Nieuws

WK Superbike Misano, San Marino

Met twee overtuigende overwinningen en een tweede plaats in Misano versterkte Alvaro Bautista zijn leidende positie in het WK Superbike. Wereldkampioen Toprak Razgatlioglu won eindelijk zijn eerste race van het seizoen, maar een technisch mankement in de openingswedstrijd zette hem op grotere achterstand. Op het circuit waar Jonathan Rea in 2009 zijn eerste WK Superbike-race won, beleefde de Kawasaki-coureur dit jaar voor het eerst een weekend zonder overwinning.

Na afloop van een weekend waarin hij 59 punten bij elkaar reed – drie minder dan het maximaal haalbare – werd Alvaro Bautista in de Ducati-hospitality onthaald alsof hij net Ducati’s eerste Superbike-wereldtitel sinds 2011 had binnengesleept. De eufotie leek wat ‘over the top’, maar begrijpelijk was het wel. Bautista bracht met twee overwinningen in de lange races het totaal aan Ducati-zeges sinds 2001 op Misano op 22. De 37-jarige Spanjaard zette geen stap verkeerd en liet zijn tanden in de rechtstreekse duels met titelverdediger Toprak Razgatlioglu en Misano-specialist Jonathan Rea. Dat Bautista’s enige twee concurrenten voor de wereldtitel respectievelijk negentien en 27 punten minder scoorden, was reden voor vreugde. Op zaterdag pakte Bautista met een nieuwe recordtijd vóór Razgatlioglu en Rea zijn eerste pole sinds Argentinië 2019 en in de races toonde hij niet alleen agressie en vastberadenheid, maar ook geduld en kalmte.

Maar na het traumatische 2019, waarin hij een voorsprong van 53 punten na vier raceweekends verspeelde, weet ook Bautista dat een marge van 36 punten en podiums in alle twaalf wedstrijden zelfvertrouwen geven, met nog acht weekends op de 2022-kalender is het spel nog lang niet gespeeld. Het neemt niet weg dat Bautista in Misano misschien wel zijn beste weekend van zijn Superbike-carrière kende, omdat hij maximaal gebruik maakte van de superieure power van de Panigale V4RR, maar ook omdat hij de lijf aan lijf-gevechten niet schuwde. Het zou echter te makkelijk zijn om Bautista’s sterke optreden vooral toe te schrijven aan zijn ‘Bologna bullet’, want in Misano zette zijn teamgenoot Michael Ruben Rinaldi voor het dit jaar een andere Ducati op het podium – in beide lange races als derde en beide malen op geruime achterstand van de winnaar.

Het feit dat hij vanaf pole in geen van de drie races kopstart opeiste, leek Bautista niet te deren. Op zaterdag raakte hij niet van de kook toen Rea hem achter kopstarter Razgatlioglu de tweede plaats ontfutselde. Toen Rea als kopman het tempo bepaalde, ging Bautista mee. Twee maal plaatste hij een aanval in de Curvone, de snelste bocht van het circuit. Beide malen counterde Rea; op een derde attack bleef hij het antwoord schuldig. Razgatlioglu moest zijn machine acht ronden voor het eind zelfs naast de baan parkeren vanwege een ‘elektrisch probleem’.

Rea moest erkennen dat Bautista ondanks een excursie naast de baan acht ronden voor de finish te snel was: de Spanjaard, in 2008 al eens de snelste op Misano op een Aprilia 250, won onder het toeziend oog van onder meer Ducati Corse-baas Gigi Dall’Igna en Valentino Rossi met ruim vijf seconden voorsprong. Rinaldi ontdeed zich van merkgenoot Axel Bassani en claimde op het circuit waar hij vorig jaar twee races won nu zijn eerste top 3 van 2022.

In de korte Superpole-race haalde Razgatlioglu zijn gram. Hoewel hij ondanks een flitsstart één rondje Rea voor zich moest dulden, was de Turk in de overige negen ronden de beste. Het was Razgatlioglu’s eerste overwinning van het seizoen; ook in zijn kampioensjaar won Razgatlioglu zijn eerste race in Misano. Op zo’n twee seconden volgde Bautista, nadat hij de met chatter kampende Rea achter zich had gelaten. Eén tel achter de Kawasaki-coureur reed Xavi Vierge naar zijn beste resultaat. In de middag knalde de voormalige Moto2-rijder na een harde confrontatie met Bassani van zijn Honda. Vierge brak zes botten in zijn hand, waarvan er twee operatief ingrijpen vereisten.

