, aldus Daytona.

Ook bij productie in Oost-Europa, zoals bij de meeste overige leveranciers, mag en kan in deze prijsklasse echter op topkwaliteit worden gerekend. De testresultaten onderschrijven dat de Noord-Italiaanse fabrikanten Alpinestars, Sidi en Dainese, waarvan de eerste twee op een lange laarzenhistorie kunnen bogen, dat uitstekend voor elkaar hebben. Maar ook de productontwikkelaars van de kledingfirma’s IXS en Hein Gericke doen hun werk doordacht. De materiaalkeuze, de pasvorm en veiligheidsvoorzieningen zijn bij deze laarzen eersteklas. Echte missers zitten er dus niet in deze testgroep. Hein Gericke loopt wegens een minder geslaagde pasvorm het eindoordeel ‘goed’ net mis, maar een reis naar de Noordkaap is ook daarmee geen probleem.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...