Nieuws

Producttest 12 paar motorjeans

Motorjeans staan voor comfort en luchtigheid. Dat maakt ze vooral in de zomer een populair kledingstuk, maar is het ook een veilige? Beschermende kleding moet immers beschermen en niet in al zijn luchtigheid oplossen in het niets. MotoPlus test achttien paar enkellaags motorjeans tot op het gaatje.

Jeans zijn altijd al stoer geweest. Toch duurde het lang voordat de vroegere werkbroek als beschermende motorkleding het gesprek van de dag werd. Schijnbaar ineens was het zover: naast leren- en textielpakken mochten motorrijders plotseling kevlar spijkerbroeken op hun motorfietsen dragen. Motorjeans danken hun naam aan hun typische constructie. Aan de buitenkant zie je gewone denim, dat wil zeggen klassieke jeansstof geweven van witte inslag- en blauwe scheringdraden. Daaronder als tweede laag: het aramideweefsel. Die is duidelijk herkenbaar aan de gele kleur en bekend onder de naam kevlar. Die laag bewijst zijn waarde wanneer het asfalt door de katoenen buitenstof is gesleten…

Het nadeel aan de klassieke kevlar-jeans is dat ze relatief zwaar, warm en oncomfortabel zijn. Daarom produceren heel wat fabrikanten tegenwoordig ook enkellaags motorjeans. De robuuste beschermende vezels zijn niet verwerkt in een tweede onafhankelijke laag, maar de fabrikanten verwerken ze rechtstreeks in de jeansstof zelf. Dat kan nog steeds kevlar zijn, maar er zijn ook vele andere alternatieve materialen als: polyamide of polyethyleen. Die staan onder meer bekend onder merknamen als: Cordura, Dyneema of Armalith.

Sommige daarvan zijn veel scheur- en slijtvaster dan Aramide, maar gevoeliger voor hitte bij zoiets als kortstondig contact met hete uitlaatbochten. De wijze van verwerking bepaalt ook de beschermende en comfortabele eigenschappen. De hightechvezels kunnen eenvoudigweg een van de katoenen draden in de stof vervangen, maar het is ook mogelijk de vezels in het fabricageproces rechtstreeks in het garen te integreren.

Die productiewijze levert een stof op van met katoen omwikkelde synthetische draden. Deze stof heeft zeer homogene eigenschappen en kan op slijtvastheid worden getest met een zogenaamde Darmstadt-test. Met andere onderdelen van de broek, zoals knopen, naden en protectoren houdt die test echter geen rekening. Laat het nu uitgerekend de wisselwerking zijn tussen deze componenten en de stof die de eigenlijke beschermende functie van een motorbroek dicteert. Daarom trekken we alle testdeelnemers aan hun oren over het asfalt. Tot de gaten er letterlijk in vallen.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Indian Scout

Eerste Test Indian Scout

25 april, 2024

Met honderdduizend verkochte units sinds 2015, goed voor ruim veertig procent van de totale verkopen, kun je wel ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-