Kawasaki Ninja ZX-25R met turbo naar 250 km/uur!
In 2019 presenteerde Kawasaki de Ninja ZX-25R, een hoogtoerige sportieve viercilinder(!), die helaas uitsluitend voor de Aziatische markt was bestemd. Het Japanse Trickstar Racing kietelde de 46 pk sterke kwartliter een beetje, waardoor het blok nu 100 pk levert en met turbodruk goed is voor een top van 250 km/uur!
Bij 225 km/uur en 16.000 toeren op de klok nog een keertje opschakelen? Dat is zelfs voor een sportieve 600-rijder buiten de mechanische comfortzone. Bij een Kawasaki ZX-25R met viercilinder-Screamer-blok en turbo is het echter de normaalste zaak van de wereld. Trickstar Racing stelde zich in de zomer van 2021 ten doel om met deze 250 250 km/uur te kunnen halen. De Kawa moest meer dan het dubbele vermogen krijgen om zo snel te kunnen worden.
Geluid op 10!:
Het standaard blok levert 46 pk bij 15.500 toeren, terwijl met de 31,8 millimeter lange slag 23 Nm koppel wordt geproduceerd. Topsnelheid: 187 km/uur. Standaard komt de ZX-25R dus 63 km/uur te kort voor die begeerde top van 250 km/uur. Een turbo, een aangepast uitlaatsysteem en gemodificeerde injectie en software moeten uitkomst bieden. Wat er echt allemaal is aangepast, blijft – verrassing – het geheim van de smid, of tuner in dit geval. Het resultaat staat na vele proefritten bij 250 km/uur op de teller, de GPS laat 241 km/uur zien. Maar het resultaat mag er zijn, zeker ook in akoestische zin, en doet denken aan de 900 pk sterke viercilinder-turbo-Brabham-BMW, waarmee Nelson Piquet in 1983 wereldkampioen werd in de Formule 1.