+ Plus

Occasion: BMW K1300S

Voor de jetsetters onder motorrijders is de Beierse K1300-lijn altijd al de eerste keus geweest. Sinds 2009 lonkt de laatste generatie van deze vier-in-lijn met een allesbehalve schamele 175 paarden aan boord. Op de occasionmarkt kom je deze nieuwe behoorlijk prijzige hoogvlieger nu al voor bedragen rond de tien mille tegen. Is het Beierse bommetje dat wel waard?

Om alvast op de zaken vooruit te lopen: ja natuurlijk is de S dat waard. En zeker wanneer je zaken als afstand, snel en hoogwaardig graag in je reisplannen verwerkt. In het segment van sportieve toermachines weet de K1300S na zes jaar namelijk nog altijd zijn mannetje te staan. Kleine nuance bij bovenstaand antwoord is daarbij overigens wel op z’n plaats: de machine moet wel netjes zijn onderhoudsbeurtjes hebben gehad (meer daarover in het kader ‘aankooptips). En misschien wel net zo belangrijk: de aantrekkelijke prijs van het gewilde object mag niet de oorzaak zijn van het rode boekhouderspotlood inzake uitrusting. Al zit het daarmee doorgaans wel goed, bij voorganger K1200S had BMW destijds het initieel nog optionele ABS uiteindelijk al gepromoveerd tot standaarduitrusting.
Om desondanks toch volop zonder mitsen en maren van de potente Jumbo-viercilinder te kunnen genieten, is het meer dan wenselijk dat de nieuwkoper op het bestelformulier in ieder geval een vinkje heeft gezet bij het optionele ESA II (elektronisch instelbaar rijwielgedeelte), ASC (tractiecontrole) en – in iets mindere mate – de quickshifter. Enkel behangen met deze hulpsystemen kun je namelijk pas echt onder alle omstandigheden optimaal gebruik maken van het volle potentieel van deze 258 kilo wegende machine. Ongeacht of je nu volgepakt met bijrijder en vakantiebagage over de autosnelweg schiet of op pad gaat voor een kort rondje de plaatselijke kerk. Enigszins enthousiast geworden door bovenstaand verhaal. Al voor bedragen onder de tienduizend ben je het mannetje.

AANKOOPTIPS
Ook al staat de gewenste aankoop spic en span voor de garagedeur te wachten op een nieuw baasje, laat je niet overhalen door een smetteloze staat maar controleer altijd de – in het ideale geval volledig bekende – onderhoudshistorie. Enkel aan de hand daarvan weet je zeker of de K1300S in volledig actuele staat is. In totaal voerde BMW namelijk acht ‘technische updates’ door, waaronder enkele bijzonder prijzige als een nieuw hevelsysteem (2010) en dit jaar nog een nieuwe achterwielflens.
Een blik op de tellerstand leert daarnaast wat je op korte termijn nog aan onderhoudskosten mag verwachten. Om de 30.000 kilometer moet bijvoorbeeld de klepspeling worden gecontroleerd/gesteld. Verder puntje van aandacht, de ESA-achterschokbreker van modellen met een hoge kilometerstand wil nog wel eens kuren vertonen (lek of een niet werkende stelmotor als gevolg van veel vuil en vocht), wat nogal in de centen kan lopen. Het zustermodel K1300GT had tijdens onze duurtest (MotoPlus 21-2010) te maken kapitale motorschade. Of het hier nu een uitzonderingsgeval betreft of niet, met een volledige onderhoudshistorie bij een erkende dealer mag je bij eventuele problemen makkelijker rekenen op coulance.

MARKTSITUATIE
De eerste K1300S-modellen gingen in 2009 voor dik achttienduizend euro onder de hamer. Een niet misselijke prijs, maar toch koos nagenoeg geen enkele koper van deze eerste lichting voor het standaard basismodel zonder enige opschmuck. Gemiddeld werd er in de regel voor minimaal 2.500 euro aan extra’s op de machines geschroefd, waarbij met name zaken als ESAII en tractiecontrole bijna altijd op goedkeuring van de nieuwe eigenaar mocht rekenen. Nu zes jaar later zijn die bewuste modellen op een prijspeil van rond de tienduizend euro aanbeland, waarbij het kilometrage slechts een kleine invloed op de prijs heeft. Dit in tegenstelling tot enkele polariserende kleuren zoals het Lava Orange Metallic, de één vindt het prachtig, de ander wil er nog niet dood op gevonden worden.
Dankzij de nog relatief jonge leeftijd van de 1300 zijn veel aangeboden exemplaren nog in handen van de eerste eigenaar, waarbij de soms omvangrijke uitrusting (tot aan de tanktas toe) doorgaans enkel originele BMW-accessoires en –onderdelen betreft. Het aanbod aan nette machines is door z’n populariteit relatief groot, wat moeilijker te vinden zijn de in een gelimiteerde oplage van 750 stuks gebouwde HP-uitvoering. Waarvoor je ook in de markt bent, iets geschikts is er altijd wel te vinden.

Lees meer over

BMW K1300S

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Toptest BMW R1300GS

Toptest BMW R1300GS

1 februari, 2024

De nieuwe BMW R1300GS treedt in de voetsporen van de succesvolle 1250 en moet vooral qua sportiviteit nieuwe ...
Duurtest eindverslag BMW S1000RR

Duurtest eindverslag BMW S1000RR

10 januari, 2024

Een gemeten topvermogen van 214 pk, een koppelkromme als van een dikke 1.300 en dat uit 999 cc. De S1000RR met ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-