+ Plus

Vergelijkingstest Suzuki GSX650F – Kawasaki ER-6f

Suzuki’s kleine Bandit is een groot succes, maar kon tot nu toe niet alle kopers bekoren. De van een volledige kuip voorziene GSX650F moet het gat nu dichten en vindt de geliefde ER-6f tegenover zich. Heeft de Suzuki een kans tegen Kawasaki’s gestroomlijnde bestseller?Alle goede dingen komen in drievoud. Met dat motto in het achterhoofd zet Suzuki de GSX650F naast de Bandit-serie. Ondanks de andere naam is de 650F niets anders dan een Bandit waar een volle kuip op is gemonteerd. Of deze nieuweling de populariteit van zijn twee broertjes kan evenaren moeten we nog afwachten. Zo ontbreekt ABS en dat is ook niet tegen meerprijs leverbaar. Met het groeiende veiligheidsbewustzijn onder motorrijders kan dit een groot nadeel zijn. Daar staat wel een interessante prijs tegenover. Voor € 6.990,- is de sportief ingestelde allrounder met het bekende 86 pk sterke viercilinderblok van jou. Een zeer scherpe prijs dus, in ieder geval in het viercilindersegment, waarin geen vergelijkbaar aangeklede concurrenten zijn. De strak gesneden Kawasaki ER-6f met zijn compacte, 72 pk leverende tweecilinder zou hem het leven wel zuur kunnen maken. Deze is met € 8.300,- wel duurder, maar dan heb je er wel ABS bij. Zonder ABS zit de Kawa net onder de € 7.600,-.Als het duo strijdlustig oog in oog met elkaar staat, lijken de verschillen groot. Rechts de slanke, bijna sierlijke Kawasaki met een keurig onder het blok weggewerkte uitlaatdemper en links de potige, breedgeschouderde Suzuki met zijn spitse topkuip, die zijn demper als een schoorsteen van de Hoogovens omhoog steekt. Zonder de stickers met typeaanduiding op de kuip zou je de Suzuki makkelijk voor een groter model kunnen houden. Van de tank tot aan het frame en de wielen is de GSX650F gelijk aan de Bandit 1250-modellen, waarmee het gewoon een grote motor is. Dat zie je ook terug op de weegschaal: de Soes haalt de volle 241 kilo in volgetankte toestand, rijkelijk veel voor een middenklasser. De ER-6f is 38 hele kilogrammen lichter en alleen daarom al bij het manoeuvreren en keren makkelijker te hanteren. De eerste keer plaatsnemen versterkt het beeld van de kleine David tegen de grote Goliath. Het smalle stuur en de wespentaille van de Kawasaki geven je het gevoel dat je op een fiets zit. De knieën zitten dicht bij elkaar, de zitpositie is aangenaam. Alles past goed en dat geeft een bijna luchtig gevoel. Dit in tegenstelling tot de Suzuki. De zitpositie is breed en de benen moeten op het brede zadel verder gespreid worden om stevig te kunnen blijven staan. Helaas is de mogelijkheid om het zadel in hoogte te verstellen ten prooi gevallen aan de genadeloze rode stift. De tank, het frame en de zijkappen bieden geen gelijkmatig vlak, wat het onmogelijk maakt de knieën goed aan te laten sluiten. Ook de vorm van het stuur is met zijn sterke kromming niet geheel geslaagd, omdat de druk op de buitenzijde van de handpalm na verloop van tijd vermoeiend wordt. De volle kuip biedt aangename bescherming op lange ritten. De naar boven sterk gewelfde, brede kuipruit houdt niet alleen de wind goed weg, maar levert ook weinig turbulentie. Achter het raam van de Kawa gaat het er wat wilder aan toe, met name de schouders worden hier weinig ontlast. Milde temperaturen en een zonnige blauwe hemel wachten op de testcrew in Zuid-Frankrijk. Dan ben je de Hollandse natte en koude ellende gauw weer vergeten. Vlak bij de kust van de Middellandse Zee kronkelen duizenden rustige weggetjes als grijze wurmen door het okergele gebergte. Het asfalt is warm en welwillend. Het ruikt er sterk naar mediterrane gewassen. Feest voor de zintuigen en voor de pretsensor die wij motorrijders allemaal hebben. Als een kat snort de Suzuki. Zijdezacht en met weinig trillingen klimt de vier-in-lijn gewillig uit de toerenkelder, draait soepel door tot 11.000 omwentelingen per minuut om in het laatste kwart van het toerenbereik nog eens flink wat kracht los te laten komen. Wie het blok volledig uit wil melken, komt niet voorbij aan die hoge toerentallen. Het blok klinkt dan gekweld, en dusdanig afranselen is ook niet altijd nodig. Ook in het middengebied versnelt de GSX650F netjes en ook dan is een schakelluie rijstijl mogelijk, zoals uit de metingen bij doortrekken blijkt. Het blok hangt zuiver aan het gas en reageert direct op gasbevelen. Nerveuze lastwisselreacties, zoals bij gasgeven vanaf nullast en bij krappe bochten, blijven binnen de perken. Alleen de hakerige