Eerste Test Yamaha Tmax Tech Max 2025

Een model motorfiets of -scooter dat meerdere decennia meegaat, is tegenwoordig een zeldzaamheid. Bij Yamaha heeft die zeldzaamheid een naam: TMax. Bijna een kwart eeuw geleden, in 2001 alweer, creëerde Yamaha een nieuw segment met de eerste TMax door de genen van een (sport)motor en een scooter te kruisen. Met groot succes, want het werd al snel de meest gewilde maxiscooter op de markt. Dat de negende generatie die traditie dit jaar voortzet, lijkt na onze eerste test van de Tech Max-topversie een zekerheidje.
Pagina gaat door onder advertenties
400.000 TMax-en
In dat tijdsbestek van bijna een kwart eeuw sinds de lancering van de TMax in 2001 zijn er in 87 landen bijna 400.000 van deze maxiscooters verkocht. Het overgrote merendeel daarvan, bijna 350.000 stuks, reed bij een Europese dealer de showroom uit, en dat bijna 70 procent van dat aantal in gekende scooterlanden als Italië en Frankrijk van de hand ging, zal waarschijnlijk niemand verbazen.
Met de nieuwe, negende generatie gaat dat al ongelooflijke aantal ongetwijfeld nog een flink stuk verder stijgen, ook al omdat er een behoorlijk aangescherpte TMax op de wielen is gehesen. Uiteraard is er een Euro5+-kuurtje toegediend, maar dat is niet ten koste gegaan van de prestaties. Net als voorheen levert Yamaha’s maxiscooter namelijk een gezonde 48 pk, wel bij een iets lager toerental: 7.000 in plaats van 7.250 toeren. Wat het maximum koppel betreft is er 1 newtonmetertje ingeleverd: 55 Nm bij 5.250 toeren. Verder is de centrifugaalkoppeling herzien, maar belangrijker is de komst van een 6-assige IMU, waardoor nu ook hellingshoekafhankelijke tractiecontrole en bochten-ABS tot de standaarduitrusting behoren. De TMax had al twee rijmodi, maar het onderscheid tussen Sport en Touring is nu iets nadrukkelijker.

Het 7-inch TFT-display is vernieuwd en heeft drie weergaveopties en verbeterde connectiviteit, inclusief Motorize-kaartnavigatie van Garmin. Deze is met de komst van het nieuwe model nu gratis voor TMax-rijders. Als je een van de voorgaande modellen hebt, wordt deze service nu trouwens ook kosteloos aangeboden. En nu we toch een rondje rond Yamaha’s maxiscooter maken: voor- en achterlichten zijn vernieuwd en uiteraard in led uitgevoerd. In combinatie met het licht aangepaste bodywork en de nieuwe positielichten is de het lijntje van de TMax in het geheel weer iets sportiever geworden.
Voor deze eerste test stappen we op het topmodel, de TMax Tech Max. Verschil met de standaard uitvoering zijn de elektrisch verstelbare ruit, de handvat- en zadelverwarming, de cruise controle, de verlichte schakelaars en knoppen op de stuurhelften en de automatische bandenspanningscontrole op de Tech Max. En daarnaast heeft de achterschokdemper van de Tech Max stelmogelijkheden voor de veervoorspanning en uitgaande demping. Allemaal zaken die de Tech Max haast de allure van een luxe toermotor geven. Daar hangt uiteraard ook een bijpassend prijskaartje aan, want met € 17.199,- is deze uitvoering niet bepaald een koopje. Voor de standaard TMax ben je trouwens € 14.999,- kwijt.
Dat er flink wat aan en op deze maxiscooter zit, merk je ook wel aan het gewicht, want rijklaar zet de Tech Max 221 kilo op de schaal. De standaard uitvoering komt op 219 kilo, een kilootje meer dan de voorgaande versie. Een sleutel in het contact steken hoeft niet, want de TMax is voorzien van een ‘Keyless-Go’-systeem, waardoor de contactsleutel dus in de zak kan blijven. Voor ons ligt een uitdagende testroute van zo’n 200 kilometer door het achterland van Benidorm, maar aangezien het deze ochtend behoorlijk fris is, gaan eerst de zadel- en handvatverwarming even in de hoogste stand. Gemak dient de mens, nietwaar?

De 48 pk sterke paralleltwin is al even daadkrachtig als de verwarmingselementen in stuur en zadel en drijft het achterwiel aan middels een traploze variabele transmissie en een onderhoudsarme tandriem. Wat aanpassingen aan het inlaattraject en het uitlaatsysteem zorgen er voor dat het blok discreet, maar toch ook lekker sonoor klinkt. En da’s genieten in het zadel. Dat is aangenaam breed en zit bijzonder comfortabel, ook al door de aangename lendensteun. Alsof je in luie stoel voor je breedbeeld-tv zit. En zo trekt het betoverende Spaanse landschap ook aan je voorbij, lekker uit de wind achter de verstelbare ruit. Om die ruit te verstellen moet je wel steeds weer even met de overigens makkelijk te bedienen joystick in het menu duiken. Met de ruit in de hoogste stand is het aangenaam stil, maar met een lengte van 1.85 meter kijk je dan wel steeds tegen de rand van de ruit aan. De voeten kun je bij dat ontspannen toeren uiteraard lekker naar voren strekken, maar toch ben je al snel geneigd om ze gewoon op de treeplanken te zetten, waardoor je de Tech Max als een motor tussen de benen klemt en je hem makkelijker vanuit de heupen kunt sturen. Wel bouwt de Yamaha aan de brede kant, waardoor iets langere onderdanen welkom zijn om beide voeten stevig op de grond te kunnen zetten.
Soepel en stevig
Het eerste stuk van de testroute rijden we in de T(ouring)-modus, waarin de Yamaha heerlijk soepel maar toch ook nog best stevig van leer trekt. Niet schakelen, niet koppelen, gewoon gas geven en remmen. Het heeft toch wel iets heel ontspannends, zeilen over fantastisch kronkelende Spaanse binnenwegen. Switch je naar de S(port)-modus, dan verandert het karakter van de TMax. Hij wordt dan merkbaar agressiever en reageert zelfs bij de kleinste opening van het gas al lekker fel, ook al blijft het met zijn 48 pk geschikt voor het A2-rijbewijs.
Op een hier spaarzaam recht stuk weg kan de cruise control er even op. De settings zijn voor dit modeljaar iets verfijnd, waarbij de snelheid bij een korte druk op de knop in stapjes van steeds één km/uur wordt verhoogd en bij een langere druk in stappen van 10 km/uur. De cruise control regelt tot een snelheid van 150 km/uur, maar de dappere twin zelf draaft ook daarboven nog lekker door, als het moet tot zo’n 180 km/uur. Laat je de teugels wat meer vieren, dan draait het blok bij een snelheid van zo’n 100 km/uur een aangename 4.500 toeren en is een korte draai aan het gashendel voldoende om weer lekker vlot te versnellen voor bijvoorbeeld een inhaalactie. Alsof je aan een soort superelastiek hangt. Vlot, maar toch ook vooral heerlijk ontspannen!

Dat geldt ook voor de soepel agerende veerelementen, die in combinatie met het aluminium frame voor uitstekende stuureigenschappen tekenen. De achterschokdemper heeft geen moeite met verkeersdrempels en ander ongemak en strijkt nagenoeg alles met strakke hand glad, en ook de upside-down voorvork staat zijn mannetje. Het maakt dat je al snel heel frivool aan het sturen bent met de nauwkeurig sturende en vooral ook wendbare TMax Tech Max, met bochten-ABS en hellingshoekafhankelijke tractiecontrole als vangnet. De grondspeling is daarbij nog heel behoorlijk. Enkel als je het heel bont maakt en de bochten echt aanvalt, rijd je iets aan de grond. Ook de standaard Bridgestone Battlax Scooter SC2-banden om de 15 inch wielen dragen bij aan dat fijne en vertrouwd aanvoelende stuurgevoel. Ze bieden niet alleen veel grip, maar vooral ook heldere feedback.
Heldere feedback geven ook de prima stoppers van de TMax, radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen aan de voorzijde en een enkelzuiger remklauw achter. Wel wil het ABS achter snel en wat lang ingrijpen, wat je op een stuurweggetje met kort op elkaar volgende bochten kan verrassen als de snelheid vrij hoog ligt. Toch laat de TechMax zich in zo’n situatie na het even lossen van rem zich weer vrij gemakkelijk insturen.
Alhoewel het tempo tijdens de test aardig hoog lag, liet de boordcomputer een brandstofverbruik van zo’n 1 op 20 zien. Dat kan bij rustig rijden dus nog een stuk zuiniger, maar gezien de 15 liter tankinhoud is een minimale actieradius van zo’n 300 kilometer zeker haalbaar.
Conclusie
Net als voorheen voelt de Yamaha TMax zich net zo thuis op bochtige weggetjes als op de snelweg en in de stad. Daarmee blijft het ook na een kwart eeuw een enorm veelzijdige maxiscooter, die typische scooterdeugden aan een stukje echte motorbeleving weet te koppelen. Daardoor blijft het een fascinerend concept, dat ook in deze nieuwste uitvoering zijn weg naar de klant wel weer in grote getale zal weten te vinden. Die zal echter flink in de buidel moeten tasten, want met € 14.999,- is de standaard uitvoering, alhoewel iets voordeliger dan een directe concurrent als Honda’s X-ADV (€ 15.599,-), al geen koopje. Voor de rijker uitgeruste Tech Max moet met € 17.199,- nog een serieus stukje meer worden betaald.

Technische gegevens
MOTOR vloeistofgekoelde paralleltwin, balansas, twee bovenliggende ketting-aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 38 mm, traploze variabele transmissie (CVT), tandriem-aandrijving.
Boring x slag 70,0 x 73,0 mm
Cilinderinhoud 562 cc
Compressieverhouding 10,9 : 1
Max. vermogen 35,0 kW (48 pk) bij 7.000 tpm
Max. koppel 55 Nm bij 5.250 tpm
RIJWIELGEDEELTE aluminium buizenframe, upsidedown voorvork Ø 41 mm, swingarm met monoschokdemper en hevelsysteem, dubbele schijfrem voor Ø 267 mm met vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 282 mm met enkelzuiger remklauw, ABS, tractiecontrole.
Aluminium gietwielen 3.50 x 15; 5.00 x 15
Banden 120/70R15; 160/60R15
Banden in test Bridgestone Battlax SC2
MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.575 mm, balhoofdhoek 64,0°, naloop 98 mm, zithoogte 800 mm, veerweg v/a 120/117 mm, rijklaar gewicht volgetankt 221 kg, tankinhoud 15,0 liter.
Garantie 3 jaar
Kleuren Ceramic Grey, Dark Magma,
Prijs NL € 17.199,-/B € 15.999,-
INFO NEDERLAND EN BELGIË www.yamaha-motor.eu
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties



