+ Plus

Compacttest Honda CBF600SA Elegance

De CBF600 staat sinds jaar en dag te boek als een echte ‘motor voor het volk’. Een vriendelijke middenklasser waar het ‘opstappen-en-wegrijden-gevoel’ overheerst. Een rol die hem siert en die hij ook nog eens met verve vervult. Met de Elegance uitvoering wil Honda het allround-karakter nu nog verder uitdiepen.Hij is een beetje als dat rustige jongetje achter in de klas. Beetje onopvallend, altijd z’n huiswerk af, voldoendes aan de lopende band, maar op geen enkel vlak echt uitbundig. En dat is ook precies het imago waarmee Honda de CBF600 in de markt heeft gezet: een uiterst vriendelijke machine waarmee iedereen eigenlijk alle kanten mee uit kan. Net je rijbewijs en vol ongeduld wachtend op je eerste echte kilometers alleen? Zoals gezegd: stap op, rij weg en vermenigvuldigt u! Op zoek naar een betrouwbare allrounder voor een nette prijs? Zelfde verhaal.Rode draad in het CBF-verhaal is evenwel zijn behoudende of zo je wilt: onopvallende, imago. En juist daarin lijkt Honda nu wat verandering te willen brengen met deze Elegance. De in kleur gespoten 33 liter koffers geven de 600 een wat meer reislustig karakter, terwijl het speciaal ontworpen onderkuipje de sportieve trekjes wat moet opvijzelen. En last but not least natuurlijk het felblauwe jacquet, dat het grijzige voorkomen op een bijzonder effectieve manier naar het verleden verbant. Overigens kun je ook nog kiezen voor Pearl Night Star Black; stijlvol zwart dus.Dat de CBF600 nogal braaf overkomt, is dan misschien wel de bedoeling van Honda geweest, helemaal terecht is het niet. De viercilinder doet namelijk zijn werk namelijk met veel overtuiging. Hoewel de aankleding erg basic is – gewone telescoopvoorvork, eenvoudig ogend dashboard, stalen swingarm, 160-achterband – maar het pakket is wèl prima gebalanceerd en functioneert als de beste. Toegegeven, met 78 pk in het vooronder – een getemde versie van het 120 pk sterke aggregaat van de 2007-CBR600RR – trek je de klinkers niet uit de straat. Maar dat is natuurlijk een heel bewuste keuze, je wilt immers je doelgroep niet afschrikken met dergelijke extremiteiten. Bovendien is die 78 pk gebaseerd op de indeling van verzekeringsklassen in sommige Europese landen: met 79 pk betaal je honderden euro’s meer per jaar… En topvermogen boeit hier ook in het geheel niet, een beetje jeu onderin zet meer zoden aan de dijk. En het bijna klinisch beschaafd draaiende blok pakt al vanaf zo’n tweeduizend omwentelingen heerlijk op en een versnellinkje te hoog wordt niet direct afgestraft met een tegensputterend blok dat zich verslikt. Maar toch had er gevoelsmatig onderin wel iets meer peper in de vierpitter mogen zitten. Toch kan worden gezegd dat het blok over d ehele linie beschikt over prima manieren. De beschaafdheid waarmee het blok al vanaf stationair toerental te werk gaat doet de naam van dit model (Elegance) alle eer aan. Net als de theoretische actieradius van zo’n 375 kilometer (gemiddeld verbruik 1 : 18,9) en de ontspannen zit op de brede en zelfs in drie standen verstelbare getrapte buddyseat trouwens. Die zit is actief, maar niet in die extreme mate dat de druk op de polsen ervoor zorgt dat je telkens na een uurtje sturen de handdoek in de ring moet gooien. In enige mate is de zit zelfs wel wat sportief en dat sluit dan weer mooi aan op de onderkuip waarmee dit Elegance-model is uitgerust en die rijders moet aanspreken die ook af en toe ook wel eens de bloemetjes willen buitenzetten. Voor dat laatste krijg je de beschikking over een snaarstrak sturend en levendig rijwielgedeelte. Bij