+ Plus

WK Superbike Argentinië

Met nog maximaal 62 punten te behalen in Indonesië, zette Toprak Razgatlioglu in Argentinië een belangrijke stap richting een historische mijlpaal in het WK Superbike. De Turk scoorde weer beter dan titelverdediger Jonathan Rea en vergrootte zijn voorsprong tot dertig punten. Michael van der Mark was op dreef, maar het grootste succes met een oranje randje kwam op naam van Dominique Aegerter. De Zwitser haalde voor Ten Kate Racing de Supersport-titel binnen.

Dat ook Jonathan Rea de grenzen op zoekt in zijn pogingen om de greep op zijn wereldtitel niet te verliezen, bleek op vrijdagmiddag op het fraaie circuit van San Juan Villicum. Rea, een viervoudig winnaar in San Juan, crashte hard en verloor veel kostbare tijd. Zijn vijfde tijd in de Superpole was Rea’s slechtste kwalificatie in 2021. Dit keer mocht Scott Redding dat. De Brit gleed echter in de eerste bocht al onderuit, maar kon met een geschaafde Ducati met grote achterstand zijn weg vervolgen. Redding werd nog negende, maar verloor wel zijn kleine kans op de titel. Ook voor Rea werd die kleiner, omdat de jarige Toprak Razgatlioglu simpelweg 5,2 seconden te snel was voor de regerend kampioen. Het was meteen Razgatlioglu’s vijftigste WK Superbike-podium. Michael Ruben Rinaldi volgde in een niet erg spannende race. Ook in de korte Superpole-race was Razgatlioglu als beste weg, ook nu moest Rea het onderspit delven. Redding kon wel mee met de WK-leider en stak in de laatste ronde ook nog even voorbij Razgatlioglu. Die counterde meteen en won zijn dertiende wedstrijd van het jaar. Het leverde hem ook de pole op voor de afsluitende race, vóór Redding en Rea. Na de optocht van zaterdag was de zondagmiddagrace het aanzien meer dan waard met een hele reeks pittige inhaalacties tussen de twee titelkandidaten. De slotwedstrijd was ook de enige race waarin Rea een ronde kopwerk kon verrichten. Toch lukte het Rea om zijn rivaal in de laatste zes ronden op 1,4 seconde te zetten. Niet genoeg voor de winst echter, want Scott Redding, in de opening nog gepasseerd door de sterk rijdende Axel Bassani, pakte halverwege de leiding en stond die niet meer af. Rea volgde op 2,4 seconden. Op het splinternieuwe Mandalika Street Circuit staat Rea voor de bijna onmogelijke opdracht om dertig punten goed te maken.

Michael van der Mark kwalificeerde zich als zevende en bezette die plek ook in de eerste helft van de openingswedstrijd. Halverwege passeerde hij Andrea Locatelli – de Italiaan vierde net als zijn teamgenoot Razgatlioglu op zaterdag zijn 25e verjaardag – en kwam in de slotfase net te kort om, in wat hij zelf omschreef als ‘een lange saaie wedstrijd’ vijfde man Axel Bassani nog te achterhalen. In de Superpole-race verloor de Nederlander in de openingsfase nog een positie, maar vanaf de achtste plaats verbeterde hij zich naar een zeer acceptabele plek. Van der Marks slotrace was zonder meer één van zijn beste optredens van 2021. De BMW-rijder hing lang aan de start van het leidende kwartet, totdat Rinaldi hem halverwege de wedstrijd na een eerdere mislukte pogingen inhaalde. Toch was deze zesde plaats waardevoller dan die van zaterdag. Op zaterdag finishte Van der Mark op ruim vijftien tellen achter winnaar Razgatlioglu, in de snellere zondagrace hield hij de achterstand beperkt tot 8,1 seconden – zelfs nog iets minder dan op weg naar zijn vijfde plaats in de half zo lange Superpole-race. Van der Mark was dan ook niet ontevreden, nadat het team in de warm-up nog wat aanpassingen had uitgevoerd. Van der Mark besloot echter om de Superpole-wedstrijd te starten met de set-up van zaterdag. “Die race was best wel goed”, vond Van der Mark zelf. “Ik was iets sneller dan zaterdag en ik had een goede pace en een goed ritme. In race 2 had ik een goede start en kon ik lang mee met dat groepje dat vocht voor het podium. Maar we merken dat wij met een volle tank in het begin net wat pace missen. Maar we leren nog. Op een gegeven moment raad ik alleen en reed ik goede tijden, maar het was een beetje eenzaam. Toch, als ik zie waar we vrijdag waren (na de eerste dag was Van der Mark veertiende, red.) en waar we zaterdag en zondag gefinisht zijn, mogen we best wel tevreden zijn.”

In 2002 bezorgde Fabien Foret, nu al jaren Jonathan Rea’s rider coach, het Ten Kate Racing Team uit Nieuwleusen de eerste WK Supersport-wereldtitel. Twaalf jaar later bracht Michael van der Mark het totaal op negen. Aan het eind van 2018 kwam het tot een veel besproken breuk tussen Ten Kate en Honda, waarna de neven Gerrit en Ronald gedurende het seizoen 2019 een doorstart maakten met Yamaha – in de WK Superbike-klasse, waarin het team in 2007 met James Toseland ook al eens de hoofdprijs had gepakt. Vorig jaar pakte Ten Kate Racing de samenwerking met EAB Racing weer op in het WK Supersport, maar aan het eind van het jaar gingen beide partijen hun eigen weg. Omdat de fondsen voor een Superbike-seizoen onvoldoende waren, maakte Ten Kate Racing in 2021 haar rentree in het WK Supersport, de klasse die het team na 2016 verliet. Voormalig grand prix-coureur Dominique Aegerter en de Indonesiër Galang Hendra Pratama vormden het rijderskoppel. De Zwitser ging bovendien ook voor de MotoE-wereldtitel, waardoor hij een Supersport-weekend moest laten schieten. Waar hij in het MotoE-kampioenschap in de laatste race in Misano door een onbesuisde actie ten opzichte van de latere kampioen Jordi Torres zijn laatste kans op de titel verspeelde, was Aegerter op de R6 supersnel, sterk en solide met onder meer tien overwinningen en nog eens vier podiums. Toen zijn enige rivaal Steven Odendaal crashte, was een derde plaats in de race op zondag ruim voldoende voor de tiende Ten Kate-Supersport-wereldtitel. Teammanager Kervin Bos gaf na afloop aan dat het team graag verder wil met de 31-jarige Zwitser én met een binnenkort bekend te maken tweede rijder, om in 2023 met een eenmansteam terug te keren in het WK Superbike. Glenn van Straalen had voor het EAB Racing Team met een negende en achtste plaats een prima weekend in Argentinië. Jeffrey Buis maakte zijn WK Supersport-debuut en pakte in de tweede race het laatste puntje mee.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 49,50

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het ios icon icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin
Motoplus app
en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.