Yamaha werkt aan hybride-versie MT-09
Yamaha werkt aan een hybride-versie van de MT-09. Het prototype rijdt al, op benzine of elektriciteit – of allebei tegelijk. Innovatieve technologie met een aantal interessante details.
Pagina gaat door onder advertenties
Yamaha presenteerde in februari al een hybride-scooter met drie motoren (SPHEV), en nu dus de MT-09 PHEV. Dit prototype van de driecilinder-roadster is een plug-in hybride. “Een krachtige aandrijving voor de toekomst” is het motto. Yamaha benadrukt dat de focus bij de ontwikkeling van motoren niet ligt op CO2-neutraliteit, maar op ‘fun’, ofwel rijplezier.
De basis voor het prototype van de Yamaha MT-09 PHEV is uiteraard de huidige MT-09, dus een. driecilinder lijnmotor met 890 cc en 119 pk. De plug-in hybride voegt daar nog meer aandrijfcomponenten aan toe – zo compact mogelijk aangepast zodat de naked bike niet lomp of zwaar wordt.
Naast de krachtige verbrandingsmotor wordt de Yamaha MT-09 PHEV aangedreven door een ‘piggyback’-elektromotor. Er is nog geen informatie beschikbaar over het nominale vermogen en de piekvermogens. De grootte en capaciteit van het accupakket, dat zich blijkbaar onder het zadel bevindt, zijn ook nog niet bekend.
Als plug-in hybride kan de Yamaha MT-09 PHEV puur elektrisch rijden of alleen met de verbrandingsmotor – of beide in een versterkte combinatie. Het PHEV-prototype schakelt elektronisch en automatisch tussen deze rijmogelijkheden, afhankelijk van de belasting en snelheid.
Y-AMT, het nieuwe automatische schakelsysteem van Yamaha, wordt hier waarschijnlijk ook voor gebruikt. Hoewel er een koppelingshendel op de Yamaha MT-09 PHEV zit, wordt deze zelden gebruikt in de automatische modus – en al helemaal niet in de puur elektrische modus.
De Japanse ontwikkelaars hebben niet onthuld hoeveel extra hybridegewicht de Yamaha MT-09 PHEV met zich meedraagt. Even onduidelijk is de mogelijke actieradius van het prototype, puur elektrisch, met benzine en in totaal. Bovenin de benzinetank zijn koelelementen geïntegreerd, waardoor het tankvolume vermoedelijk kleiner is.
Als derde hybride-prototype na de SPHEV-scooter en deze PHEV-roadster ontwikkelt Yamaha een sportmodel dat nog niet is onthuld. Het valt nog te bezien of de basis hiervoor een R3, een R7, een R9 of een R1 wordt. In het geval van de R9 zou de technologie grotendeels over te nemen zijn van de verwante MT-09.
Opmerkelijk is dat Yamaha geen overeenkomstige PHEV-modellen in serieproductie heeft aangekondigd. Terughoudendheid bij het industrialiseren en commercialiseren van alternatieve aandrijftechnologie is volledig op zijn plaats.
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties




