Eerste test – Yamaha Tracer 7GT 2025

Made by Europe, for Europe: een kreet waar ze bij Yamaha trots op zijn als het gaat om de nieuwe Tracer 7 en Tracer 7 GT. Beide modellen zijn in Europa ontworpen én worden in Europa gebouwd. En daar mogen ze met recht trots op zijn, want beide crossovers laten tijdens de eerste test in het prachtige noorden van Portugal zien nog steeds uit het juiste sportieve toerhout gesneden te zijn.
Pagina gaat door onder advertenties
Onder de populariteit van zustermodellen als de MT-07 en Ténéré 700 mag de Tracer 7 misschien een beetje ondergesneeuwd lijken, maar sinds de lancering van het model in 2015 rolde ‘ie stiekem toch al meer dan 60.000 keer de showroom uit. Wat je noemt een stille kracht. Na eerdere updates in 2020 en 2023 volgt nu dus een nieuw model voor 2025. Niet zo gek natuurlijk, aangezien ook de MT-07 en Ténéré 700 voor dit modeljaar al zijn vernieuwd. In motorische zin volgt de nieuwe Tracer 7 zijn stalgenoten dan ook met de Euro5+-proof uitvoering van het bekende 689cc CP2-motorblok met zijn 270-graden-krukas. Met 73,4 pk vermogen bij 8.750 toeren en 68 Nm koppel bij 6.500 toeren zijn er geen wereldschokkende verschuivingen, was ook niet echt nodig, maar net als de MT-07 en Ténéré 700 heeft nu ook de Tracer 7 ride-by-wire, ofwel Yamaha Chip Controlled Throttle (Y-CCT). En daar hangen nu twee rijmodi (Street en Sport) aan en een vrij te configureren Custom-modus. De modi Sport en Street hebben hun eigen PWR-setting, respectievelijk 1 en 2, waarbij de gasrespons direct en iets minder direct is, en een eigen setting voor de tractiecontrole (1 en 2). Bij de Custom-modus kun je deze PWR-settings naar eigen voorkeur combineren met een van de regelniveaus van de tractiecontrole en heb je heb ook nog de keuze uit een nog iets tammere derde setting, die meer geschikt is voor regenachtige omstandigheden. Ook kun je er in deze modus voor kiezen om de tractiecontrole uitgeschakeld te laten. Verder is de elektronica uiteraard niet zo uitgebreid als op de Tracer 9-modellen, maar cruise control is door de komst van ride-by-wire nu wel standaard aan boord.
Alles is te bedienen met de inmiddels van de MT-07 en Ténéré bekende joystick en knoppenwinkel op de linker en rechter stuurhelft, en ja, dat is inclusief die gewenning vragende nieuwe knop om de knipperlichten mee te bedienen. Even afgezien van die knipperlichtschakelaar laat alles zich vrij intuïtief bedienen en houdt een nieuw 5 inch TFT-display je van alles op de hoogte. En anno 2025 is connectiviteit een must, dus dat zit er op, evenals het gratis gebruik van de Garmin Streetcross app en een handige USB-C-aansluiting naast het dashboard.

Vertrouwd Tracer-gevoel
Afgezien van een blik in de cockpit en op het stuur moet je goed kijken of je te maken hebt met de nieuwe Tracer 7, want de optische wijzigingen zijn vooral subtiel van aard. Het neusje is heel iets gewijzigd en ook de zijpanelen naast de benzinetank (nu met 18 in plaats van 17 liter inhoud) hebben een andere vorm. Maar de goede verstaander ziet meer. De nieuwe 41 millimeter KYB-upside-down-voorvork bijvoorbeeld en de vierzuiger remklauwen die niet langer axiaal maar radiaal zijn bevestigd. Heb je als kenner een timmermansoog, dan kan ook de langere asymmetrische swingarm je niet ontgaan. Deze is 40 millimeter langer dan het 2024-model en zorgt mede voor een 100 millimeter langere wielbasis (1.495 mm) dan de MT-07 heeft. Yamaha voerde deze aanpassing door omwille van de stabiliteit op hogere snelheden, overigens met de belofte dat dit niet te koste is gegaan van het van de Tracer zo bekende speelse stuurgedrag in het bochtenwerk. Ook het stalen hoofdframe onderging wat wijzigingen en is volgens Yamaha over de hele linie 13% stijver geworden.
Eenmaal in het zadel is daar meteen het zo vertrouwde Tracer-gevoel, al is de zithouding wel iets anders. Het stuur is namelijk 50 millimeter breder en 30 millimeter hoger. Bovendien is het zadel niet langer eendelig, maar tweedelig en heeft een passagier 40 millimeter meer plek. Nu we het meetlint toch in handen hebben: de zit op de Tracer 7 is met 830 millimeter 5 millimeter lager dan voorheen en net als voorheen kan het zadel redelijk eenvoudig in een hogere stand worden gezet (850 mm). Die mogelijkheid heeft ook de GT-uitvoering van de Tracer 7, al verschillen de beide zithoogte-opties voor deze uitvoering wel met 845 en 865 millimeter. Dat is overigens in beide gevallen 10 millimeter hoger dan bij het 2024-model.
Nu we het bruggetje naar die GT-versie hebben geslagen: deze meer toeristisch aangeklede variant ondermeer een hogere en bredere ruit (90 millimeter hoger dan voorheen), twee van de Tracer 9 afkomstige zijkoffers met elk 30 liter inhoud, een handige draaiknop om de veervoorspanning achter snel en makkelijk te kunnen verstellen en een o zo handige middenbok. Ook in de categorie handig en vooral fijn: handvatverwarming met tien regelniveaus. Daar hangt uiteraard een ander prijskaartje aan, want de Tracer 7 GT kost € 13.199,-, precies € 1.600 meer dan de € 11.599,- kostende standaard uitvoering.

Ride-by-wire
Tot zover de theorie, tijd voor de praktijk! Daarvoor zijn we in de prachtige Douro-vallei in het noorden van Portugal en dat terraslandschap met een hoogte tot z’n 1.000 meter en vele smalle weggetjes met nauwelijks rechte stukken past de Tracer 7 als die heerlijke oude jas. De verfijnde ergonomie is met een lengte 1,85 meter en niet overdreven lange ledematen meteen aangenaam, met name dat bredere stuur blijkt (opnieuw) een garantie voor een heel volwassen en zelfverzekerd gevoel in het zadel, dat ook nog eens prima grip biedt.
De inmiddels veelgeprezen CP2-krachtbron van Yamaha zich heeft tot een perfecte allemansvriend. In de beide rijmodi die de nieuwe Tracer 7 acteert de twin steeds bijzonder soepel en heerlijk doseerbaar, al lijkt de gasrespons in eerste instantie heel iets minder direct dan we ons van de vorige generatie zonder ride-by-wire herinneren. Maar da’s leuteren op detailniveau. Waar diezelfde voorgaande generatie nog wel eens te kampen had met lineair toenemende trillingen vanaf zo’n 6.000 toeren, is daar op de nieuwste nagenoeg niets van te merken. Een enkel exemplaar had wat last van fijnmazige trillingen in rem- en koppelingshendel, beide trouwens instelbaar, maar dat durven we wel als exemplarisch te bestempelen. De overheersende indruk is toch vooral dat van een zeer soepel lopend blok met rijkelijk punch van onderuit en een bijna volledig bruikbaar toerenbereik. Feitelijk konden we een dikke 80 procent van de geweldige testroute in de derde of vierde versnelling af. De versnellingsbak schakelt door wat kleine aanpassingen net even soepeler dan voorheen, maar zeker op deze testroute zou een quickshifter zijn meerwaarde absoluut bewijzen. Die zit wel in het accessoiregamma en kost je € 230,- extra. Wel standaard aan boord is nu een remkoppelbegrenzer, of ‘slipper clutch’ in goed Hollands, die niet alleen voor een lichter gevoel in het koppelingshendel zorgt, maar bovenal voorkomt dat het achterwiel begint te stempelen als je al te bruusk terugschakelt.
Meer heb je niet nodig
Het vermogen van de kleine Tracer 7 was kortom nog nooit zo gemakkelijk ‘in gebruik’, en heel eerlijk: heel veel meer dan die goede 73 pk vermogen en 68 Nm koppel heb je in een omgeving als deze eigenlijk ook helemaal niet nodig. Dat komt voor een deel ook op het conto van de enorm speelse stuureigenschappen van de Yamaha. Zowel de standaard uitvoering als de GT-versie zijn met respectievelijk 203 kg en 212 kg (zonder zijkoffers) 5 kg en 10 kg zwaarder dan voorheen, maar dat heeft geen negatieve uitwerking op de wendbaarheid van beide modellen. Ze sturen nog net zo speels en voorspelbaar als voorheen en missen iedere zweem van nervositeit. De standaard gemonteerde Michelin Pilot Road 6 GT banden om de nu iets zwaardere gietwielen (niet de ‘spin forged’ wielen van de MT-07) bieden bovendien uitstekend grip en geven kraakheldere feedback.
Wel voelt de standaard Tracer 7 vreemd genoeg net iets dynamischer en directer aan als het op sturen aankomt. De geometrie is exact hetzelfde, dus waarschijnlijk moeten we de oorzaak daarvan toch zoeken in de extra kilo’s en de positionering van dat extra gewicht op de GT. En wellicht doet ook het hogere en dikker gepolsterde zadel van de GT een duit in het zakje voor wat betreft het stuurgevoel. Aanvankelijk had de GT met de standaard veerinstellingen wel de neiging om aan de voorzijde wat snel uit te veren na het lossen van de voorrem bij het insturen van bochten, wat in lichte onrust en iets minder stuurprecisie resulteerde. Dat was met vijf klikken extra uitgaand demping op de voorvork echter verdwenen. Overigens kunnen bij beide modellen zowel voor als achter de veervoorspanning en de uitgaande demping worden versteld. Verder geeft de vering geen krimp, enkel de achterschokdemper geeft korte oneffenheden voelbaar maar niet storend door aan je achterste.

