+ Plus

WK Superbike Jerez (spanje) en Portimao (Portugal)

De strijd om de Superbike-wereldtitel lijkt dit jaar te gaan tussen titelverdediger Jonathan rea, rookie Scott Redding en Toprak Razgatlioglu. Het WK-seizoen werd na vijf maanden verplichte rust hervat in Jerez. Redding nam daar dankzij twee knappe overwinningen de leiding in de tussenstand over, maar een week later nestelde Rea zich dankzij een indrukwekkende ‘clean sweep’ aan kop. Michael van der Mark begint zich ook nadrukkelijker te manifesteren.

Scott Redding zorgde in Jerez voor een opmerkelijke statistiek. De nu 27-jarige Brit was in 2008 de jongste GP-winnaar ooit, won daarna grands prix in de Moto2, pakte een paar MotoGP-podiums en werd vorig jaar als debutant Brits Superbike-kampioen. In Jerez was hij indrukwekkend de beste in de eerste en derde race. Vanaf pole liet hij Rea lang het meeste kopwerk doen, maar nadat hij eerst Toprak Razgatlioglu aan de kant had gezet, nam Redding zes ronden voor het eind het initiatief over. Rea had geen antwoord. De korte Superpole-race liet een vergelijkbaar beeld zien, maar nu hield Rea wel alle tien ronden het commando, slechts een halve seconde voor Redding. Op het circuit waar hij vorig jaar nog een overwinning pakte, noteerde Michael van der Mark 2,7 seconde achter Rea zijn eerste podium van 2020. Dat teamgenoot Razgatlioglu voor hem met pech moest opgeven, maakte het makkelijker. Het was een aardige pleister op een wond die Van der Mark zelf in race 1 opliep. Vanaf de vierde startplaats bleek direct dat het tempo voor hem te hoog lag. De Yamaha-coureur viel terug naar de negende plaats voordat hij al na vier ronde zijn rokende R1 aan de kant moest zetten. “Vanaf het begin miste ik topsnelheid en voelde ik dat er iets niet klopte”, vertelde Van der Mark nadat de zichtbare woede enigszins was gezakt. Ondanks zijn derde plaats in de Superpole-race was de Rotterdammer niet blij met zijn machine. Met de nog hogere temperaturen en de gevechten in het groepje waarin Van der Mark in de slotrace van het weekend verkeerde, zorgden er voor dat hij met een tegenspartelende voorkant niet verder kwam dan een tegenvallende zevende plaats – ruim één tel achter Rea, die worstelde met bandenproblemen. De zesde plaats was Rea’s slechtste finish sinds hij in 2015 voor Kawasaki tekende. Zijn grootste belager Redding profiteerde maximaal door de race volledig te domineren. Teamgenoot Chaz Davies maakte er zelfs een Ducati een-twee van, terwijl Razgatlioglu een bijzonder optreden bekroonde met een podium. In de opwarmronde gleed de Turk onderuit en met een grote wond in zijn elleboog moest hij op de tanden bijten. Bijzonder, maar hij ook niét hoeven te vallen.

 

Met een opmerkelijke score van zes opeenvolgende podiums en een voorsprong van 24 punten op Rea kwam Scott Redding als kampioenschapsleider naar Portimao. Een voor hem onbekend circuit en Portimao-specialist Rea rook én greep zijn kans. Vanaf pole zette Rea van kop af de wedstrijd volledig naar zijn hand. De tegenstand van Toprak Razgalioglu was snel gebroken. Van der Mark revancheerde zich op knappe wijze voor zijn teleurstellende puntenscore in Jerez. Lang leek Van der Mark opgesloten achter Ten Kate Yamaha’s Loris Baz, maar toen hij de Fransman eenmaal voorbij was, leek hij rijp voor het podium. Een angstaanjagende speedwobble over één van de vele klimmetjes in Portimao wierp hem terug van de vierde naar de zede plaats. Nadat hij zich onder meer dankzij een wonderschone ’twee voor de prijs van één’-inhaalactie op Baz en Alex Lowes weer had opgewerkt naar de vierde positie stak hij ook binnendoor bij derde man Redding. Een keer misschakelen wierp hem weer terug naar de vierde plaats. De getergde Van der Mark haalde het maximale uit zichzelf en zijn Yamaha, passeerde Redding en dichtte het gaatje naar Razgatlioglu tot op 1,8 seconde. Het was een podium waar de als vijfde gestarte Van der Mark trots op mocht zijn. “Ik voelde me eerst niet zo goed met de voorkant. Ik kon niet remmen zoals ik wilde, ik had een paar momentjes, maar ik ben heel blij met dit podium”, was Van der Marks begrijpelijke reactie. Wel benadrukte hij nog op zoek te zijn naar meer tractie en een beter gevoel aan de voorzijde. Hoewel hij dacht dat gevonden te hebben voor de Superpole-race op zondag was de uiteindelijke zevende plaats – ruim 9 seconden achter de oppermachtige Rea – een ijskoude douche. Achter tweede man Razgatlioglu zorgde Loris Baz voor een nieuwe bladzijde in de unieke historie van Ten Kate Racing. De steeds geweldig startende Fransman pakte zijn eerste podium in zes jaar en Ten Kate’s eerste Yamaha-top 3. Helaas crashte Baz in de slotrace al aan het eind van de eerste ronde vlak voor Van der Mark. Terwijl Rea voor de derde opeenvolgende race uitcheckte, ging Van der Mark de strijd aan met Redding om de derde plaats. Dat werd zelfs een duel om de tweede plek toen Razgatlioglu voor hen onderuit gleed. De Turkse spektakelman werd in een uitgedund veld nog achtste. Hoewel Van der Mark bleef pushen, gaf Redding hem geen kans. Met zijn twaalfde zege op Portimao nam Rea de leiding in de WK-tussenstand over van Redding. Van der Mark bezet achter Alex Lowes de vijfde plaats. “Eerlijk gezegd was ik niet zo snel aan het begin, maar de pace lang ook lager dan in race 1”, analyseerde Van der Mark zijn derde podium in vijf races. “Ik zag veel mensen fouten maken en ik probeerde mijn eigen ritme vast te houden. Ik kon langs Scott komen, maar toen weer een keer misschakelde maakte, kwam ik er niet meer voorbij. Ik was sneller maar hij was sterker. Ik wachtte op een foutje, maar dat kwam niet.”

 

In Portimao zorgden Jeffrey Buis en Scott Deroue voor fraai Nederlands succes in de Supersport 300-klasse. Buis werd op zaterdag vlak achter Ana Carrasco tweede in een voortijdig gestaakte wedstrijd. Deroue miste het podium op enkele duizendsten. Op zondag won Derou echter de tweede race, waar andermaal een rode vlag aan te pas kwam. Het was Deroues derde overwinning in vier races op Portimao. Hij promoveerde van de vierde naar de eerste plaats in de tussenstand. In het WK Supersport 600 was Andrea Locatelli de beste in Jerez en Portimao.

Lees meer over

Ducati Kawasaki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

Eerste Test Kawasaki Ninja 500

11 april, 2024

Kawasaki en Ninja zijn net zo’n onlosmakelijke combinatie als de Dikke en de Dunne, Johan Cruijff en nummer 14 en ...
Eerste Test Kawasaki Z500

Eerste Test Kawasaki Z500

28 maart, 2024

Voor Kawasaki staat 2024 in het teken van een halveliter-offensief. Liefst drie nieuwe modellen zien het daglicht. ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-