Nieuws

WK Superbike Assen, Nederland

Lange tijd leek Jonathan Rea op weg om, net als vorig seizoen, een dominante zegereeks op zijn geliefde Assen te scoren. Zo ver kwam het echter niet door een gezamenlijke valpartij met titelconcurrent Toprak Razgatlioglu. De lachende derde was de andere usual suspect aan het front, Alvaro Bautista.

Na een geweldig ronderecord tijdens de Superpole (1.32,934) ging Toprak Razgatlioglu met veel vertrouwen richting de eerste race op het TT Circuit. De Turkse wereldkampioen voelde zich sterk, nadat hij in de trainingen eveneens een sterk raceritme op het Asser asfalt kon neerleggen. Toch kwam dat hoge tempo er niet volledig uit in die eerste race en moest de protegé van Kenan Sofuoglu genoegen nemen met de derde positie. Wederom een derde plaats, want ook op Aragon moest hij al drie keer op het laagste plekje van het podium plaatsnemen. De Yamaha-coureur wilde juist in Assen orde op zaken stellen, maar kon in de slotfase van race 1 geen vuist meer maken om dreiging te vormen voor Jonathan Rea en Alvaro Bautista. Ook deze twee mannen gingen op herhaling, want net als Aragon werd de zege op het allerlaatste moment beslist. Rea wist de voormalig 125 cc wereldkampioen net achter zich te houden. “We hebben de motor aardig op zijn kop gezet ten opzichte van de testfiets die we tijdens de voorbereiding op dit seizoen gebruikten”, legde Rea na afloop van race 1 uit. “Dat alles om dat heerlijke gevoel weer op te zoeken, dat ik altijd ontvang als ik met de Kawa op Assen rondrijd. Deze ochtend (zaterdagmorgen, red.) was dat er nog niet, maar langzaam voelde ik het deze race terugkomen. Ik vond uiteindelijk een lekker ritme en kon zodoende de banden tot het einde goed houden.”

Dat Rea zich enorm thuis voelt op Assen is een bekend gegeven en dat werd nogmaals gedemonstreerd in de superpole race. Door een vertraging van de start werd die over slechts negen ronden verreden. Ondanks een niet al te geweldige start stelde de zesvoudig wereldkampioen wel zijn honderdste zege voor Kawasaki veilig. Daar moest Rea flink voor knokken, want Bautista gaf zich wederom niet gemakkelijk gewonnen. De Ducati-coureur leek een mogelijkheid te hebben om nog een ultieme uitrempoging in te zetten in de allesbeslissende GT-bocht, maar die kwam er uiteindelijk niet. “Ik ben uiteindelijk toch wel blij met de tweede positie”, merkte Bautista op. “We hebben namelijk een kleine wijziging doorgevoerd en die pakte goed uit. Gisteren merkte ik nog dat ik in sommige gebieden behoorlijk wat terrein verloor op Jonathan en Toprak, maar dat was nu niet het geval. Dat stemt me tevreden.”

Na eenzelfde volgorde op het podium tijdens de korte sprintwedstrijd leek ook de tweede lange race uit te monden in een gevecht tussen dit toonaangevende trio. Leek, want in de vijfde ronde ging het mis voor Rea en Razgatlioglu. De Turkse rijder verremde zich in de Haarbocht, ging wijd en kwam daarna weer vrij snel op de baan terecht. Juist op de plek waar Rea zich bevond. Het tweetal ging samen onderuit. Uiteraard hadden ze allebei een andere mening over het voorval. “Het is een race incident, maar ik denk dat Jonathan toch iets beter had moeten kijken. Ik ging wijd, maar ben niet buiten de baan geraakt”, gaf de wereldkampioen van 2021 aan. Rea: “Ik sta hier wel een beetje gefrustreerd. Toprak verremde zichzelf duidelijk en kwam aan de buitenzijde van de curbstones terecht. Zijn snelheid lag daardoor zo laag en ik hield mijn normale lijn vast. Ik weet het, dit hoort bij racen, maar ik blijf frustratie voelen om deze crash.” De man die flink profiteerde van de valpartij was Alvaro Bautista.

Ternauwernood kon hij aan de malaise ontsnappen en moest de concentratie weer zien te vinden, nadat hij enkele bochten later zelf ook werd geraakt door een andere coureur. Eenmaal terug in de focus kon hij met een ruime voorsprong van zo’n tien seconden de tweede race winnen. De zegevierende Bautista zag tevens een blij landgenoot naast hem op het podium staan, in de persoon van voormalig MotoGP-coureur Iker Lecuona. Tijdens zijn zesde WK Superbike-race mocht hij richting het ereschavot. Hoewel hij Andrea Locatelli in de eindfase nog voorbij zag komen, was hij uitermate blij met de derde plek. “Ik voelde me snel dit weekend, maar een podiumplaats had ik niet verwacht. Momenteel ken ik nog veel moeite met de Honda en we moeten zeker de nodige ontwikkeling doorvoeren om constant snel te zijn.”

Voor het eerst dit jaar kwam Michael van der Mark in actie op de BMW M 1000 RR, nadat hij in het voorseizoen zijn kuit- en scheenbeen brak tijdens een mountainbiketraining. Hij moest een race tegen de klok houden om überhaupt zijn thuiswedstrijd te kunnen rijden. Dat lukte, want op donderdag kreeg hij groen licht van het medische personeel. Hoewel hij telkens weer naar zijn BMW moest strompelen en ver van zijn gebruikelijke vorm af zat, wist Van der Mark alsnog een knappe prestatie neer te zetten. De 29-jarige Rotterdammer excelleerde zelfs in de tweede lange race met een achtste plek. In een rechtstreeks duel rekende hij af met Xavi Vierge en Lucas Mahias. “Gezien de lastige omstandigheden mag ik natuurlijk erg blij zijn met de resultaten die ik hier op Assen weet te pakken.”

Wie ook tevreden mochten zijn over hun thuisweekend waren Victor Steeman en Glenn van Straalen. Steeman wist de eerste WK Supersport 300-race in Assen te winnen. Van Straalen kende evenals Steeman een prima zaterdag. In de eerste WK Supersport-race maakte hij kans op de zege, maar door een rode vlag-situatie werd zijn gevecht met wereldkampioen Dominique Aegerter vroegtijdig afgeblazen. De EAB Racing-coureur kende pech met de timing van de rode vlag, want Van Straalen was zojuist door Aegerter ingehaald. Hierdoor won de Zwitser, maar dat kon de pret niet drukken voor Van Straalen. Hij stond voor het eerst in zijn carrière op het WK Supersport-podium.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test: Indian Scout Roque

Eerste Test: Indian Scout Roque

reactie(s) - 24 november, 2022

De Scout Roque (schurk) is Indians vierde variant op de Scout. De marketingdivisie van Indian doet er zijn uiterste ...
Eerste Test Bimota KB4

Eerste Test Bimota KB4

reactie(s) - 24 november, 2022

De samenwerking tussen Bimota en Kawasaki voert terug tot 1978, toen de Italiaanse motoredelsmid de KB1 (Kawasaki ...
Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

Eerste Test Royal Enfield Hunter 350

reactie(s) - 24 november, 2022

De Indiase tak van Royal Enfield bouwde decennia lang vrijwel onveranderd een klassiek model uit mid jaren 50, maar ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.