+ Plus

WK Superbike Misano, Itali

Voor Jonathan Rea en Ben Spies had het Misano-weekend twee gezichten. Spies reed een fenomenale eerste race, terwijl Rea niet verder kwam dan een zevende plaats. In race twee moest een zwaar gefrustreerde Spies door koppelingsproblemen genoegen nemen met de negende plaats, Rea daarentegen bekroonde zijn progressie met zijn eerste WSB-zege.Al in Kyalami en Salt Lake City zette de 22-jarige Rea zijn Ten Kate/Honda op het podium. De laatste stap maakte de WSBdebutant op Misano. Tijdens tests op Magny Cours besloot het team naast de WP-vering ookÖhlins-spullen te gebruiken. Die opmerkelijkestap pakte zo goed uit dat alle Ten Kate-mannenop de Zweedse producten van start gingen. Reakwalifi ceerde zich achter de verrassende JakubSmrz op de tweede plaats. In de opwarmrondevan de eerste race gaf Rea’s eerste machineechter de geest en liftend met teammaat Kiyonarikwam Rea terug in de pits. Met zijn reservefiets richting moest hij vanuit de pitlane starten.De lift kwam Rea en Kiyonari bovendien op een‘ride through’-penalty te staan. In de eerste“fl ag to fl ag”-race in de WK Superbike-historiebotste Rea vervolgens in de eerste ronde metKiyonari – die daardoor zijn race tot een voortijdigeinde zag komen – en bij de machinewisselsloeg de tweede Honda af. Ondanks de overwinningin de tweede race was de Noord-Ier danook niet tevreden. “Ik baal behoorlijk, want alsje ziet wat me allemaal overkwam… Misschienhad ik nog mazzel met die zevende plaats in deeerste race, want aan die botsing met Kiyo hieldik een gat in mijn teen over”, vertelde Rea. “Deklap beschadigde ook de achtervering en ik wasband dat de ketting daardoor zou blokkeren. M’nvoetsteun was afgebroken en m’n achterremwas verbogen. Lastig, want ik gebruik ik veelom wheelies tegen te gaan. Ik geloof echt dat ikhad kunnen winnen als ik vanaf de eerste rij hadkunnen starten.”Enkele uren later kwam die eerste overwinning– de eerste Ten Kate-zege sinds Kiyonari’s zegein Donington in september – er toch. Na een bikkelhardgevecht met de Xerox/Ducati-mannenMichel Fabrizio en Nori Haga werd Rea de vierdeWSB-heatwinnaar van 2009. “Toen ik zaterdagtijdens de persconferentie Spies en Fabriziohoorde zeggen dat het tussen hen tweeën zougaan, wist ik dat ik er bij kon zitten. In detweede race reed ik op kop, maar ik wilde nietde hele race leiden zodat Fabrizio en Haga m’nsterke punten zouden kunnen zien. Daaromging ik opzettelijk wijd en kwamen ze me voorbij.Ik lette vooral op Fabrizio en ik wist dat ikhem moest verrassen op een plek waar hij hetniet zou verwachten. De eerste bocht in delaatste ronde. Daarna kon ik ze beide achterme houden. Haga viel tijdens de wedstrijd eenpaar keer erg agressief aan en de bewijzendaarvan zijn te zien op m’n pak. Een paar vandie ‘moves’ waren niet zo netjes, maar mijnhartslag veranderde er niet door. Ik vind dat iker bij hoor aan de kop van het veld en de restmoet daar maar aan wennen.

Lees meer over

Ducati Honda

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda e-Clutch

Eerste Test Honda e-Clutch

11 april, 2024

Een oplossing voor een niet bestaand probleem? Dat sluimerde onderweg naar de presentatie van de nieuwe Honda ...
Eerste Test Honda CBR600RR

Eerste Test Honda CBR600RR

11 april, 2024

Ooit was supersport een gouden klasse, waarin de Japanse fabrikanten vele duizenden units verkochten, maar rond ...
Eerste Test Honda Fireblade

Eerste Test Honda Fireblade

28 maart, 2024

Eind jaren 90 omvatte de elektronica op superbikes zoals de Fireblade amper meer dan een paar sensoren en kabeltjes ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-