Uitgave 02 - 2012

Magazine Stretch

Inhoud magazine

« Terug naar overzicht

Occasion: Suzuki GSX-R1000

Wie vanaf 2001 tijdens circuitdagen of aan de stamtafel echt goede sier wilde maken, kon domweg niet om Suzuki’s literkanon, de GSX-R1000, heen. Maar tijden veranderen, ontwikkelingen gaan door, ook bij de concurrentie.Het recept is eigenlijk heel eenvoudig: men neme de grootste...

Motornieuws: Vloeistofgekoelde BMW R1250GS

En toen schrok onze fotograaf. Niet zo gek, want zojuist reed de hagelnieuwe en nog niet eens officieel gepresenteerde BMW R1250GS langs zijn lens. Om ongestoord te kunnen testen met de vloeistofgekoelde boxer trok BMW naar het Canarische eiland Tenerife, maar die opzet mislukte. Jammer voor BMW,...

Eerste Test yamaha TMax 530

Meer vermogen, een agressievere look en een sportiever rijwielgedeelte. Kan de nieuwe TMax daarmee nog succesvoller worden dan zijn voorganger? Een eerste antwoord vinden we in de straten van Los Angeles.Even op en neer naar Los Angeles. Een dikke zeventien uur reizen van de huisdeur naar het...

Vergelijkingstest motoriconen en hun moderne equivalent (3)

Hoeveel hebben de motoren van acht cultmerken nog gemeen met hun oervaders? En hoeveel techniek en genen hebben de tand des tijds doorstaan? In dit afsluitende deel Moto Guzzi, Yamaha en Kawasaki.Moto Guzzi California Vintage 2012Moto Guzzi 850 GT California 1972Yamaha XT 660Z...

TopTest Husqvarna Nuda 900/R

Husqvarna serveert met de ranke, compact gebouwde tweecilinder funbike Nuda 900 een echte gourmet dis voor de liefhebbers van de betere bochtenwerk. Maar smaakt zo’n feestmaal ook als je die iedere dag krijgt voorgeschoteld?“Where is the second cilinder?” Stephen, een R1 piloot...

Compacttest Triumph Tiger 1050 SE

De komst van de nieuwe Triumph Explorer 1200 betekent voorlopig nog niet het einde van de Tiger 1050. Sterker nog, de Britten hebben de klauwen van Tiger aangescherpt met ergonomische aanpassingen en stuggere veerelementen. Maar bij de echte reisavonturiers hoort de Tiger 1050 met zijn 17 inch...

Occasion: Suzuki GSX-R1000

Wie vanaf 2001 tijdens circuitdagen of aan de stamtafel echt goede sier wilde maken, kon domweg niet om Suzuki’s literkanon, de GSX-R1000, heen. Maar tijden veranderen, ontwikkelingen gaan door, ook bij de concurrentie.Het recept is eigenlijk heel eenvoudig: men neme de grootste...

Tips & Tricks MP 02-2012

GETEST: SHOEI NEOTECJAPAN RUKT OPEen revolutie bij Shoei: de Neotec is de eerste helm van de Japanse fabrikant met een zonneklep. Een eerste test.Shoei en een zonneklep? Dat was tot nu toe ondenkbaar, maar een toer- of systeemhelm zonder dit handige kleinood is tegenwoordig nauwelijks nog te...

Techniek:

Met een elektronisch instelbare vering (ESA) heeft BMW voor haar clientèle een unieke feature in huis. Maar veringspecialist Öhlins is van mening dat uniek niet per definitie perfect is en dus brengen de Zweden een eigen elektronisch systeem voor de GS op de markt. Hetzelfde als dat van...

Reizen Zuid-India

Ze heten bumper, speed braker of rumbler en overal in Zuid-India struikel je erover. De verkeersdrempels doen de vullingen uit je gebit trillen, maar daardoor worden racende motorrijders reizigers, de koningen van de weg ook. Een verhaal over onthaasting.Officiële statistieken zijn er niet,...

Rampvakantie

Hoe zeer je je ook voorbereidt op een reis, een ongelukje zit in een klein hoekje. Dat merkten wij afgelopen zomer maar weer. Onze droom om ‘two-up’ met de motor op vakantie te gaan liep een beetje anders dan gepland. Het werd op een heel andere manier een onvergetelijke vakantie, dat...

Interview Willem van der Togt

“Op een gegeven moment is iets klaar”, vindt Willem van der Togt. “Dan is het af en is er weer iets anders dat ik mooi vind.” Zo zit Van der Togt nu eenmaal in elkaar. Maar veel ruimte voor sentiment is er ook niet in zijn krappe schuurtje. Maximaal twee, misschien drie...

Hillclimbing: op naar de top

Met een verlengde wielbasis en 170 pk in een halve minuut de berg op. De regels zijn simpel: wie het verste komt in de snelste tijd wint. Hillclimbing is in veel landen populair. Voorwaarde is wel dat er een flinke helling voor handen is om tegenop te knallen, en dat is in ons vlakke landje een...

Mijn Trots: Fred Wessels

Of het komt omdat hij als architect misschien met een ander oog naar algemene zaken kijkt, weet hij zelf ook niet. Bij Fred Wessels (63) telt vooral een sprekend totaalconcept en vanaf de allereerste blik viel hij daarom als een blok voor de eigenzinnige charmes van de Rocket III. Dat Triumph brak...

Dakar Rally 2012

Dat een strijd tussen twee favorieten niet voorspelbaar hoeft te zijn, bewees de Dakar 2012. Zoals verwacht waren de KTM-kopmannen Cyril Despres en Marc Coma een klasse beter dan de concurrentie. Despres behaalde in een spannende rally uiteindelijk zijn vierde eindzege. Frans Verhoeven werd met een...