+ Plus

Werelderfgoed-toer Kawasaki Versys (3) – Schokland

Hoe klein Nederland ook mag zijn, we zijn wel met tien nationale monumenten vertegenwoordigd op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Tien MotoPlus-lezers kregen een midweek of weekend lang de beschikking over een nieuwe Kawasaki Versys 1000 NL Edtition om deze bijzondere plekken te bezoeken. In dit derde deel van de serie bezoekt Patricia van Huis het voormalige eiland Schokland.

Schokland was in de 15e eeuw een eiland in de Zuiderzee. Door de dreigende overstromingen moesten de bewoners het eiland regelmatig verlaten, waarna het in 1859 definitief geëvacueerd werd. Sinds de drooglegging van de Noordoostpolder in 1942 maakt Schokland deel uit van het vasteland van de provincie Flevoland. Vanwege de archeologische rijkdom en geschiedenis is het gebied in 1995 op de werelderfgoedlijst van Unesco geplaatst.
Zo vind je op Schokland, met een oppervlakte van ca. 150 ha, onder meer sporen van menselijke bewoning die teruggaan tot de prehistorie. Het symboliseert de heldhaftige, eeuwenoude strijd van Nederland tegen het opdringende water.
We hebben ervoor gekozen om niet langs alle bezienswaardigheden van Schokland te rijden. Dit zou namelijk betekenen dat iedere paar minuten de motor geparkeerd moet worden. Als je Schokland echt van dichtbij zou willen bekijken, kan je dat beter wandelend doen. Tijdens de 10 kilometer lange tocht over paden en door velden kom je langs alle bezienswaardigheden die Schokland te bieden heeft.
Rijdende vanaf de parkeerplaats van Schokland slaan we linksaf om na circa 100 meter alweer rechtsaf het Schokkerbos in te rijden. Kleine tip, wanneer je van de route afwijkt en bij de eerste straat (Palenlaan) linksaf slaat, kun je na circa 400 meter de ruïne van de Kerk van Ens en de vuurplaat bezichtigen. Wij gaan echter het bos in, waar zich de Gesteentetuin bevindt. Wij rijden een stukje door het bos en slaan dan linksaf richting Nagele.
Hier begint onze tocht door de Noordoostpolder. Kenmerkend voor de polder zijn de lange rechte wegen omringd door akkerland. Via Nagele en Urk komen we langs één van de grootste windmolenparken van Nederland. Hier staan in totaal 86 windturbines, goed voor ongeveer 1,4 miljard kWh schone duurzame elektriciteit op jaarbasis.
We laten de turbines achter ons om onze weg te vervolgen richting het dorpje Creil. De route voert over bijna verlaten wegen met hier en daar een tractor of een verdwaalde auto. Boven de velden kan je torenvalken of buizerds spotten, ook zie je met enige regelmaat hazen een sprintje trekken.

We rijden verder langs Emmeloord en naderen op een bepaald moment een rotonde. Hier hebben we twee keuzes: rechtsaf om een kijkje te nemen in het tropische paradijs De Orchideeënhoeve. Je moet dan wel een meter of 200 van de route afwijken, maar dan kan je wel even heerlijk opwarmen tussen de orchideeën, vlinders, papegaaien en maki’s. Of we nemen de rotonde half en vervolgen onze weg over de rustige boerenweggetjes, links en rechts omlijst met prachtige knotwilgen.
We rijden Overijssel binnen en de akkerbouw maakt langzamerhand plaats voor veeteelt. Ook krijgen de wegen een wat bochtiger karakter. Na Ossenzijl volgt Oldemarkt, dat ongeveer halverwege de route ligt. Een hapje eten kan bij Het Hof van Holland, met keuze uit tosti’s, broodje bal, pannenkoeken of broodjes gezond. Met de maag weer gevuld rijden we het Nationaal Park De Weerribben binnen. Je slingert er tussen vele slootjes en meertjes door, met hier en daar een molen zoals de Tsjaker- en de spinnenkopmolen.
Via Blokzijl komen we in Sint Jansklooster waar onze blik valt op een watertoren, gebouwd in 1932. De toren heeft een hoogte van 45 meter en een waar spektakel van trappen (207 treden) voert je naar het oude waterreservoir. Vanuit de vier ramen kijk je uit over Steenwijk, Emmeloord, Zwolle en Meppel. De toren is te bezichtigen op zaterdag tussen 11.00 en 16.00 uur (€ 3,00 p.p.).
Met een schuine blik op de vele ooievaars die in dit gebied broeden, rijden we door Zwartsluis en Kraggenburg. In die laatste plaats rijden we over de Kadoelerkeersluis, dat lijkt een sluis, maar is eigenlijk een tijdelijke waterkering. We krijgen langzamerhand weer aardappelen en granen te zien. Nog even langs het dorpje Ens en dan is Schokland alweer in zicht, en daarmee ook het eindpunt van deze prachtige trip!

SCHOKLAND
Ooit was het een eiland in de Zuiderzee, dat ook nog echt inwoners had. Jaar in, jaar uit voerden die een harde strijd tegen het water (Schokland staat dan ook symbool de Nederlandse strijd tegen het water), tot de Nederlandse regering in 1859 besluit dat alle ‘Schokkers’, zoals de eilandbewoners worden genoemd, naar vaste land moeten verhuizen. Met het droogleggen van de Noordoostpolder in 1942 verloor Schokland haar status als eiland en behoorde het zelf tot het vasteland. Het bijzondere aan Schokland is dat er bijna 12.000 jaar geleden al mensen woonden, de cultuurhistorische waarde is dan ook enorm. Er worden heel veel bodemschatten gevonden (aardewerk, resten van huizen en graven, etc.). De meest bijzondere geologische en archeologische vondsten worden in Museum Schokland tentoongesteld.
Museum Schokland
Middelbuurt 3
8319 AB
Schokland
I www.museumschokland.nl

ROUTE
Net geen 120 kilometer lang is de route die begint en eindigt bij Restaurant en Museum Schokland. De rondrit voert grotendeels door de Noordoostpolder, maar pakt na het plaatsje Kuinre ook nog een prachtig stukje van de provincie Overijssel mee, waaronder Nationaal Park Weerribben-Wieden en de waterrijke omgeving van Giethoorn. Op goed vijftig kilometer stopt de route bij de Orchideeënhoeve in Luttelgeest, voor liefhebbers van exotische flora en fauna is dit tropische park een echte aanrader. Na 65 kilometer kom je bij MotoPlusPunt Het Hof van Holland in Oldemarkt, waar je heerlijk kunt lunchen.

Lees meer over

Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...