Nieuws

Occasion – Indian Chief

De eerste ‘wedergeboren’ Indian, met een 111 cubic inches V-twin, staat dit keer centraal. Met deze Chief slaagde het Amerikaanse motormerk er in om weer een echte concurrent van Harley-Davidson te worden. Maar is dat ook als occasion het geval?

“Levert zijn kracht soepel en desondanks toch heel nadrukkelijk, heerlijk rijcomfort, keurige afwerking, de American Way of Drive in de beste zin des woords”, zo luidde bijna tien jaar terug ons oordeel over de Indian in een vergelijkingstest. Na een latere shoot-out met een Harley-Davidson Heritage Softail trekt een van onze andere redacteuren de conclusie dat de Chief Vintage wat exclusiviteit en functionaliteit betreft de betere en modernere motorfiets is en voor langere rijders ook de meer comfortabele toermachine. Wat een prestaties voor een herboren motormerk! Indian Motorcycle, opgericht in 1901, gold tot het faillissement in 1953 immers als enig Amerikaanse merk dat Harley-Davidson tegengas bood. Polaris, een grote speler op het gebied van snowmobiles en quads en slechts matig succesvol met het eigen motormerk Victory, verwierf in 2011 het naamrecht en maakte onder de Indian-vlag een doorstart.

In 2014 doken hier de modellen Chief en Chieftain op. Hun nadrukkelijke ‘Europese’ 111-cubic-inch-V-twin (krukas van Hoeckle, zuigers van Mahle en elektronica van Bosch en ontwikkeld bij de Zwitserse Polaris-dochter Swissauto) staat bekend als uiterst robuust. Moderne techniek zoals drive-by-wire, can bus, keyless start en ABS achter een klassiek voorkomen doet beslist geen afbreuk aan het betere easy-rider-gevoel. Wat de lijnvoering en de vele details betreft verwijst deze yank volop naar de historische Chief uit de jaren veertig van de vorige eeuw.
Wat verkoopaantallen betreft bleef de nieuwe Indian Chief uiteraard wel achter bij US-concurrent en massafabrikant Harley. Maar langzaam maar zeker begint zich rond te spreken dat deze andere Amerikaanse cruiser toch wel goed is en ook goed blijft. Probleem is alleen wel dat er meer geïnteresseerden dan aanbod zijn, wat een gebruikte Chief toch tot een exclusieve machine maakt. In ieder geval als het om de prijs gaat.

Markstsituatie
Het nieuwe ‘oude’ merk Indian wint de laatste jaren gestaag aan populariteit, maar wat marktaandeel betreft is er nog vee lucht naar boven. Zelfs het oudste model, de Chief, werd hier slechts mondjesmaat verkocht. Dat betekent in de praktijk van vandaag dat het aanbod gebruikte machines ook aan de beperkte kant is. Geïnteresseerden moeten dus vooral een gezonde mate van geduld hebben en bereid zijn om een stukje te rijden om een potentiële kandidaat in levende lijve te aanschouwen.
Daarnaast is een goedgevulde portemonnee geen overbodige luxe, want de prijzen zijn in de regel stabiel en van hoog niveau (minstens 15.000 euro), ook omdat veel aangeboden modellen van allerlei extra’s zijn voorzien. Volledig omgebouwde Chiefs kom je echter nauwelijks tegen.

Bezichtiging
Het motorblok van de Chief staat als zeer robuust bekend. Wel heeft de luchtgekoelde V-twin de neiging om in druk stadsverkeer snel oververhit te raken (waarschuwingslampje). Verder is er niet veel om je druk over te maken. Bij regulier onderhoud (opletten met de echt leren onderdelen!) kom je in de regel geen gekke dingen tegen.

Populaire accessoires: zadeltassen, bagagerek, valbeugels en andere sturen uit het eigen accessoiregamma van Indian zijn bij de Classic en Dark Horse erg populair. Bij modellen met het standaard eenpersoonszadel kom je vaak een duozadel en duovoetsteunen tegen. Bij de Vintage zijn extra leren accessoires (Fork bag rol, Tank pouch etc.) in trek. Gebruikelijk en geliefd bij high end cruisers in deze prijsklasse (en ook waardevermeerderend, aangezien nieuw deels meer dan 300 euro kost): uitlaatdempers waarvan het geluid kan worden gedempt van bijvoorbeeld Jekill & Hyde, Kesstech of Penzl.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Indian Scout

Eerste Test Indian Scout

25 april, 2024

Met honderdduizend verkochte units sinds 2015, goed voor ruim veertig procent van de totale verkopen, kun je wel ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-