+ Plus

Reporter WK Superbike Assen

Tijdens het WK Superbike in Assen kregen twee MotoPlus-lezers de unieke kans om de Nederlandse WK-ronde eens achter de schermen te beleven als speciale MotoPlus WK Superbike reporter. Bart-Jan Kapteijn en Patrick Nijssen hadden twee dagen lang een ‘all-access’-pas om hun nek hangen en hadden toegang tot plekken, die normaal gesproken gesloten blijven voor het normale publiek. Een ‘all inclusive’ in Assen, een unieke ervaring dus!

“GEWELDIGE EN OVERGETELIJKE ERVARING!”
Daar zit je dan op de maandag voor het WK Superbike in Assen: lekker met een kopje koffie Facebook te checken, tot er opeens een mailtje van MotoPlus binnenvalt met de mededeling dat je als speciale reporter naar het WK Superbike mag en dan ook nog eens op beide racedagen! De week raast voorbij in een nieuw ronderecord en voor ik er erg in heb, rijd ik op zaterdagochtend al om 7 uur s op de snelweg richting Assen! Snel mijn kaart opgehaald en om half negen loop ik al lekker de paddock af te struinen. Bij de catering scoor ik vlug nog even een kopje koffie en dan worden de eerste motoren al gestart.
De derde vrije training staat op het programma en met de kaart die ik om mijn nek heb, kan ik ook de pitstraat in. Op naar de pitbox van het Ducati-team, waar ik als Ducati-rijder graag de eerste foto’s van dit weekend wil maken. Ik sta net voor de pitbox van het team als Chaz Davies binnenkomt rijden. Zijn monteurs nemen zijn Panigale over en ik zie Chaz de box instormen en op zijn gaan stoel zitten. Aan de blik in zijn ogen zie ik dat hij niet tevreden is, terwijl zijn monteurs direct beginnen te sleutelen. Ook Marco Melandri komt binnen, maar oogt een stuk relaxter. Hij spreekt rustig de rondjes door, terwijl zijn machine wordt bijgetankt. Niet veel later staat hij op en is hij alweer weg…. Wat een verschil!
Ik schiet nog een paar foto’s en loop terug richting het begin van de pitstraat, waar de pitbox van Yamaha is. Uiteraard is het bij Michael van de Mark het drukst van allemaal, de Nederlandse fotografen lopen af en aan, maar gelukkig kan ik nog net even een paar mooie foto’s maken voor de training is afgelopen. Op naar het mediacenter, waar ik om 10.00 uur word verwacht.
Ik word er vriendelijk ontvangen door MotoPlus-fotograaf Ad van de Graaf, een allervriendelijkste man, die met tomeloos enthousiasme vertelt over de werkzaamheden van de massaal aanwezige fotografen en journalisten in het mediacentre. Daarna lopen we richting de commentaarposities van de verschillende televisiestations. Wat zijn die hokjes klein! Nu snap ik eindelijk waarom ik als televisiekijker soms dingen sneller constateer dan de verslaggever. Zij zien namelijk exact hetzelfde als wij met hetzelfde timingscherm (als je die volgt via de verschillende apps tegenwoordig). Als we teruglopen naar de grote mediazaal komen we bij de mediamanager terecht, die ons de ‘do’s and dont’s’ van dit weekend uitlegt, aangezien Dorna als organisator geen pardon kent en de kaarten zo kan intrekken. Oeps, was ik vanmorgen toch iets te enthousiast geweest in de pitstraat!
Inmiddels is het half een, op naar de startgrid, waar de teams inmiddels staan te wachten op hun coureurs. Hier maak ik van dichtbij mee hoe deze topsporters zich voorbereiden op de race die over enkele minuten gaat beginnen. Na een kleine tien minuten gaat de toeter en wordt iedereen verzocht de startgrid te verlaten. Wij kunnen de race vanaf de pitwall bekijken, een geweldige ervaring! Je weet dat het hard gaat, maar zo hard en zo laat remmen? Wow, alle respect voor de coureurs! Na het vallen van de vlag gaan we richting het podium, waar de nummers 1, 2 en 3 de televisiepers te woord staan en daarna op het erepodium klimmen.
Het hele weekend was een geweldige en onvergetelijke ervaring! Motoplus en TT Circuit Assen bedankt!
Patrick Nijssen