Zijn in de Superpole-race verdiende pole positie betekende voor Razgatlioglu geen garantie op een tweede opeenvolgende zege later in de middag. Ook een derde ‘holeshot’ van het weekend niet. Bautista prikte hij in de tweede ronde voor het eerst zijn Ducati naast Razgatlioglu’s Yamaha, maar de wereldkampioen counterde direct. Ook op een tweede aanval had Razgatlioglu een antwoord, terwijl Rea direct van de commotie profiteerde door kortstondig naar de tweede plaats te glippen. Enkele ronden later gebruikte Bautista zijn geheime wapen in de Curvone, de snelste bocht van het circuit, maar Razgatlioglu, sloeg terug in de langzaamste bocht van het circuit.

Met nog vijftien ronden te gaan kopieerde Bautista zijn vorige attack – nu met een verdedigende lijn met blijvend succes. Met maar liefst 7,1 seconden voor Razgatlioglu won Bautista zijn zesde race van het jaar. Voor de eerste keer dit jaar finishte Rea niet op het podium toen hij thuisrijder Rinaldi moest laten gaan. Achtvoudig Misano-winnaar Rea had na een sterk Estoril-weekend in Misano alle dagen moeite met de banden, en chatter en foutjes leverden hem niet meer op dan de vierde plaats.

Ook in Misano kenden de vier BMW-rijders weer een moeizaam weekend. Een tiende plaats voor de telkens slecht startende Scott Redding in de slotrace was het beste resultaat in de drie races. Thuis herstellende van een zogenoemde femurhalsfractuur wilde Reddings teamgenoot Michael van der Mark geen harde conclusies trekken. “Die eerste drie, dat weten we nu wel, maar daarachter, vanaf de vierde, vijfde plaats zit het dicht bij elkaar”, meende Van der Mark. De Rotterdammer was tevreden over zijn herstel, maar wilde geen uitspraken doen over zijn terugkeer. “Normaal staat er een maand of drie voor zo’n blessure, maar dit is zo’n breuk die vaker voorkomt bij oudere mensen. Dus ik denk dat het minder lang duurt. Ik ben wel heel handig met krukken inmiddels, maar ik denk dat die kleine (Van der Mark werd in augustus 2021 vader, red.) eerder loopt dan ik! Na de zomerstop ben ik zeker terug. Maar die (van 31 juli tot 9 september, red.) duurt ook zo lang!”

Dominique Aegerter pakte met vijftig punten de volle buit in de beide Supersport-races. De Ten Kate Yamaha-coureur kwam op zaterdag net achter Lorenzo Baldassarri over de streep, maar de Italiaan werd een plek teruggezet nadat hij in de laatste ronde de track limits had overschreden. Op zondag klopte Aegerter Baldassarri in een rechtstreeks duel. Het was zijn zevende racezege op rij. Van de aanwezige Nederlanders reed alleen Victor Steeman in de WK Supersport 300-klasse naar een podium. Op zaterdag werd hij ondanks een dubbele long lap penalty vanwege een valse start vijfde, op zondag finishte hij na een aantal ronden kopwerk als derde op minder dan een seconde.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test: Indian Scout Roque

Eerste Test: Indian Scout Roque

reactie(s) - 24 november, 2022

De Scout Roque (schurk) is Indians vierde variant op de Scout. De marketingdivisie van Indian doet er zijn uiterste ...
Eerste Test Bimota KB4

Eerste Test Bimota KB4

reactie(s) - 24 november, 2022

De samenwerking tussen Bimota en Kawasaki voert terug tot 1978, toen de Italiaanse motoredelsmid de KB1 (Kawasaki ...
Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

reactie(s) - 24 november, 2022

De Indiase tak van Royal Enfield bouwde decennia lang vrijwel onveranderd een klassiek model uit mid jaren 50, maar ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.