Licht pendelen
Alhoewel Yamaha met onder andere een langere swingarm en langere wielbasis heeft getracht stabiliteit op hogere snelheden te verbeteren, is het in die opzet niet helemaal geslaagd. Dat merk je met name in het zadel van de GT, die op de snelweg bij een gangetje van zo’n 160 km/uur toch een lichte pendelbeweging in het stuur begint te ontwikkelen, iets wat de voorgaande generatie ook had. Verontrustend wordt dit echter niet, en 160+ zul je waarschijnlijk ook niet heel veel rijden met een GT, zeker niet langdurig.
Wel klappert de ruit, die nu ook heel iets dikker is uitgevoerd, op de GT minder dan voorheen bij dergelijke snelheden. Beide ruitjes zijn met een handig verstelmechanisme in een handomdraai in hoogte te verstellen, ook tijdens het rijden, en bieden in de hoogste stand prima windbescherming. Wel is er dan met een rijder van 1.85 meter in het zadel enige turbulentie rond de helm voelbaar, maar dat verschilt vaak per persoon.
Alles gehad? Bijna. De remmen, we zouden ze bijna vergeten, maar dat kun je in dit geval opvatten als een compliment. De hardware met nu dus radiaal gemonteerde klauwen en de bekende 298mm-remschijven aan de voorzijde zijn al net zo toegankelijk als de rest van beide Tracer 7-varianten. Ze zullen nooit verrassen met te veel of een overweldigende ‘bite’, zijn heerlijk doseerbaar en leverbaar meer dan afdoende stopkracht. De achterrem is een prima assistent, maar daar grijpt het ABS gevoelsmatig net te vroeg in.

MotoPlus-conclusie
Tracer 7 of toch Tracer 7 GT? De snelle rekenaar met een voorliefde voor toerwerk is er waarschijnlijk zo uit. Voor 1.600 euro extra kom je dan al snel uit bij de Yamaha Tracer 7 GT. Net even meer comfort, meer features én meer toercapaciteiten met de forse ruit, het luxere zadel en de flinke zijkoffers. Red je je met een rugtas en eventueel een zadeltasje en ben je wat sportiever georiënteerd, dan is het niet moeilijk beste vrienden te worden met de standaard Tracer 7, die – subjectief bekeken – toch net even iets dynamischer en actiever aanvoelt als het op de stuureigenschappen aankomt. Ook deze ‘basis’-versie is, net als de GT, aanzienlijk volwassener en beter uitgerust dan het voorgaande model, maar met prijzen van € 11.599,- en € 13.199,- zijn ook de prijzen inmiddels best volwassen, zeker in vergelijking met een aantal directe concurrenten in dit segment.

Technische gegevens
(afwijkende gegevens GT tussen haakjes)
MOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder parallelmotor, 270-graden-krukas, balansas, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 38 mm, geregelde katalysator, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring-ketting.
Boring x slag 80,0 x 68,6 mm
Cilinderinhoud 689 cc
Compressieverhouding 11,5 : 1
Max. vermogen 54,0 kW (73,4 pk) bij 8.750 tpm
Max. koppel 68,0 Nm bij 6.500 tpm
RIJWIELGEDEELTE stalen brugframe, upside-downvoorvork Ø 41 mm, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, aluminium swingarm met hevelsysteem en monoschokdemper, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 282 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 245 mm met enkelzuiger remklauw, ABS, tractiecontrole.
Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.50 x 17
Bandenmaten 120/70ZR17; 180/55ZR17
Banden in test Michelin Pilot Road 6 GT
MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.495 mm, balhoofdhoek 64,8°, naloop 99 mm, veerweg v/a 130/139 mm, zithoogte 830-850 (845-865) mm, rijklaar gewicht volgetankt 203 (212, zonder koffers) kg, tankinhoud 18,0 liter.
Garantie 5 jaar
Service-interval 10.000 km
Kleuren Tracer 7 Midnight Black en Redline
Kleuren Tracer 7 GT Icon performance en Tech Black
Prijs Tracer 7 NL € 11.599,- / B € 10.299,-
Prijs Tracer 7 GT NL € 13.199,-/ B € 11.899,-
INFO www.yamaha-motor.nl of be
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties




