+ Plus

WK Superbike N

Er was een theoretisch kansje dat Max Biaggi op de Nürburgring de kroon op zijn Superbike-seizoen zou kunnen zetten. Daar waren twee nulscores van Leon Haslam, zijn enig overgebleven titelconcurrent, voor nodig. Die bleven uit, maar de Romeinse Keizer was zelf ook niet in beste doen en eindigde twee keer naast het podium. Jonathan Rea was met een zege en een tweede plek de man van het weekend, terwijl Noriyuki Haga met winst in de tweede race ook weer eens van zich deed spreken. Het weekend werd echter overschaduwd door de aankondiging dat Ducati komend seizoen de stekker uit het fabrieksteam trekt en alleen nog klantenteams gaat bedienen.Het nieuws dat het Ducatifabrieksteam de WK Superbike paddock komendseizoen gaat verlaten, sloeg in als een bom. Nietzo vreemd, want Ducati is altijd beeld- en imagobepalendgeweest in de geschiedenis van deWK-cyclus van de broers Flammini. De Italianenzijn al sinds de start van het WK Superbike in1988 met een fabrieksteam present en hebbentot nu toe met dertien rijders een wereldtitelbehaald en zestien keer de constructeurstitelgewonnen. Het vertrek betekent een enormeaderlating voor het kampioenschap en bozetongen beweren dan ook dat het beëindigenvan de Superbike-acitviteiten alles te makenheeft met het contracteren van Valentino Rossibij het Ducati MotoGP team. Om Rossi los teweken bij Yamaha zouden de Italianen dusdanigdiep in de buidel getast hebben, dat erhoe dan ook op andere vlakken fors bezuinigdmoest worden. “Onzin”, liet Ducati directeurGabriele del Torchio in een reactie voorafgaandaan de Duitse Superbike-ronde weten. “Ditbesluit hebben we binnen Ducati met volledigeovereenstemming genomen en het heeft nietsmet het contracteren van Valentino te maken.Uiteraard is de MotoGP heel belangrijk voor onsen daarom gaan we ook in zee met iemand alsValentino Rossi. MotoGP is ons R&D laboratorium,waarin we nieuwe technieken ontwikkelenen het WK Superbike is een klasse waarin wemet productiemotoren willen racen. Maar hetWK Superbike drijft af van zijn oorspronkelijkebasis als productieklasse en groeit in technischopzicht meer en meer naar de MotoGP toe, eneerlijk gezegd snap ik niet waarom. Wij willener in ieder geval meer scheiding in aan brengenen zo ook de kosten reduceren. Daardoor wordthet mogelijk om meer klantenteams in het WKSuperbike te krijgen. Deze teams kunnen bijons rekenen op volledige ondersteuning optechnisch gebied, niet alleen met het huidigemateriaal, maar ook met nieuw te ontwikkelenmotoren. Eigenlijk gaan we hetzelfde doen alsde Japanse fabrikanten. Ook zij hebben geenoffi ciële fabrieksteams en leveren alleen motorenaan klantenteams.”Het besluit van Ducati betekentook dat de huidige kopman van het fabrieksteam,Noriyuki Haga, komend seizoen op zoekmoet naar een nieuw zitje. Of het daar iets meete maken had, weten we uiteraard niet, maaropvallend was wel dat de Japanner voor heteerst in lange tijd weer eens voor in het veldte zien was. In de eerste manche ging het danweliswaar nog mis door een crash in de zevenderonde, maar in de tweede manche ging Nitro-Nori als vanouds richting de winst. Daarbij werdhij wel geholpen door Carlos Checa. De Spanjaard,die in de eerste manche een knappe tweedeplek uit het vuur sleepte, ging in leidendepositie onderuit, waarna Haga onbedreigd op devijfentwintig punten af kon rijden. “Jammer voorCarlos inderdaad, want het is altijd geweldig omtegen hem te vechten, maar ik ben ontzettendblij dat ik na alle voorgaande ellende weer eensop die hoogste trede heb gestaan”, keek Hagaopgewekt terug. De overwinning in de tweedemanche was trouwens de 110e podiumplek voorHaga, die daarmee Carl Fogarty (109) voorbijstreefde. Alleen Troy Corser stond met 129 keervaker op het podium.Leuk voor de statistiek, maar de man met degrootste glimlach op het gezicht was een ander:Jonathan Rea uit de Ten Kate-stal. Na een sterkoptreden op Silverstone was de Noord-Ier metwinst in de eerste manche en een tweede plekin de race twee ‘King of the Ring’. En daar zaghet na de trainingen op vrijdag allerminst naaruit. “Toen liepen we echt achter de zaken aan.We hadden problemen met de motorrem ende stabiliteit bij het insturen”, is Rea eerlijk.“Maar in de nacht van vrijdag op zaterdag is erdoor het team een enorme bak werk verricht,waardoor ik op zaterdag een compleet anderemachine had, eentje waarmee ik de eersterace kon winnen. Dat viel nog niet mee, want inde beginfase van de race raakte ik een vogel,waardoor mijn voorspatbord brak en er eenrare vibratie in de machine ontstond. NadatCarlos in de tweede manche crashte, raakte ikmijn ritme een beetje kwijt, maar Nori was hoedan ook enorm snel in die tweede race. Dezeeen-twee was absoluut het maximum hier endaar zou ik na de vrijdagtraining voor getekendhebben.” Maar kansen op de titel heeft Rea, dieop het punt staat zijn contract bij Ten Kate teverlengen, niet meer. De Ten Kate-rijder staatmomenteel derde, een straatlengte achter eersteman Max Biaggi en zijn naaste achtervolgerLeon Haslam.Polesetter Biaggi kon inDuitsland met twee goede scores en twee nulscoresvan Haslam in theorie wereldkampioenworden en dat scenario leek direct na de startvan de eerste manche zelfs even bewaarheidte gaan worden. Haslam werd in de beginfasemet een fl inke highsider uit het zadel van zijnSuzuki geworpen, waarna de Brit alle geluk vande wereld had dat hij niet werd geraakt doorhet achteropkomende veld. Een buitenkansjevoor Biaggi dus om afstand te nemen van zijnrivaal, maar doordat Haslam na de val – al danniet bewust – op de baan bleef liggen, werd derace stil gelegd en was een herstart noodzakelijk.En daar kon ook Haslam aan meedoen,

Lees meer over

Ducati Suzuki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

29 februari, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-