+ Plus

WK Superbike Magny-Cours, Frankrijk

Dacht Toprak Razgatlioglu dat hij voor het eerst in zijn carrière in een WK Superbike-weekend alle drie wedstrijden had gewonnen, werd hij uren na het podium na een protest van Kawasaki alsnog één plek teruggezet, omdat hij in de slotronde de tracklimits had overschreden. Overeind bleef dat de Turk Jonathan Rea drie maal in een rechtstreekse strijd klopte.

In navolging van Alvaro Bautista en Jonathan Rea leek nu ook de 24-jarige Razgatlioglu de boeken in te gaan als een coureur die alle drie de Superbike-races in een weekend won. De winst in de korte maar razend spannende Superpole-race werd hem vier uur na de finish alsnog ontnomen, nadat de Stewards alle beschikbare beelden, inclusief die van Rea’s onboard-camera, nog eens nader hadden bekeken. De Stewards zagen dat Razgatlioglu in de laatste ronde uit bocht 9 met zijn achterband het verboden groen raakte, overigens voordat hij een bocht verder werd gepasseerd door Rea. De sanctie kwam ook ruim nadat Razgatlioglu dankzij die vermeende overwinning dus onterecht vanaf pole was vertrokken voor de slotwedstrijd. Rea verdiende drie punten extra met de promotie op papier. Yamaha-teammanager Paul Denning ‘feliciteerde’ op Twitter Kawaski met de ‘welverdiende overwinning’. Denning zei dat zijn team en Rzagatlioglu in een dergelijk geval nooit om een protest zouden hebben gevraagd. “Erg teleurstellend”, beoordeelde Denning het Kawasaki-protest. “Ook omdat de wedstrijdleiding het zelf al had waargenomen en had besloten dat het geen probleem was. Als Kawasaki het zo wil spelen, verandert de sfeer wel een beetje.”

 

KRT-baas Guim Roda werd door een teamlid op Razgatlioglu’s overtreding gewezen. “Dit deel van het circuit, zou een voordeel geven; klein, maar nog steeds een voordeel. Dat was voor mij genoeg om er wat over te zeggen tegen de Stewards. Uiteindelijk is de beslissing niet aan mij, maar de FIM beslist onafhankelijk, het is voor iedereen hetzelfde”, liet Roda in een statement onder meer weten.
De straf voor Razgatlioglu vormde een onbevredigend einde van een uiterst spectaculair weekend waarin Razgatlioglu en Rea elkaar niets toegaven. Hoewel Rea voor een unicum zorgde door vóór Razgatlioglu voor de achtste opeenvolgende keer vanaf pole te mogen vertrekken op zijn geliefde Magny-Cours, vocht de Turk met scherpere wapens dan kopstarter Rea. Na drie van de 21 ronden remde hij later dan de wereldkampioen. In de slotfase staakte Rea het verzet, waarna Razgatlioglu met een stoppie over de finish kwam. Yamaha’s tweede rijder Andrea Locatelli belandde weer op het podium toen Alex Lowes vijf ronden voor het einde onderuit gleed. De Superpole-race behoorde dankzij talloze onderlinge inhaalacties tot de spannendste van het seizoen. Ondanks een nieuw ronderecord lukte het Rea niet om te verslaan – op het circuit. De afsluiting op zondag was een verlengde kopie van de korte Superpole-race, met weer een spektakelstuk voor de twee beste Superbike-coureurs van het moment. Rea loste de als beste gestarte Razgatlioglu na één ronde af als kopman en werd tot halverwege genoteerd als leider van de wedstrijd. In de elfde ronde nam Razgatlioglu de kop over en langzaam legde Rea het hoofd in de schoot. Lowes, in de Superpole-race derde, crashte andermaal en liet zo de laatste podiumplaats aan Scott Redding. Het was de enige keer dat de Ducati-coureur in Magny-Cours de titelkandidaten enigszins kon volgen.

Michael van der Mark begon op vrijdag sterk met een tweede tijd achter Rea, in de middag strandde hij voortijdig door een technisch probleem. Door weer een mechanisch mankement miste de BMW-coureur de volledige laatste vrije training voor de kwalificatie, iets wat hem ook in Assen al was overkomen. Vanaf een negende startplaats reed een getergde Van der Mark naar een degelijke vijfde plaats. In de Superpole-race verbeterde Van der Mark zich andermaal, wel moest hij Scott Redding laten gaan in het gevecht om de vijfde positie. Een betere zesde startplaats in de slotrace leverde helaas geen beter eindresultaat op. Twee ronden bezette de Rotterdammer de vierde plaats, totdat Andrea Locatelli hem passeerde. In een poging om direct terug te komen, raakten de twee elkaar, waarbij Van der Marks voorrem werd geraakt. Het voorwiel van de BMW blokkeerde en met veel geluk en wijsheid bleef Van der Mark overeind. Na afloop liet hij echter blijken ‘not amused’ te zijn dat de Italiaan zich niet had verontschuldigd. In de slotfase zette het verval in, waarna hem een teleurstellende achtste plaats restte. “De race van zaterdag en de Superpole-race van zondagochtend waren niet slecht”, vond Van der Mark. “In de Superpole had ik echt een goede pace en de machine voelde goed aan. Ik had wel het idee dat we een paar kleine dingen moesten aanpassen voor race 2. Mijn start was niet slecht, maar ik merkte al heel snel dat ik het moeilijk had op een paar plekken om bij de mannen voor me in de buurt te blijven. Omdat ik koste wat het kost bij de rijders voor me wilde blijven, vroeg ik te veel van de machine. Ik maakte een klein foutje en daarna had ik dat contact met Locatelli. Op dit moment is dit de limiet van onze machine. Het was geen slecht weekend, we moeten alleen onze de technische problemen oplossen. We hebben die tijd op het circuit echt nodig. Uit langzame bochten rijdt de rest van ons weg. Ik probeer bocht-in te winnen, maar ergens is er een grens.”

 

Nadat hij op zaterdag andermaal de sterkste Supersport-rijder was geweest, werd Dominique Aegerter op zondag nipt verslagen door Manuel Gonzalez. Wel vergrootte de Ten Kate Yamaha-rijder zijn voorsprong op zijn naaste belager Steven Odendaal met vijftien punten tot een ogenschijnlijke comfortabele 62. Dat is nodig ook, omdat Aegerter het komende Supersport-weekend in Barcelona zal missen vanwege verplichtingen in de MotoE-klasse. Supersport 300-wereldkampioen Jeffrey Buis finishte op zondag als derde. In de zaterdagrace miste hij de kans op een podium toen hij vier ronden voor het einde onderuit ging met Bahattin Sofuoglu. Buis is in de tussenstand derde, met 77 punten achterstand op teamgenoot Adrian Huertas.

Lees meer over

BMW Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

29 februari, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...
Uitgave 188 – 2024

Uitgave 188 – 2024

22 februari, 2024

Jorge Lorenzo is de nieuwe MotoGP-wereldkampioen. In een emotionele wedstrijd finishte hij voor het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-