+ Plus

Voorbeschouwing Moto2 en Moto3 2014

Spannender dan de ontknoping van het seizoen 2013 kon het bijna niet. In de laatste bocht stelde Maverick Viñales de titel in de Moto3-klasse veilig. Viñales is er niet meer bij, maar Alex Rins, de man die hij klopte, nog wel degelijk. Dit jaar zit hij echter met teamgenoot Alex Marquez op een splinternieuwe Honda. De strijd tussen Honda en het oppermachtige KTM belooft veel.

Twee jaar op rij veroverde KTM de constructeurstitel met grote overmacht. Voor het nieuwe seizoen presenteerde Honda de nieuwe NSF250RW die het de vloot KTM-coureurs een stuk lastiger moet maken. Bovendien keerde het door Emilio Alzamora geleide Estrella Galicia 0,0 Team met vice-wereldkampioen Rins en Alex Marquez na een toch succesvol jaar op KTM (Rins won zes races, Marquez won er een) terug naar Honda. Hoewel uit de top 5 van 2013 kampioen Viñales, Luis Salom en Jonas Folger vertrokken naar de Moto2, lijkt de lichtste GP-klasse nauwelijks aan kracht in de breedte te hebben ingeboet. Want tijdens de testen in Valencia en – twee maal – Jerez wonnen de aanvankelijk bedroevend langzame Honda’s aan snelheid. Dat mocht ook wel, want het volledig ververste Red Bull KTM-team met de Australiër Jack Miller en Red Bull Rookies-kampioen Karel Hanika van Aki Ajo bepaalde gedurende de drie testen grotendeels het tempo. Ajo heeft overigens meer ijzers in het vuur, want de naar de Moto3 teruggekeerde Danny Kent en Niki Ajo zitten op Husqvarna’s – die eigenlijk gewoon KTM’s zijn. In de motocross hanteert men eenzelfde werkwijze. Kent meent tot het rijtje titelkandidaten te horen. Dat rijtje is niet heel lang, want het is de vraag of naast Miller en Kent en het Honda-duo Rins (nog herstellende van een polsblessure) en Marquez jongens als Romano Fenati (op een KTM van Valentino Rossi’s nieuwe team) Niccolo Antonelli (Gresini-KTM), Jakub Kornfeil en Isaac Viñales (Team Calvo, KTM) en Efren Vazquez (Racing Team Germany Honda) de regelmaat kunnen tonen die nodig is. Snelle mannen zijn er echter in overvloed: achttiende man Eric Granado was tijdens de afsluitende test in Jerez 0,809 langzamer dan tijdsnelste Miller.

Nadat Miguel Oliveira vorig jaar met de Mahindra de pole veroverde in Assen en derde werd in Sepang, lijken de machines van constructeur Alex Giussani het moeilijker te krijgen nu Honda en toch ook KTM weer hebben opgeschakeld. Brian Schouten zit op een Mahindra van het Franse CIP Moto3-team. De 19-jarige Nederlander worstelt nog met het stuurgedrag van zijn machine en een harde crash tijdens de laatste test in Jerez was niet goed voor zijn zelfvertrouwen. Schouten bivakkeerde tijdens alle drie testen rond de dertigste plaats; geen reden voor tevredenheid, vond hij zelf. GP-debutant Scott Deroue heeft wel de opwaartse lijn te pakken. Tijdens de slottest in Jerez verbeterde hij op een 2013-Kalex/KTM zijn persoonlijk record ruim. Toch, gaf de 18-jarige rijder van RW Racing GP toe, had hij met een achterstand van 1,5 seconde gehoopt dichter bij de top 20 staan dan de 24e plaats achter teamgenote Ana Carrasco die hij uiteindelijk bezette.
Het Moto3-seizoen belooft spanning, ook omdat de fabrikanten voor aanvang van het seizoen hun zes blokken per rijder moeten inleveren bij de IRTA, de vereniging van teams. Die zorgt dan dat de klanten hun blokken via loting krijgen. Een prijzenswaardige stap van Dorna om de kosten van de veel te dure Moto3 zo onder controle te krijgen.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.