“HET WK SUPERBIKE IS RELATIEF OPEN”
‘Things are getting real’ – dat was mijn gedachte toen ik op de parkeerplaats van het circuit van de motor stapte en in de verte al het snerpend harde geluid van de Superstock 1000 hoorde. Met mijn ‘All grid’-pas kon ik bij de ingang doorlopen en werd ik direct een busje ingeloodst om zo richting de paddock te rijden. Eenmaal uit het busje en aangekomen bij het mediacentre, waar ik mij moest melden, kreeg ik meteen een korte rondleiding en tour over de paddock. Een wereld van drukte, ‘iedereen kent elkaar’ en gesloten deuren ging voor mij open en voor ik het wist liepen we rond het middaguur de grid op waar alle World Superbike coureurs klaarstonden voor hun eerste race van het weekend. Opvallend was hoe de coureurs voorin, met zonnebril op, erg geconcentreerd waren op wat komen ging en de sfeer achterin het veld iets relaxter was. Nadat het alarm klonk werden de supportwagentjes van de grid af gereden en nam iedereen zijn positie in.
Wij positioneerden ons bij de pitwall. Met het geluid van de STK1000 nog vers in mijn geheugen kon ik mij niet voorstellen hoe het zou zijn om de superbikes van dichtbij met 285 km/uur langs te horen komen. Naast de enorme hoeveelheid geluid die je passeerde, voelde je op sommige momenten zelfs de luchtverplaatsing van de ‘powerhouses’ op wielen. Erg indrukwekkend voor iemand die voor de eerste keer op het circuit is en bij een wedstrijd! Tijdens de prijsuitreiking in de pitlane valt op hoeveel emoties er zijn bij iedereen en hoe de opgeluchte top-3 hun verhaal doet aan de pers.
De volgende dag meld ik mij weer vroeg bij het mediacentre om daarna samen met MotoPlus-fotograaf Ad van de Graaf als eerste een kijkje te nemen bij het VIP-gedeelte van het circuit. Erg mooi om te zien is hoe hecht de motorsportwereld als we de Yamaha hospitality betreden. Om daarna gelijk de hand te mogen schudden van de jonge Yamaha-coureur Robert Schotman. Na de spannende Supersport- en Superbike-races dient zich een zeldzaam moment aan, waarbij ‘onze’ Nederlandse coureur Michael van der Mark de pitwall beklimt om het publiek van zijn thuisrace toe te zwaaien. Zoals mij op zaterdag al was opgevallen, zetten de Italiaanse fotografen alles op alles om die perfecte foto te krijgen. Het Italiaans vliegt je om de oren.
Na afloop van de race valt duidelijk op dat men in het mediacentre niet stilzit en al bezig is met het selecteren van het beeldmateriaal voor de publicaties. Tijdens het wachten op de afsluiter van het weekend, een Meet & Greet, loop ik nog een rondje in de paddock. De teams zijn alweer druk met het afbouwen en uitruimen van hun pitbox. Wat mij vooral opviel tijdens het weekend: het World Superbike is relatief open in vergelijking tot de gesloten MotoGP. Bij het WSBK kun je bijvoorbeeld tijdens een pitwalk de pitboxen van de teams zien en handtekeningen van rijders krijgen.
Dan is het tijd voor de Meet & Greet. Heel bijzonder om zo dichtbij de topcoureurs te zijn. Je ziet de ontspannen en feestelijke gezichten. Terwijl een van de zoontjes van winnaar Rea op zijn KRT loopfiets alvast oefent voor later, beantwoorden de coureurs verschillende vragen. Ik sluit het weekend af met een foto met Nederlands trots, Michael van der Mark.
Bart-Jan Kapteijn

Lees meer over

Ducati Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

29 februari, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...
Uitgave 188 – 2024

Uitgave 188 – 2024

22 februari, 2024

Jorge Lorenzo is de nieuwe MotoGP-wereldkampioen. In een emotionele wedstrijd finishte hij voor het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-