Eerste indruk: Yamaha Tracer 7 en Tracer 7 GT
Made by Europe, for Europe: een kreet waar ze bij Yamaha trots op zijn als het gaat om de nieuwe Tracer 7 en Tracer 7 GT. Beide modellen zijn in Europa ontworpen én worden in Europa gebouwd. En daar mogen ze met recht trots op zijn, want beide cross-overs laten tijdens de eerste test in het prachtige noorden van Portugal zien nog steeds uit het juiste sportieve toerhout gesneden te zijn.
Na de MT-07 en de Ténéré 700 was de update voor de beide Tracer 700-modellen natuurlijk een logische optelsom. Motorisch is daarbij uiteraard hetzelfde pad gekozen en dat komt in het kort neer op een verplichte Euro5+-kuur en in het kielzog daarvan zijn ook de Tracers nu voorzien van ride-by-wire, waardoor ze onder ander twee rijdmodi en een vrij te configureren derde modus hebben en daarnaast uitschakelbare tractiecontrole, cruise control én nu ook fraai TFT-scherm met nieuwe bedieningsclusters op de linker stuurhelft. En ja, dat is inclusief die gewenning vragende knipperlichtschakelaar die we inmiddels kennen van verschillende 700- en 900-modellen van Yamaha. Vermogen en koppel zijn met 73 pk bij 8.750 tpm en 68 Nm bij 6.500 nagenoeg hetzelfde als voorheen. Verder is het frame nu iets stijver uitgevoerd en zien we een nieuwe 41mm upside down voorvork met instelbare veervoorspanning en uitgaande demping. Achter is de swingarm 40 mm langer geworden en net als voorheen kunnen de uitgaande demping en de veervoorspanning van de achterschokdemper worden versteld.
Op de GT-versie kan dat zelfs met een handige draaiknop. Die GT onderscheidt zich verder uiteraard door de standaard zijkoffers, een hoger en breder ruitje, net als op de standaard versie handmatig verstelbaar, een comfortabel, handvatverwarming en een handige middenbok.
Dat legt wel iets extra gewicht in de schaal, want de GT weegt met de koffers een kleine zestien kilo meer dan de standaard versie. Overigens zijn beide modellen wat extra pondjes gekweekt: 5 kilo voor de standaard en 10 kilo (zonder koffers) voor de GT. Voel je die extra kilo’s? Zonder direct vergelijk is dat moeilijk te zeggen, want beide Tracers ontpoppen zich op het uitdagend slingerende Portugese asfalt nog steeds als bijzonder speelse sparringpartners. De standaard nog net iets meer dan de GT, die uiteraard de meeste extra kilo’s mee torst. Beide kunnen hun naked-genen nog steeds niet helemaal verbergen en dat is maar goed ook. Gevoelsmatig zit je dicht op het voorwiel wat voor een lekker direct stuurgevoel zorgt en die voorpartij geeft bovendien prima feedback. Beiden modellen laten zich haast kinderlijk eenvoudig van links naar rechts gloeien in de Portugese bochten-rollercoaster en blijven vervolgens heerlijk stabiel de ingezette koers volgen. Tel daar de ster van de show – de nog steeds heerlijk presterende CP2-tweecilinder met 270-graden-krukas – bij op en je hebt een haast verslavende combi. We durven we het bijna niet hardop te zeggen, maar meer heb je in een omgeving als deze eigenlijk niet nodig om enorm veel fun te hebben. Kenners zullen de gasrespons van het nieuwe ride-by-wire misschien iets minder direct vinden dan bij het voorgaande model, maar die gasreactie is wel heerlijk soepel en voorspelbaar, zowel in de Street- als in de Sport-modus. Geldt ook voor de remmen; voorspelbare en behapbare remkracht en uitstekend te doseren opgediend bovendien.
Dat alles maakt ook de beide nieuwe Tracer 7’s uiterst toegankelijke machines, waar een beginner enorm veel plezier aan gaat hebben, maar ook de meer ervaren rijder die misschien een stapje terug wil doen qua puur vermogen.
De volledige eerste van de Tracer 7 en Tracer 7 GT, die respectievelijk € 11.599,- en € 13.199,- gaan kosten, lees je in MotoPlus 14, die op vrijdag 11 juli in de winkel ligt!
Gepubliceerd op
Pagina gaat door onder advertenties
Net binnen!
Ontdek meer nieuws & artikelen