de laatste upgrade in 2007 kreeg de CBF de beschikking over nagenoeg hetzelfde aluminium brugframe als de meer potente Hornet, waarbij het blok het dragende deel vormt. Wel voorzien van een iets minder steile balhoofdhoek ten gunste van een minder nerveus, stabieler karakter. Van die op papier wat bravere lay-out merk je in de praktijk echter nauwelijks iets. Alsof hij gedachten kan lezen zo makkelijk stuurt deze CBF in, om vervolgens secuur als een diamantslijper de ingezette koers te vervolgens. En mede dankzij de smallere 160 millimeter achterband is het laveren en omgooien van de machine een koud kunstje. Kind kan de was doen lijkt het credo. Het rijwielgedeelte schenkt een flinke dosis vertrouwen en dat is toch één van de sterkste eigenschappen van een goedmoedige middenklasser. Dat vertrouwen krijgt trouwens een extra duwtje in de rug van het standaard gecombineerd remsysteem met ABS. Hoeven we verder geen woorden aan vuil te maken: dat werkt en dat werkt erg goed ook. Een kleine kanttekening, wil je een zo hoog mogelijke remvertraging dan is het noodzaak de voetrem erbij te pakken, aangezien deze ook van invloed is op de voorrem: de middelste zuiger van de remklauw rechtsvoor wordt met het rempedaal in werking gezet. De CBF600 Elegance kost 9.090 euro; zou je de onderkuip (€ 575,-) en de zijkofferset (€ 885,-) apart bij de CBF600 (€ 8.290,-) kopen, dan ben je dus 660 euro duurder uit.Voegt de Elegance daarmee een nieuwe dimensie toe aan het CBF-park? Ja en nee. Om met dat laatste te beginnen: de CBF600 Elegance is nog altijd een CBF. Maar dat is eigenlijk een compliment! En ja, omdat deze middenklasser nu niet meer alleen als opstapper en allemansvriend wordt neergezet, maar als een volwassen, volwaardig machine. Een machine die het waard is om even bij stil te blijven staan. Zeker weten dat je er niet snel teleurgesteld door zult worden!________________________________________[KASTEN TECHNISCHE DATEN]HONDA CBF600SA ELEGANCEMOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen en vier kleppen per cilinder, klepbediening via stoterbussen, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 32 mm, 333 watt dynamo, accu 12 V/8,6 Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting, secundaire overbrenging 16 : 43.Boring x slag 67,0 x 42,5 mmCilinderinhoud 599 ccCompressie 11,6 : 1Max. vermogen 57 kW (78 pk) bij 10.500 tpmMax. koppel 59 Nm bij 8.250 tpmRIJWIELGEDEELTE aluminium frame met centrale framebuis, telescoop voorvork Ø 41 mm, veervoorspanning instelbaar, stalen swingarm met monoschokbreker, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 296 mm, driezuiger remklauw, schijfrem achter Ø 240 mm, eenzuiger remklauw, gecombineerde remmen, ABS.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.00 x 17Bandenmaat 120/70ZR17; 160/60ZR17Banden in de test Michelin Pilot RoadMATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.490 mm, balhoofdhoek 64º, naloop 110 mm, veerweg v/a 120/125 mm, zithoogte 785 mm (+/- 15 mm), rijklaar gewicht volgetankt 226 kg, tankinhoud/reserve 20,0/4,0 literGarantie twee jaarService-intervallen elke 6.000 kmKleuren zwart en blauwPrijs NL € 9.090,- / B n.l.INFO Honda Nederland BV, tel. 020-707 00 00, www.honda.nlINFO BELGIË Honda Belgium NV, tel. 053-725 111, www.honda.be

Lees meer over

Honda CBF600SA

Gerelateerde artikelen

Compacttest Honda CB750 A2

Compacttest Honda CB750 A2

25 april, 2024

Honda’s CB 750 Hornet met 48 pk. De budgetkraker in de middenklasse veroverde afgelopen jaar zelfs de harten van ...
Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-