+ Plus

Daytona Bikeweek 2007

Daytona heeft nog altijd een magische klank bij veel motorliefhebbers. Er wordt ook nog steeds geracet daar in Florida, maar de befaamde Speedweek van weleer heeft plaats moeten maken voor een waar rariteitenkabinet, waarin stuntrijders, powerbikes en choppers de boventoon voeren. Duizenden Nederlanders bezochten in het verleden de beroemde Speedweek van Daytona. En Nederlandse racetoppers als Wil Hartog, Marcel Ankoné, Jack Middelburg en Boet van Dulmen kwamen uit in de befaamde 200-mijlsrace op het met kombochten uitgeruste racecircuit van deze kustplaats. De Daytona Speedweek groeide echter steeds meer uit tot een Bikeweek: een enorm motortreffen waarbij tegenwoordig juist de specials in het middelpunt van de belangstelling staan. Natuurlijk wordt er nog wel geracet, maar alleen nog voor het Amerikaans kampioenschap. Zo zagen we dit jaar onder meer het broertje van Nicky Hayden, Roger Lee, voorbij komen, evenals Eric Bostrom, het broertje van de bij ons bekende Ben Bostrom. De Daytona Bikeweek speelt zich tegenwoordig af over een afstand van 30 mijl langs de oceaankust, tussen New Smyrna Beach in Daytona tot aan Ormond Beach. Het concentreert zich dus niet op één plek, maar overal kun je iets zien of beleven, al blijft Daytona zelf wel zo’n beetje de hoofdstad van dit gebeuren, met de karakteristieke Mainstreet-optocht en de bekende jaarlijkse Rathole Customshow tot aan nieuwe evenementen als de Metric Revolution en StuntFury. Deze twee laatste evenementen laten zien dat Daytona niet langer alleen bedoeld is voor de “Bad Ass Bikers” met ronkende Harley’s. Het bezoeken van de Daytona Speedweek is feitelijk een week lang in de file van het ene evenement naar het andere rondtuffen, hetzij per luxe Amerikaanse auto, hetzij per huurmotor. Zolang je maar netjes aansluit in de file, want dat lijkt het eerste gebod van de lokale “cops”, die werkelijk onverbiddelijk zijn. En de maximum snelheid is dan het tweede gebod, want als je je daar niet aan houdt heb je zo een politiewagen met loeiende sirenes en een copper met pistool in de hand achter je aan! Hou je dus aan de regels, dan heb je nergens last van. Werkelijk overal kom je deze week enthousiaste bikers tegen. Iedereen heeft er zin in om het deze week lekker naar hun zin te hebben. Aan de kentekenplaten zie je dat ze werkelijk vanuit heel Amerika hier naartoe zijn gekomen: meestal met een trailer achter hun jeep of camper. Overal zijn campings ingericht of is kwartier gemaakt rond een hotel of motel. Tot in Orlando (toch ongeveer 100 kilometer van Daytona) staan de auto’s met aanhangers geparkeerd! Op de “Hot Points” zoals Daytona’s Mainstreet met zijn verschillende bars, het strand waarop je mag rijden of bij grote salons (openlucht-cafe’s) als Crazy Horse en Broken Spook net buiten Daytona is het altijd druk en gezellig. Op het buitenterrein bij het racecircuit hebben vrijwel alle fabrieken een stand met hun laatste modellen en kun je je inschrijven voor demoritten. Ook de vele accessoireleveranciers en custombuilders laten daar hun nieuws en bizarre specials zien, van Jesse James tot OCC. Nu door Discovery Channel ook andere custombuilders in de spotlight worden gezet is daar geen gebrek meer aan. Trouwens, in Daytona vinden doorgaans de audities plaats voor het nieuwe seizoen; reden voor die bedrijven om zich hier extra goed te presenteren. De stuntrijders werden de laatste jaren steeds populairder in Daytona (Florida staat inmiddels bekend als stuntstaat nummer één) en met de Stuntfury hebben zij nu ook een eigen plek binnen de Bikeweek. Net als de sportbikers met hun megalange en verlaagde Hayabusa’s, Kawa’s en GSX-R-en in de “Metric Revolution”. Wat enkele jaren geleden begon als een incidenteel treffen voor deze Superstreetbikes bij het Hess-benzinestation in Daytona, is nu uitgegroeid tot een hele nieuwe stroming die enorm populair lijkt te gaan worden. En waar veel mensen zijn, ontkom je ook niet aan de vele merchandise in de vorm van T-shirts, petjes en de meest vreemde motorspullen. En natuurlijk ontbreken de talloze “wet-T-shirt-verkiezingen”, of het anno 2007 populaire “Coleslaw-wrestling” (waarin mooie dames in de koolsalade liggen te rollebollen) niet. Voor ons nuchtere Hollanders gaat dat soms wat ver, maar de Amerikaanse bikers smullen ervan. Net als van de luchtig geklede meisjes die overal bier en frisdrank verkopen en hun salaris bij elkaar moeten verdienen met de fooien. En voor die fooi doen ze hun best om zo aardig mogelijk te zijn. Of zo leuk mogelijk op de foto te komen, waarbij ze vaak veel verder gaan dan de moraal van de gemiddelde Amerikaan. Maar dat is wel het laatste waar men zich deze week in Daytona aan stoort, want eigenlijk is Daytona één week lang een soort vrijstaat, waarbij de Bikeweek een soort vrijbrief is voor vele nette burgers om zich een weekje helemaal te buiten te gaan! [[4 bildunterschrifte pro gruppe]] [[es gibt 4 gruppen Bilder, die mussen pro gruppe alle zusammen plaziert werden (vielleicht immer eine andere hintergrund-farbe) und dan mit 1 Bildunterschrift pro gruppe]] Seite 64-65: Gruppe Mens & gruppe Stunt [BU gruppe mens:] Daytona wordt steeds meer een rariteitenkabinet, waarin “gewone” mensen zich een week lang vrij voelen en uitleven. Waar je ook kijkt zie in je in Daytona en verre omgeving vrolijk mensen op vaak bizarre specials. Duizenden en duizenden motorrijders komen genieten van de Bikeweek, over het strand rijden of paraderen over de Mainstreet. [BU gruppe stunt:] Florida is inmiddels stuntstaat nummer 1 in Amerika en de stuntrijders hebben nu binnen de Bikeweek hun eigen evenement: Stuntfury. Seite 66-67 Gruppe Custom & gruppe Power [BU gruppe custom] De chopper is natuurlijk in Amerika uitgevonden en op de Rathole Customshow zie je dan ook de meest bizarre creaties. Veelal op basis van Harley-blokken maar ook V8-automotoren zijn populair, of snelle Japanse viercilinder. De Hayabusa-turbotwin-trike laat zien hoever sommigen gaan om op te vallen… [BU gruppe Power] Superlange en superlage sportfietsen zijn de nieuwste trend. En daarbij gaat het niet alleen om het uiterlijk, ook het vermogen telt. Dus zijn er Horsepower Shootouts, waar je kunt laten zien hoeveel pk’s eruit geperst kunnen worden. Koploper was deze “01 Suz Busa” die dankzij turbo’s en andere pepmiddelen aan 523,6 pk komt!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Indian Scout

Eerste Test Indian Scout

25 april, 2024

Met honderdduizend verkochte units sinds 2015, goed voor ruim veertig procent van de totale verkopen, kun je wel ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-