Nieuws

CFMoto werkt aan 200 pk sterke V4 superbike

Het lijkt er op dat CFMoto druk doende is met de ontwikkeling van een 1.000cc superbike met een meer dan 200 pk sterke V4-krachtbron. Inmiddels zijn de eerste tekeningen van deze nieuwe krachtbron opgedoken.

Motorfietsen met viercilinder-motoren worden in veel Aziatische landen steeds populairder, aangezien ze daar meer en meer als statussymbool gelden tussen de vele een- en tweecilinders. Zelfs in de lagere inhoudsklassen met 250cc en 400cc zijn er intussen vier-lijn-motoren, zoals de Kawasaki Ninja 250 en mogelijk een Ninja 400. Maar een 1.000cc-superbike-prestigeproject van Chinese makelij is er nog niet. Maar dat lijkt nu dus bij CFMoto in ontwikkeling te zijn, zelfs met een V4-blok. CFMoto (oorspronkelijk Zhejiang Chunfeng Power Co. Ltd.) had tot dusverre uitsluitende modellen met een- en tweecilinders in het gamma, met de 800 MT met de 799cc metende en 91 pk sterke paralleltwin van partner KTM als voorlopige hoogtepunt. Maar in onlangs  geopenbaarde serie patenttekeningen wordt een nieuw V4-blok omschreven.

Het zou daarbij gaan om een uiterst modern geconstrueerde V4 met een korte slag en een hoog topvermogen van meer dan 200 pk. Ook de kleppentrein met korte slepers lijkt gemaakt voor hoge toerentallen. Het sterke koelsysteem met twee separate leidingen tussen de beide cilinderbanken wordt opvallend gedetailleerd omschreven.

Mocht dit model op de markt komen, dan is het meteen de eerste 1.000, de eerste superbike, de eerste viercilinder en de eerste V4 van CFMoto. Ook in dit geval zou er wel eens gebruik gemaakt kunnen gaan worden van KTM-techniek, of in ieder geval van de knowhow van de Oostenrijkse fabrikant. Een KTM RC16 met een V4 als productiemachine voor de openbare weg is er weliswaar niet, maar zoals bekend heeft KTM inmiddels aardig succes met een V4 in de MotoGP. Sinds 2017 met een blokhoek van 90 graden, maar daarvoor met de van KTM bekende blokhoek van 75 graden. En die blokhoek van 75 graden schijt ook deze V4 uit China te hebben. Plus het koelsysteem met de dubbele leidingen. 

We houden de ontwikkelingen rond deze Chinese V4-superbike in de gaten.  

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Stijlvol jasje van LS2

Stijlvol jasje van LS2

1 maart, 2024

LS2 ken je waarschijnlijk voornamelijk van haar helmen, maar de Spaanse firma heeft inmiddels ook een uitgebreid ...
Mail & Win: S100 Clean Pakket

Mail & Win: S100 Clean Pakket

29 februari, 2024

Zo, met de MotorBeurs Utrecht als officieuze aftrap van het nieuwe motorseizoen koud achter de kiezen, is de tijd ...

Overig nieuws