+ Plus

Interview Niek ten Holt

Soms gebeuren er dingen die een leven volledig op z’n kop zetten. De één gaat in zo’n geval bij de pakken neerzitten, de ander vecht terug. Zo’n vechter, of volhouder, is Niek ten Holt. Na een hersenbloeding weigerde de fervent motorrijder zich uit het veld te laten slaan en laat een BMW R1150RT ombouwen tot een trike.

Het is een winderige, grijze najaarsdag als ik aankom in het Zuid-Hollandse Valkenburg, net onder de rook van Leiden. In zijn appartement met uitzicht op de oude Rijn word ik door Niek ten Holt vriendelijk ontvangen. Terwijl de koffie pruttelt en het theewater borrelt, wordt het al snel duidelijk dat Niek naast het motorrijden nog een andere passie heeft: hij is kenner van de cultuur van de Saksen, een volk dat leefde in het huidige noorden van Duitsland en oosten van Nederland. Na het vertrek van de Romeinen in Groot-Brittannië maakten ze zelfs de oversteek naar het Angelsaksische eiland. Ook het kleine Zuid-Hollandse Valkenburg, Nieks huidige woonplaats, heeft een duidelijk link met de Saksische geschiedenis. Zo bevinden zich in het centrum de resten van een Romeinse castellum, Praetorium Agrippinae genaamd, en onder een muur van de oude kerk vond men in 1943 een Saksisch wapengraf. Een van de zwaarden van de begraven strijder is nog steeds te bewonderen in het Torenmuseum van Valkenburg.
Het is inmiddels bijna tien jaar geleden dat Nieks leven ingrijpend veranderde. In 2006 werd hij getroffen door een hersenbloeding. Zijn doorgaans rustige stem klinkt fel als hij benadrukt hoeveel impact het op zijn leven heeft gehad, en hééft. De spieren aan de rechterkant van zijn lichaam zijn nog steeds niet terug op volle sterkte, en soms moet hij even zoeken naar de juiste woorden. Maar al snel wordt duidelijk dat er geestelijk helemaal niets mis is met deze gepassioneerde motorrijder.
Dat motorrijden begon al heel vroeg: in 1958. Als tienjarige jongen, verslond hij de artikelen in het Nederlandse weekblad Motor en al op zijn achttiende schaft hij een BMW R67/2 aan, een prachtige naoorlogse boxer waarvan er in totaal maar zo’n vierduizend zijn geproduceerd. Al sinds zijn vroege jeugd nemen motoren dus een belangrijke plek in zijn leven in, en afgezien van een kortstondig Angelsaksisch uitstapje naar BSA en Royal Enfield, is het voor Niek altijd BMW geweest dat de klok sloeg.
De geboren Twentenaar werkte lange tijd bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat, met als werkgebied binnenvaart (Staatsburg en Genève), Maritieme aangelegenheden en (Ant)arctische zaken. En, niet onverdienstelijk, hij vertegenwoordigde Nederland bij de International Maritime Organization in Londen en was een van de meest actieve topambtenaren belast met het huidige veiligheids- en milieubeleid van de Europese Unie in Brussel. Voor zijn werk was hij veel op reis en niet zelden deed hij dat reizen per motor.

Tot vlak na zijn pensioen, op die noodlottige dag in 2006, waardoor het motorrijden voor hem voor altijd tot het verleden leek te behoren. De passie voor het rijden zat echter diep en vijf maanden na de hersenbloeding zat Niek alweer op een motor, een verlaagde BMW R850RT. Toch bleek ook deze motor te hoog, het op- en afstappen bleek in de praktijk te moeilijk. Om toch veilig de weg op te kunnen, werd voor een drastische maar zeer praktische stap gekozen. De verlaagde BMW ging de deur uit en Niek schafte een andere BMW aan, een R1150RT. Niet om er mee te gaan rijden, maar om deze om te laten bouwen tot trike.
Er werd contact opgenomen met het Engelse bedrijf Grinnall, specialist in het bouwen van driewielers. Er bleek echter een belangrijk bezwaar: de tankinhoud van de aangepaste Grinnall was slechts zeventien liter, waardoor de actieradius van de machine flink beperkt was. En omdat Niek veel en ver reist, was een grote reikwijdte voor hem een absolute must. Zeventien liter was dus te weinig, zeker omdat het verbruik van de aangepaste motor naar verwachting een stuk hoger zou uitvallen in vergelijking met een standaard RT. Een aangepaste, beduidend ruimere tank zat echter bij Grinnall niet in het accessoiregamma. En dus werd de speurtocht voorgezet en al snel kwam Ten Holt uit bij de Amerikaanse trike-specialist Hannigan. Dirk de Wit van De Witte Roos Motoren in Enkhuizen (www.motortrike.nl) bleek hiervan dealer. In het Franse Lille wordt door Dirk persoonlijk de ombouwkit opgehaald bij de importeur Industrial Machining Company (IMC), waarna er eindelijk kan worden begonnen aan de metamorfose.
Een flinke klus die even wat meer voeten in de aarde had dan het monteren van een setje vervangingsspiegels. Er moest echt heel wat gebeuren, de complete achterzijde moet immers op de schop. De originele achterwielophanging van de BMW werd daarbij vervangen door de achteras van een Ford Thunderbird. Bedoeld voor een dikke Amerikaanse V8 met 300 pk is hij zeker berekend op het bescheiden vermogen van de 95 pk sterke boxer, maar belangrijker was dat de as leverbaar is met verschillende tandwielverhoudingen. Er is daarom voor elke motor wel een geschikte verhouding te vinden. Ondanks dat de grootste aanpassingen overduidelijk betrekking hadden op de achterkant, is er ook aan de voorzijde duidelijk gesleuteld. De naloop van de motor moest namelijk ook worden aangepast, omdat de trike anders veel te zwaar zou sturen. Een kortere naloop was het devies, het voorwiel moest dus meer richting het blok komen. Om die voorvorkgeometrie aan te passen werd wederom een beroep gedaan op Hannigan, die een speciale ‘Steer Lite Kit’ in haar gamma heeft, bestaande uit een paar nieuwe kroonplaten.
Na alle noodzakelijke technische aanpassingen moest de kakelverse trike uiteraard ook nog van een passend jasje worden voorzien. Een klusje dat door Dirk de Wit werd omarmd, hij spoot de driewieler in bisschoppelijk paars, een kleur met een speciale betekenis voor Niek. Als laatste detail werd tenslotte het Saksische Ros toegevoegd op de klep van de bagageruimte; voor een kenner van de Saskische cultuur mocht deze verwijzing natuurlijk niet ontbreken.
Omdat voor de nieuwe trike geen type-goedkeuring bestond, moest de omgebouwde motor na aanpassing voor een keuring langs bij het RDW in Lelystad. Speciaal hiervoor zijn aan de voorkant van de motor twee extra koplampen toegevoegd. In april 2015 was het zo ver, de nieuw BMW R1150RT Trike kreeg zijn kenteken en kan het grote kilometervreten voor Niek ten Holt beginnen. Het begin van een nieuw tijdperk, voor de eigenaar was het een lange weg terug sinds 2006. Maar Niek ten Holt is iemand die zich vol op de toekomst stort, niet te veel terug kijken naar het verleden. Vóóruit wil hij, en dan bij voorkeur op de motor!

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-