+ Plus

Uitgave 177 – 2022

’s Avonds om zes uur in Brno werd dankzij een Yamaha-persbericht officieel wat al tijden officieus was: Valentino Rossi verlaat na zeven seizoenen en vier wereldtitels Yamaha. Een handgeschreven afscheidsbrief van Rossi, inclusief doorgekraste schrijffouten, gaf het geheel een persoonlijke “touch”. Een uurtje later kwam de follow up, op wit papier met rode accenten: Ducati en Valentino Rossi horen bij elkaar in 2011 en 2012. De hoofdrolspeler zelf wilde en mocht niets zeggen over zijn toch al veelbesproken overstap, een trotse Ducati Motor Holding-president Gabriele Del Torchio gaf wel tekst en uitleg. Del Torchio wees op de uitstekende relatie tussen Ducati Corse’s meesterbrein Felippo Preziosi en Rossi, waardoor het sluiten van een deal was vergemakkelijkt. Over geld werd niet gesproken (“niet belangrijk”), de mogelijkheid tot een test na de GP van Valencia was nog onduidelijk (“wij hebben Casey wel vrijgegeven aan Honda”) en of Jerry Burgess en crew Rossi vergezellen (“dat ligt aan Valentino”) was nog onzeker. Del Torchio sprak over twee Italiaanse iconen die tot elkaar gekomen waren en dat het te vroeg was om te praten over een kampioenschap. En de vraag wie de eerste move gemaakt had, die lachte hij weg. “Het gebeurde tegelijk, het stond in de sterren”, aldus de Italiaan. De insteek was echter meteen dat Rossi deel moest uitmaken van het fabrieksteam, een eigen team was niet ter sprake gekomen. Hoelang de onderhandelingen al gaande waren en of Stoners vertrek de eerste aanzet gegeven had, bleef onduidelijk. “Het heeft een hele historie, maar concreet werd het een paar maanden geleden. In juli besloten we samen dat het definitief zou zijn, enkele dagen geleden is alles rond gemaakt. Wat het vertrek van Casey betreft, het is het verhaal van de kip en het ei.” Bij Yamaha speelde Rossi een allesbepalende rol in de ontwikkeling van de M1. Bij Ducati heeft hij die rol niet, wilde Del Torchio doen geloven. “Valentino zal vooral betrokken worden bij de 2012-machine wanneer de MotoGP-reglementen worden gewijzigd, maar al onze rijders zijn gelijk. Voor volgend jaar zal zijn invloed kleiner zijn, omdat we al met de motor bezig zijn.” Een incidenteel optreden in het WK Superbike sloot de president niet uit, iets wat Rossi zelf eerder in het weekend al aangegeven had – zonder merken te noemen. “Als hij wil, mag dat van ons. De focus zal moeten liggen bij de MotoGP.” Lin Jarvis, Managing Director van Yamaha Motor Racing, gaf toe teleurgesteld te zijn. “Dit was niet het einde van het boek dat wij in gedachten hadden met Valentino. Als zijn werk af was bij ons, zou hij misschien naar Ferrari gaan of in een rallyauto stappen. Maar niet op een Ducati”, aldus Jarvis. “Ik had hem liever als medestander dan als tegenstander gehad. Ik denk dat hij van ons een goed en fair voorstel heeft gehad. Je zoekt naar een balans die voor beide partijen werkbaar is. Maar nu hij vertrekt, denk ik niet dat wij in een zwart gat vallen. We hebben Jorge gehaald op een moment dat ook onduidelijk was of Valentino nog wel wilde blijven racen. We wisten ook dat Jorge een topper kon worden en dat heeft hij nu aangetoond.”Jarvis meende dat de Mugello-crash geen rol heeft gespeeld in Rossi’s beslissing. “De rol die Jorge is gaan spelen wel. Er staat een nieuwe generatie op en als je negen keer wereldkampioen bent geweest, is een uitdager nooit echt welkom. De eerste man die je moet verslaan is je teamgenoot. Ik denk dat Valentino bij Ducati intern niet die concurrentie hoeft aan te gaan zoals bij ons.” Van de persoonlijke kille band tussen de Fiat/Yamaha-mannen weet Jarvis uiteraard. “Het is natuurlijk zo dat ze allebei de nummer 1 willen worden en het zijn twee rijders van een andere generatie. Ik denk wel dat Jorge met Ben (Spies, FW) een betere relatie zal kunnen ontwikkelen. Met Ben is het nog niet rond, maar we hopen er binnenkort uit te komen met hem.”Naast Rossi’s vertrek lijkt dat van zijn voltallige crew, inclusief mogelijk teammanager Davide Brivio, ook aanstaande. Jarvis: “Ik zal blij zijn als ze blijven, ik zal het begrijpen als ze gaan.”Rossi’s leidende rol in de ontwikkeling van de M1 zal nu door iemand anders moeten worden overgenomen, weet ook Jarvis. “De tijd zal uitwijzen hoe dat gaat uitpakken. We hebben natuurlijk ook nog een boel ervaren engineers. Duidelijk is wel dat Jorge onze snelste rijder is en hij zal de referentie worden. Ik denk ook dat Ben de technische capaciteiten heeft om een rol in de ontwikkeling te spelen en ook voor Colin (Edwards, FW) zie ik nog wel een plek. Volgend jaar wordt een evolutie van de 2010-machine, het jaar daarna is het heel anders.” Heeft Rossi nog een wereldtitel in zich? “Ik hoop het niet! Hij heeft natuurlijk nog de kwaliteiten om kampioen te worden. Wij weten ook dat hij op zijn best is als hij het moeilijk heeft.”

Lees meer over

Ducati Honda Yamaha

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-