Kawasaki 400cc-viercilinder met 70 pk?
In Amerika zijn onlangs homologatiegegevens opgedoken van een Kawasaki ZX400SP en -PP. Dat lijkt te duiden op een nieuwe Kawasaki ZX-4R met een hoogtoerige viercilinder-krachtbron.
In Azië en Australië is de ZX-25R met een 17.000 toeren draaiende 250cc-viercilinder een regelrechte hit. Met die 250 kwamen meteen ook de geruchten over een ZX-4R. Dat bleef bij geruchten, tot in Amerika onbevestigde informatie opdook, die de komst van een 400 toch alvast een officieel tintje geeft. In homologatiegegevens worden naast de bekende 400-twins namelijk twee nieuwe varianten genoemd, de ZX400PP en -SP.
Achter die afkorting lijkt een nieuw motorblok schuilt te gaan, een 399 cc viercilinder. En het lijkt er inderdaad op dat Kawasaki in Amerika daadwerkelijk een nieuwe sportieve viercilinder uit gaat brengen. Op de foto’s zie je trouwens de huidige ZX-25R. Deze laatste perst uit 249 cc cilinderinhoud een vermogen van 45 pk en kan dus liefst 17.000 toeren draaien. Het koppel bedraagt trouwens 23 Nm. Opgeboord en met meer slag zou de cilinderinhoud naar 399 cc gaan, en roept het blok herinneringen op aan de vroegere ZXR400, die in 1989 goed was voor 62 pk en 43 Nm en in latere jaren tot 14.000 toeren draaide. Met een helemaal up to date ZX-4R moet dat vermogen op zijn minst haalbaar zijn, maar vanwege de huidige emissie-eisen zou het koppel maximaal zo’n 40 Nm bedragen.
Onze Japanse collega’s van young-machine.com reppen over een vermogen van 70 pk en onderbouwen dat als volgt: als referentie dient de TT-F3-klasse uit de jaren 80/90, waarbij volgens een techneut van een semi-fabrieksteam uit een viertakt-400cc-viercilinder destijds maximaal 80 tot 90 pk gehaald kon worden. Dat waren toen weliswaar geen normale productiemachines, en de emissie-eisen – als deze er al waren – waren niet al te streng. Maar met moderne techniek zou ook een 400cc-viercilinder meer dan 70 pk moeten kunnen aantikken, onder andere met behulp van moderne injectie, een compressie van 13 : 1 of hoge of zelfs heel hoge toerentallen.
De viercilinder van de ZX-25R levert 45 pk. De boring x slag is 50 x 31,8 mm en de compressie bedraagt 11,5 : 1. De Japanse journalisten van young-machine.com becijferden dat met een 400cc-motor met een 5 mm grotere boring en 10 mm meer slag makkelijk meer dan 70 pk gehaald moet kunnen worden.
Kawasaki zou een ZX-4R al in 2023 op Japanse beurs kunnen presenteren. Dat een dergelijke machine ook naar Europa komt, lijkt gezien de strenge emissie-eisen rond Euro5 en verder helaas onwaarschijnlijk.
Hieronder nog eens de heerlijke video van de ZX-25R mét turbo: