+ Plus

WK Superbike Assen en Most

Hij mocht dan na drie geweldige optredens in Assen de leiding in de tussenstand hebben heroverd, maar in het Tsjechische Most bewees de combinatie Jonathan rea-Kawasaki niet onfeilbaar te zijn. Toprak Razgatlioglu en Scott Redding waren sterker dan Rea en vergrootten de druk op de titelverdediger. Voor Michael van der Mark ligt het tempo van de kopmannen te hoog.

Jonathan Rea bewees met drie maximale scores weer eens waarom hij gezien wordt als een expert in Assen. In de eerste race was Toprak Razgatlioglu de enige die een rondje mocht leiden, verder had Rea de zaak volledig onder controle. Toen vanwege een zware crash van Jonas Folger – de Duitser kwam onder de airfence terecht – de rode vlag werd gezwaaid, kwam polesitter Rea ruim drie seconden voor de als derde vertrokken Scott Redding voorbij de laatste tijdwaarneming. Razgatlioglu finishte als derde – toch nog een bijzondere prestatie, aangezien de Turk in de Superpole ten val was gekomen en in de laatste seconden van die tijdtraining met een weer opgepoetste Yamaha R1 zowaar nog de tweede tijd klokte. Michael van der Mark bekroonde een sterk optreden met een vierde plaats, gekomen van een negende startplaats. Gaandeweg de race reed Van der Mark dezelfde rondetijden als de kopmannen, maar het gat was niet meer overbruggen.
Michael Ruben Rinaldi, gecrasht op een derde plaats liggend in de openingswedstrijd, gaf twee ronden het tempo aan tijdens de korte Superpole-wedstrijd; daarna sloeg Rea weer onverbiddelijk toe. Razgatlioglu zijn teamgenoot Andrea Locatelli werden als tweede en derde afgevlagd, maar werden beiden teruggezet omdat zij op het verboden groen kwamen. Zo kwam de tweede plaats alsnog terecht bij Rinaldi, vóór Razgatlioglu, Locatelli en Redding. Een te gehaaste Van der Mark knalde al in de eerste ronde hard onderuit. De BMW-rijder dacht zijn portie pech al te hebben gehad toen op zaterdagochtend een nieuw blok al bij het uitrijden van de pitlane de dienst staakte.
Op zondagmiddag had Rea voor matig gevulde tribunes onverwacht veel moeite om de verrassende Locatelli na tien knappe ronden kopwerk aan de kant te zetten. Het lukte de wereldkampioen wel en hij liet zijn vijftiende zege in Assen noteren, elf jaar nadat hij voor het eerst op een Ten Kate Honda een geheel weekend onverslaanbaar was geweest op het TT Circuit. Redding verdrong drie ronden voor het eind Locatelli nog van de tweede plek. De 24-jarige Supersport-wereldkampioen van 2021 was echter terecht blij met zijn eerste WK Superbike-podium. Daar had Razgatlioglu ook graag gestaan, maar na kopstart werd hij er al in de eerste bocht afgekegeld door merkgenoot Garrett Gerloff. De Amerikaan moest op zaterdag als laatste starten omdat hij door een crash geen tijd had gezet in de tijdtraining, en vanwege een achtste plaats in de Superpole-race mocht hij nu vanaf de derde rij beginnen. Na eerder dit jaar Rea van achteren te hebben geramd en Rinaldi van zijn machine te hebben getikt, bewees Gerloff zichzelf, Razgatlioglu en Yamaha een zeer slechte dienst om Yamaha’s hoop op de wereldtitel te elimineren. Gerloff werd bestraft met een ‘ride through’ en kwam later zelfs ten val. Van der Mark reed een wat grillige wedstrijd waarin hij na een prima start vanaf de elfde plek als vijfde de eerste ronde uit kwam. Daarna miste de Rotterdammer de snelheid, maar uiteindelijk werd hij net voor Alex Lowes en Rinaldi zesde. Teamgenoot Sykes bemoeide zich ook met het pittige gevecht om de zesde plaats, maar ging onderuit in de GT Bocht. Van der Mark kampte duidelijk met gemengde gevoelens. “Na die eerste ronde was ik vijfde, maar ik had niet de pace of de grip die ik had gehoopt”, gaf hij toe. “Het kostte me nogal wat moeite om de machine binnen de lijnen te houden. Ik had niks over, het was echt pittig. Maar aan het eind vond ik nog wat snelheid en werd ik nog zesde. Niet slecht, maar ik had hier echt op meer gehoopt.”

