+ Plus

Zadel vervangen

De wintermaanden zijn bij uitstek geschikt voor het (laten) uitvoeren van klusjes aan je motor waar je in het seizoen niet aan toekomt. Dat zadel bijvoorbeeld, dat tijdens de laatste vakantie toch niet helemaal lekker bleek te zitten. Dan kun je natuurlijk gaan experimenteren met een gel-opdekzadeltje of iets als een schapenvacht, maar in esthetische zin knapt een motor daar niet bepaald van op. Een vervangend zadel van een gespecialiseerd bedrijf als het Franse Bagster is een andere optie, waarbij zelfs maatwerk mogelijk is. We nemen een kijken bij het Bagster Seat Center bij Premium Motors in Apeldoorn.

Niets zo vervelend als na een lange rit afstappen met een pijnlijk achterste. Dat kan de pret tijdens een motorvakantie of een lange toerrit behoorlijk verpesten. Toch is daar best wat aan te doen en daarbij kun je het natuurlijk zo gek maken als je het zelf wilt. Sommigen zullen wellicht tevreden zijn met die schapenvacht of dat gelzadeltje, maar als je op zoek bent naar een esthetisch geheel of maatwerk, dan kan een specialist als Bagster uitkomst bieden.
Net als in veel andere Europese landen heeft Bagster ook in Nederland een aantal zogeheten Seat Centers, waarvan er een centraal in het land is gelegen bij Premium Motors in Apeldoorn. Net zoals je bij een meubelzaak die lekkere luie stoel die je op het oog hebt eens kunt uitproberen, kun je in Apeldoorn diverse Bagster-zadels uitproberen. Niet alleen in de showroom, maar ook tijdens een vrijblijvende proefrit op een Kawasaki Versys 650 of Versys 1000.
En als dat bevalt, zo’n proefrit? Dan zijn er tal van mogelijkheden om een passend, handgemaakt Bagster-zadel te vinden. Voor een beperkt aantal motoren heeft Bagster de zogeheten ‘Ready’- en ‘Ready de Luxe’-zadels. Dit zijn beide zadels, waarvan Bagster de zadelplaat in huis heeft en het zadel in een standaard uitvoering op voorraad heeft liggen. Je eigen zadel hoeft dan niet naar Frankrijk te worden opgestuurd en je zit het snelst op je nieuwe zadel (2 tot 3 weken levertijd).
Bij de ‘Ready’-variant is het zadel ergonomisch net even wat beter gevormd, met onder andere een lichte verhoging aan de achterzijde als subtiel ruggensteuntje. Met een ‘Ready de Luxe’-zadel is het belangrijkste verschil met de eerste optie dat je middels een speciale configurator, zoals deze ook bij Premium Motors in Apeldoorn staat, het zadel zelf kunt samenstellen met behulp van de specialisten Lenie Mulder en Myreille Debaere. Daarbij kun je kiezen uit diverse stoffen en kleuren (standaard waterdicht en antislip) en zelfs garen voor de stiknaden en een eventueel logo, maar belangrijker – het gaat immers om zitcomfort – ook de vulling van het zadel. Daarbij kun je kiezen uit gel en Bultex-foam, maar ook een combinatie van beide, waarbij Bultex dan de onderlaag vormt, is mogelijk. Goed om te weten in deze is dat gel bij uitstek geschikt is voor motorrijders die vooral lange ritten maken en Bultex een schuimsoort is, dat zich naar je lichaam vormt en voor een meer solide ondersteuning van je achterste zorgt. Ben je een meer sportievere rijder, dan is dit materiaal voor jou het meest geschikt. Maar zoals gezegd: combineren kan ook.

En zo zijn er nog meer variabelen waarmee gespeeld kan worden, de zithoogte bijvoorbeeld. Ook dat kan voor veel motorrijders een motor maken of breken. Bij Bagster kan het zadel maximaal 2 centimeter worden verhoogd of juist verlaagd en dat kant uiteraard een wereld van verschil betekenen. Daarnaast kan ook het zitgedeelte zelf maximaal 2 centimeter langer of korter worden gemaakt, waardoor je dus echt van maatwerk kunt spreken. En als je hecht aan luxe en comfort, dan kun je in de configurator ook nog een vinkje zetten bij zadelverwarming, dat vier verschillende standen kent.
Al deze keuzemogelijkheden heb je ook bij de derde en meest voorkomende variant, het custom-zadel. Het grootste verschil met beide andere opties is dat Bagster op basis van je eigen ontwerp van je eigen zadel een Bagster-uitvoering maakt. Dat betekent wel dat je zadel naar Frankrijk moet worden opgestuurd en je het een poosje kwijt bent (reken op een week of zes). Dat is een best een poosje inderdaad, wat dit bij uitstek een ingreep voor de donkere wintermaanden maakt, als het paard op stal staat. Uiteraard kun je ook op zoek gaan naar een tweedehands zadel voor je motor en dat naar Bagster laten opsturen.
Een Bagster-zadel is er al vanaf € 290,-, wat al snel een te verteren bedrag is als je steeds met zadelpijn van de motor stapt. Dat bedrag loopt logischerwijs op naarmate je je derrière extra wilt verwennen met meer maatwerk. Zelf eens proberen? Loop eens binnen bij het Bagster Seat Center bij Premium Motors Apeldoorn of bezoek tijdens de Motorbeurs Utrecht de stand van Premium Motors (Hal 8, stand C033), die volledig in het teken van Bagster staat.

Lees meer over

Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...