Eerste indruk: Yamaha MT-07 (Y-AMT)
De MT-07 is al jarenlang een bestseller in het Yamaha-gamma en een absoluut benchmark in zijn segment. Om die ‘7’ naar een nog hoger level te tillen, is dus bepaald geen sinecure. Toch zijn ze daar bij Yamaha met de 2025-uitvoering van de MT-07 meer dan in geslaagd!
Pagina gaat door onder advertenties
Daar was geen tekentafel-nieuwe MT-07 voor nodig, maar wel een uitvoering met een paar heel gerichte modificaties. Opgestrakt neusje in lijn met de MT-09 bijvoorbeeld, radiaal gemonteerde remklauwen voor, een nieuwe upside-down voorvork, een aangepaste achterschokdemper met instelbare veervoorspanning en uitgaande demping, gemodificeerde wielen, een iets stijver uitgevoerd frame en swingarm, maar het voornaamste nieuwtje is wel het feit dat de MT-07 nu voor het eerst is voorzien van ride-by-wire, waaraan nu verschillende rijmodi en ook tractiecontrole (uitschakelbaar) zijn gekoppeld. Gekozen modus en alle andere relevante rij-info lees je nu af van het van de MT-09 afkomstige 5 inch TFT-scherm, compleet met verschillende connectiviteitsmogelijkheden.
Het ride-by-wire moet uiteraard de beleving van de inmiddels befaamde CP2-tweecilinder nog intenser maken. Die 690 cc metende en 73 pk sterke paralleltwin zelf bleef ongewijzigd, maar daar is ook weinig reden toe. Wel is het nu voorzien van anti-hop-koppeling én vanaf dit modeljaar is MT-07 tegen een meerprijs van 500 euro bovenop de standaardprijs van € 9.299,- ook met de nieuwe Y-AMT automatische versnellingsbak te krijgen, die eind vorig jaar officieel werd gepresenteerd op de MT-09. (Tekst gaat verder onder de video…)
In de bochtenrijke omgeving van het Spaanse Alicante maken we kennis met zowel de conventioneel geschakelde variant als de versie met Y-AMT, dus zonder schakelpedaal en koppelingshendel. In plaats daarvan kun je de 07-Y-AMT naar keuze volledig automatisch laten schakelen of manueel met makkelijk te bedienen flippers op de linker stuurhelft. Zeker eens proberen als je twijfelt, want in de Spaanse heuvels bewijst dit systeem absoluut zijn meerwaarde. In een omgeving waar bochten elkaar sneller opvolgen dan trainers van een voetbalclub kun je, zeker als je nog niet zo ervaren bent, uiteraard kiezen voor het gemak van volledig automatisch en de techniek het werk laten doen, maar absoluut stukken vermakelijker is het om – eenmaal gewend aan de werking – de stuurflippers te gebruiken. Daarmee schakel je vliegensvlug op en terug, waarbij je het gebruik van de koppeling dus skipt en je feitelijk een handeling minder hebt in het schakelproces. Begrijp me niet verkeerd: met de conventionele bak is helemaal niets mis en met de optionele quickshifter kun je ook dan zonder de koppeling doen, maar in een omgeving waar een recht stuk weg een zeldzaamheid is, kun je je met de ‘flipper-MT’ nog meer concentreren op het stuurwerk.
En ook daarin blinkt deze enorm wendbare opstapper als vanouds uit, maar dan met merkbaar meer veercomfort en een zeker ook een betere remwerking. De radiaal gemonteerde klauwen laten je oogballen niet uit hun kassen ploppen, maar hebben – zeker voor de nog niet heel ervaren rijder – meer dan voldoende bite en laten zich heerlijk doserbaar doorremmen.
En het blok? Wat moeten we daar nog over zeggen? Dat blijft ook ruim tien jaar na de lancering van de eerste MT-07 een schot in de roos. Je hebt nimmer het gevoel dat je ergens om verlegen zit of tekort komt. En met de verschillende rijmodi en daaraan gekoppelde tractiecontrole heb je nu bovendien iets te kiezen. Dat maakt mede ook dat je voor een bescheiden meerprijs van exact 300 euro vergeleken met het 2024-model nu veel meer motor onder je achterste hebt.
Meer lezen? De volledige eerste test van de nieuwe Yamaha MT-07 lees je in – hoe toepasselijk – MotoPlus 7, die op vrijdag 4 april verschijnt.
Pagina gaat door onder advertenties
Pagina gaat door onder advertenties




