+ Plus

WK Superbike Estoril, Portugal

Toen de Superpole al na een paar minuten stilgelegd moest worden vanwege een zware crash van Scott Redding, was het WK Superbike-kampioenschap van 2020 al vrijwel beslist. Dat ook titelverdediger Jonathan Rea door een stevige schuiver in die tijdtraining niet meer in actie kwam nadat hij wel een ronde had geklokt, deed er eigenlijk nauwelijks meer toe. In de eerste race stelde Rea zijn zesde titel veilig. Michael van der Mark verloor nog een plek in de eindstand.

Een hinkende Scott Redding begon als allerlaatste aan de eerste wedstrijd op zaterdag, zich realiserend dat hij voor een vrijwel niet te klaren klus stond. De Brit moest alle drie wedstrijden winnen, terwijl Jonathan Rea dan niet meer dan twee punten mocht scoren. Het bleek een onrealistisch scenario. Toen Redding in de zesde ronde op een elfde plaats zijn Ducati met technische problemen aan de kant moest zetten, was de titelstrijd beslist. Achter de soevereine winnaar Toprak Razgatlioglu, Chaz Davies en de weer sterke Garrett Gerloff finishte de als vijftiende gestarte Rea als vierde. Ruim genoeg voor zijn zesde wereldtitel op rij. De 33-jarige Noord-Ier begon het seizoen slecht met een zeer ongebruikelijke crash in de eerste wedstrijd in Australië; het zou ook zijn enige nulscore van 2020 zijn. Maar na het derde weekend in Portimao nam hij dankzij een drie overwinningen de leiding in het klassement over van WK Superbike-debutant Redding. Rea won uiteindelijk zes van de zestien lange races en vijf van de acht korte Superpole-wedstrijden en stond in totaal zeventien keer op het podium. In het slotweekend van 2020 bleef hij echter zonder top 3; voor het eerst in 2020 leidde Rea ook geen enkele ronde in de drie wedstrijden. In de korte Superpole-race op zondagochtend werd hij bescheiden vijfde en in de afsluiter van 2020 ging hij in een stevig duel met Razgatlioglu onderuit. Danzkij de achtste plaats van Xavi Forès veroverde Kawasaki ook voor het zesde opeenvolgende jaar de constructeurstitel. “Het was niet het perfecte seizoen, maar we zijn er op de perfecte manier mee om gegaan”, vond de wereldkampioen. “Maar acht raceweekends op de kalender en dan met zo’n voorsprong naar de laatste races komen toont wel aan hoe goed we dit jaar hebben gewerkt.” Rea memoreerde het ongebruikelijke seizoensverloop, nadat het kampioenschap na het openingsweekend in Australië in februari voor vijf maanden werd stilgelegd vanwege de corona-pandemie. “Het hele jaar was moeilijk, omdat we zulke vreemde tijden doormaken”, vond Rea, die onlangs zijn contract verlengde. “Mensen die me erg na staan, hebben ook het virus te pakken gekregen. Daarom heb ik na Magny Cours besloten om bij mijn chefmonteur te blijven in Barcelona, omdat ik wist dat de ’team bubble’ veilig zou zijn. Maar ik heb mijn gezin erg gemist. Zij zijn sinds Australië niet meer bij een race geweest. En nu… het doel blijft altijd om te winnen. Ik kijk nooit terug naar wat we bereikt hebben, maar ik kijk naar de toekomst. Ik ben nog hongerig.”

 

Achter Redding claimde Chaz Davies de derde plaats in de eindstand. De 33-jarige Welshman moet na zeven seizoenen binnen het Ducati-fabrieksteam plaatsmaken voor de ruim acht jaar jongere Michael Ruben Rinaldi, zevende in de titelstrijd. Davies nam echter op zondagmiddag echter op passende wijze afscheid van het team met zijn 28e racezege voor de Italiaanse constructeur. In zeven seizoenen voor Ducati werd Davies drie maal vice-wereldkampioen achter Rea en hij werd nog twee maal derde in de eindstand. Voor nu is Davies voor 2021 echter zonder contract.

 

Michael van der Mark had in Estoril goede hoop dat hij de negentien punten achterstand op Davies nog goed kon maken. Op zaterdagochtend gooide Van der Mark echter zijn eigen glazen in door na zeven ronden onderuit te gaan terwijl hij vóór Davies de vierde plaats bezette. Op zondagochtend revancheerde de Rotterdammer zich knap door in een bikkelhard rechtstreeks duel om de derde plaats Davies terug te wijzen. Samen met Razgatlioglu en Gerloff zorgde een glunderende Van der Mark voor Yamaha’s eerste volledige podium in de WK Superbike-historie. In zijn laatste race voor Yamaha was Van der Mark gefocust op een podiumplek. Het kwam er echter niet van. Achter Davies, Razgatlioglu en Redding werd hij als vierde afgevlagd. In de eindstand achterhaalde de in Estoril ijzersterk rijdende Razgatlioglu Van der Mark nog. Het afscheid van Yamaha was dan ook bitterzoet voor Van der Mark. De 28-jarige Rotterdammer won dit jaar één Superpole-race en stond net als teammaat Razgatlioglu acht keer op het podium, maar de Turk verzamelde vijf punten mee. “Het waren vier geweldige jaren, maar aan alles komt een eind”, klonk Van der Mark gelaten. “In de Superpole-race voelde ik me erg sterk na een heel mooi gevecht met Chaz en ik was klaar voor nog een podium. Maar al heel snel merkte ik dat ik problemen met een gebrek aan grip voor had. Het was een hele zware laatste race. Ik maakte een fout op zaterdag en daardoor nam Toprak de vierde plaats in het kampioenschap van me over. Toch denk ik dat we samen een goed jaar hebt gedraaid. Maar natuurlijk wil je altijd meer. Ik kan niet echt klagen, want ik heb bijna elk weekend (in zes van de acht, red) wel op het podium gestaan. Daar kunnen we tevreden mee zijn. De machine is echt verbeterd vergeleken met vorig jaar. Maar ik kwam hier naar toe om derde te worden in het kampioenschap en dat ging op zaterdag al mis. Dat is toch wel een beetje teleurstellend. Ik heb hier vier jaar fijn gewerkt en ik denk dat we met z’n allen trots kunnen zijn.”
Voor groot Nederlands succes zorgde Jeffrey Buis al op zaterdag. Met een zesde plaats finishte hij twee plekken voor zijn enige overgebleven rivaal en teammaat Scott Deroue verzekerde Buis zich van de Supersport 300-wereldtitel. Hun gezamenlijke teamgenoot Koen Meuffels werd tweede op zaterdag en won vervolgens zeer fraai de afsluitende race van het seizoen. De Limburger werd zo vierde in de eindstand.

Lees meer over

Ducati Kawasaki Yamaha

Gerelateerde artikelen

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-