 

Door zijn drie overwinningen en Razgatlioglu’s tegenvallende oogst in Assen had Rea plots weer een onverwachte buffer van 37 punten ten opzichte van de Turkse troef. Na drie wedstrijden op het Tsjechische Most waren daar nog slechts drie punten van over. Voor de zesde opeenvolgende maal kwalificeerde Rea zich als snelste, maar dat bleek op de 4,2 kilometer lange baan met 21 bochten geen garantie voor succes. Razgatlioglu en de opgeleefde Redding waren in de eerste race te snel en toen Rea uit alle macht probeerde zijn Turkse opponent bij te houden, gleed hij onderuit. Op een elfde plaats vervolgde hij zijn weg, om vier ronde later nog eens te crashen. Toekijkend vanaf de zijlijn zag hij in de slotronde Razgatlioglu een niet geringe achterstand op Redding goedmaken. Met een gewaagde inhaalactie voor de laatste bocht riep hij de woede van de Brit op zich af, maar de schouderophalende Razgatlioglu verdiende er wel 25 punten mee. Locatelli kreeg na Rea’s eerste schuiver de derde plek in handen en stond die niet meer af. Van der Mark was één van de negen uitvallers. Druk verkeer zorgde er voor dat de Nederlander zich zwaar teleurstellend kwalificeerde als zeventiende – zijn slechtste startplaats ooit in het WK Superbike – werkte hij zich gestaag op naar een achtste plaats, twee plekken vóór teamgenoot Sykes. Tien ronden voor het eind kwam Van der Mark ten val nadat hij zich aan Leon Haslam had ontworsteld.
Ook in de Superpole-race bleek de felle Razgatlioglu van begin tot eind de beste. Het was Razgatlioglu’s vijfde zege van het jaar. Redding startte net als op zaterdag niet geweldig, maar werkte zich langs derde man Locatelli en in de laatste ronde ook langs Rea. Zijn slotoffensief kwam te laat: het verschil met Razgatlioglu was minder dan een halve seconde, terwijl Rea met zijn 200e Superbike-podium nog binnen 0,9 finishte. Van der Marks elfde plaats, een seconde achter negende man Bautista, betekende dat hij voor de afsluitende wedstrijd ook vanaf de zeventiende plaats moest vertrekken, terwijl de eerste rij nu bezet werd door Razgatlioglu, Redding en Rea.
In een poging om de WK-leiding te heroveren ging Razgatlioglu in de laatste race furieus van start. Maar na vier ronden kwam toch de matig gestarte Redding langszij. De Ducati-coureur liet zich niet meer verrassen en won zijn eerste wedstrijd sinds de openingsrace in Portugal.
Razgatlioglu hield een groot gat ten opzichte van derde man Rea. Na zijn twee valpartijen op zaterdag was de Kawasaki-coureur met een fikse hoofdpijn, een pijnlijke rug en een zeer gevoelige rechter schouder niet op z’n best. Van der Mark sloot aan bij de groep die om de zesde positie streed. In de slotfase was hij zelfs in de running voor de vijfde plek, maar Van der Mark moest op 20 seconden genoegen nemen met de zevende plaats voor de gereserveerd rijdende Gerloff. “Mijn start was niet geweldig, maar ik had weer een beetje mazzel in de eerste bocht”, analyseerde hij. “Daar pakte ik een paar plaatsen. De hele race was ik constant en sneller dan op zaterdag, dus ik had het wel naar mijn zin. Om het weekend zo af te sluiten is zeer acceptabel.” Van der Mark passeerde teamgenoot Sykes in de race en hield hem twee plekken achter zich. In de WK-stand zakte de Nederlandse troef vooral door de goede prestaties van de opkomende Locatelli echter van de zevende naar de negende plaats. Ook Sykes staat twee plaatsen hoger geklasseerd dan Van der Mark. “Je wilt altijd je teammaat verslaan, maar we moeten niet vergeten dat we niet op een winnende machine zitten. We moeten samen de motor verbeteren.”

 

Groot Nederlands succes was er wel in de Supersport 300-klasse in Most. Wereldkampioen Jeffrey Buis stond in Assen voor het eerst in 2021 weer op het podium. Echter wel achter zijn teamgenoten Adrian Huertas en Koen Meuffels. Op zondag werd Buis in het gedrang in de kopgroep vanwege het overschrijden van ’track limits’ van de tweede naar de vierde plaats teruggezet. In Most klonk twee maal het Wilhelmus. Net als in Assen pakte Victor Steeman de pole en op de zaterdag pakte de 21-jarige rijder van het Duitse Freudenberg KTM-team overtuigend zijn eerste WSS 300-zege. Buis was met een zevende plaats de enige andere Nederlander in de top 10. Hij zat in een grote groep die meer dan vijf seconden achter Steeman streed om de overige podiumplekken. Dat zijn tempo goed genoeg was, bewees Buis op zaterdag. In een tumultueuze race kwam hij in de slotmeters uit de slipstream van Tom Booth-Amos en Alejandro Carrion en won zo zijn eerste race van 2021. Daarmee steeg de regerende kampioen naar de derde plaats in de tussenstand. Steeman finishte op 0,13 als vierde, terwijl ook Meuffels met een achtste plaats nog een top 10-klassering liet noteren.
Dominique Aegerter had met twee overwinningen en tegenslag voor grootste concurrent Steven Odendaal een perfect weekend in Assen. De Ten Kate Yamaha-coureur behield zijn voorsprong in de tussenstand met een vierde en een tweede plaats in Most. Odendaal won de eerste race.

Lees meer over

BMW Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

29 februari, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...
Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Uitgave 188 – 2024

Uitgave 188 – 2024

22 februari, 2024

Jorge Lorenzo is de nieuwe MotoGP-wereldkampioen. In een emotionele wedstrijd finishte hij voor het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-