zesversnellingsbak vertroebelt de goede indruk van de Suzuki-aandrijflijn enigszins.Zachter en onopvallender gaat het schakelen op de ER-6f. maar hier hoef je minder vaak dan bij de GSX te zoeken naar de optimale versnelling. De pittige, krachtige tweecilinder moet dan wel toegeven op de Suzuki als het op topvermogen of gemiddelde rijprestaties gaat, maar op de bochtenrijke wegen in deze omgeving zijn de kleine verschillen niet duidelijk merkbaar. Al vanaf laag toerental gaat het blok volle kracht vooruit, hangt zuiver en direct aan het gas en ontvouwt tussen 6.000 en 8.000 toeren zijn volledige kracht. In dit toerengebied produceert de twin zelfs meer vermogen en koppel dan de viercilinder GSX. Daarom heeft de Kawa ook geen moeite om de hoger in toeren draaiende concurrent op de voet te volgen. Het resultaat van het laagtoerige karakter: het verbruik stemt met een liter op bijna vierentwintig kilometer bij gemiddeld tempo op secundaire wegen direct vrolijk. De Suzuki komt op hetzelfde traject twee kilometer minder ver met een liter benzine. Beweeglijk swingt de lichtgewicht Kawasaki door het bochtenrijke landschap. Swingend in positieve en negatieve zin: op strak asfalt bij sportief rijden wordt de informatie over het wegdek zacht doorgegeven, op minder effen ondergronden wordt het allemaal wat minder aangenaam. Behalve de veervoorspanning van de direct gekoppelde achterschokbreker is de vering niet instelbaar, en in minder ideale omstandigheden loopt deze set-up tegen zijn grenzen. De vering is extreem sterk op comfort gericht en daarbij is de demping niet optimaal. Bovendien begint te telescoopvork op oneffen asfalt te stuiteren. Het prima contact met de weg is dan ineens verdwenen. De ER-6f rammelt dan over het wegdek en verliest in de bochten de anders zo goede stuurprecisie. Met passagier of stevige bepakking wordt dit effect nog eens versterkt: de schokbreker en de voorvering slaan dan door. De remmen zijn tenminste wel betrouwbaar. Het drukpunt is wat onduidelijk, maar de remmen hebben de ER-6f de hele tijd onder controle. Het ABS regelt onder het voelbaar pulserende remhendel prima, maar de Kawa neigt bij stevig remmen toch tot onbedoelde stoppies voordat het ABS ingrijpt. Totaal anders, maar ook niet helemaal vlekkeloos is het rijwielgedeelte van de GSX650F. Voor een motorfiets die als allrounder gepresenteerd wordt, is de achterschokbreker zeer straf. Hoewel de veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar zijn, is er bij sologebruik niet een echt lekkere instelling te vinden. Bij volle bepakking is de afstelling echter precies goed. De voorvork spreekt wel wat ongevoelig aan en slaat bij harde, lompe rembewegingen geregeld door. De straffe veerelementen hebben echter ook voordelen. Eerlijk, voorspelbaar en zeer neutraal blijft de Suzuki op sympathieke wijze in zijn rijlijn. Minder lichtvoetig dan de Kawasaki, maar wel nauwkeuriger en preciezer te sturen en stabieler bij het rijden op slechter wegdek of bij wat steviger rijgedrag. Ook de remmen doen hun werk beter en zijn fijner te doseren. Onder de streep leiden de betere rijprestaties en vooral het stabielere rijwielgedeelte de Suzuki naar de eerste plaats voor de Kawasaki, hoewel het ontbreken van ABS punten kost. Wie in deze klasse op zoek is naar een lichte, goed hanteerbare en bijzonder dynamische motor of niet zonder ABS rijden wil, is de ER-6f de beste keuze.CONCLUSIE1 Suzuki GSX650F De goede rijprestaties en de zijdezachte loop van het viercilinder motorblok bepalen samen met het stabiele, stevige rijwielgedeelte de winnaar van deze vergelijkingstest.2 Kawasaki ER-6f Verstand wint niet altijd. De goed handelbare, dynamische motor heeft dan wel ABS, maar weet zich verslagen omdat de veerelementen niet naar tevredenheid functioneren.________________________________________[KASTEN TECHNISCHE DATEN]TECHNISCHE GEGEVENSKAWASAKI ER-6fMOTOR vloeistofgekoelde tweecilinder viertakt lijnmotor, balansas, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, klepbediening via gevorkte slepers, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 38 mm, geregelde katalysator, 336 watt dynamo, accu 12 V/14 Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting.Boring x slag 83,0 x 60,0 mmCilinderinhoud 649 ccCompressie 11,2 : 1Max. vermogen 53 kW (72 pk) bij 8.500 tpmMax. koppel 66 Nm bij 7.000 tpmRIJWIELGEDEELTE stalen buizenframe, telescoop voorvork Ø 41 mm, stalen swingarm met monoschokdemper, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 300 mm, tweezuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 220 mm, enkelzuiger remklauw, ABS.Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 4.5 x 17Bandenmaat 120/70ZR17; 160/60ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.410 mm, balhoofdhoek 65,0º, naloop 106 mm, veerweg v/a 120/125 mm, zithoogte* 790 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 203 kg, max. belading* 181 kg, tankinhoud 15,5 liter.Garantie twee jaarService-intervallen elke 6.000 kmKleuren zwart en groenPrijs NL € 7.998,- / B € 7.290,-INFO NEDERLAND EN BELGIË Kawasaki Motors Europe NV, tel. +32 (0)23-567 0500, www.kawasaki.nlSUZUKI GSX650FMOTOR vloeistofgekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, twee bovenliggende ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, wet-sump smering, benzine-injectie Ø 36 mm, geregelde katalysator met secundair luchtsysteem, 400 watt dynamo, accu 12 V/ 10Ah, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, O-ring ketting.Boring x slag 65,5 x 48,7 mmCilinderinhoud 656 ccCompressie 11,5 : 1 Max. vermogen 63,0 kW (86 pk) bij 10.500 tpmMax. koppel 62 Nm bij 8.900 tpm RIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoop voorvork Ø 41 mm, veervoorspanning instelbaar, stalen swingarm met monoschokdemper en hevelsysteem, veervoorspanning en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 310 mm, vierzuiger-remklauwen, schijfrem achter Ø 240 mm, enkelzuiger-remklauw. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 5.00 x 17Bandenmaat 120/70ZR17; 160/60ZR17MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1470 mm, balhoofdhoek 64,0°, naloop 108 mm, veerweg v/a 130/128 mm, zithoogte* 800 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 241 kg, max. belading* 214 kg, tankinhoud 19,0 liter.Garantie twee jaarKleuren zwart, zwart/zilver, blauw/witPrijs NL € 6.990,- / B € n.n.b.INFO NEDERLAND BV Nimag, tel. 0347-349749, www.suzuki.nlINFO BELGIË Suzuki Belgium – 2Wheels, tel. +32 (0)345-00 411, www.suzuki.be________________________________________[KASTEN LEISTUNGSDIAGRAM]VERMOGENSGRAFIEK¹Het grote verschil tussen theorie en praktijk: de Suzuki voelt laag in toeren nogal tam aan, maar kan tot en met 6.000 tpm goed met de ER-6f meekomen. Deze voelt zich het best tussen de 6.000 en 9.000 toeren en boet daarboven duidelijk aan kracht in. De GSX gooit dan nog doodleuk een extra schep kolen op het vuur tot de begrenzer het bij 12.000 toeren welletjes vindt. Daar waar de ER-6 de beloofde 72 pk ook daadwerkelijk waar maakt, legt de Soes er vijf minder op tafel.Vermogen in kW/pkMotortoerental x 1000 tpmKoppel in NmSuzuki GSX650FkW (pk) bij tpmNm bij tpmKawasaki ER-6fkW (pk) bij tpmNm bij tpm¹Vermogen aan de krukas, metingen op een Dynojet 150 vermogensmeetbank, gecorrigeerd naar 95/1 EG richtlijn, maximale afwijking +/- 5%________________________________________[KASTEN BEOORDELING][AANDRIJVING] Qua motorloop en rijprestaties hobbelt de tien pk minder sterke tweecilinder Kawasaki duidelijk achter de vrolijk toeren draaiende viercilinder Suzuki aan, hoewel de vermogenskromme van de ER-6 twin in de praktijk in het voordeel blijkt te zijn. De Bandit maakt alleen een uitglijder met zijn hakerige versnellingsbak die nadrukkelijk bediend wil worden. De voortreffelijke koude start stemt daarentegen weer vrolijk.WINNAAR MOTORGEDEELTE: SUZUKI GSX650F[RIJWIELGEDEELTE] Makkelijk wendbaar wurmt de ER-6f zich door het stadsverkeer en snelle bochtencombinaties. De 38 kilo zwaardere GSX650F is duidelijk minder makkelijk hanteerbaar, maar komt sterk terug met een strakker afgeveerd rijwielgedeelte. Niet echt bemoedigend zijn de zachte en te weinig dempende veerelementen van de ER-6f waardoor je bij een sportieve rijstijl snel op de grens zit.WINNAAR RIJWIELGEDEELTE: SUZUKI GSX650F[PRAKTIJK] Alsof je thuis bent, zo voelt de ER-6f aan. Ook de bijrijder zit veel beter dan op de GSX650F. Helaas past het geringe laadgewicht van de Kawa helemaal niet in het concept. Betere windbescherming, goede uitrusting dankzij het instelbare rijwielgedeelte, informatievere cockpit en elektronische wegrijdbeveiliging alsook een grotere actieradius bezorgen de Suzuki punten.WINNAAR PRAKTIJK: SUZUKI GSX650F[VEILIGHEID] Het gemis van ABS kan de GSX650F niet goedmaken als het op veiligheid aankomt, ook niet als de standvastige remmen beter werken en beter te doseren zijn en de neiging tot oprichten bij remmen in de bochten minder is.WINNAAR VEILIGHEID: KAWASAKI ER-6f[KOSTEN] Beide motoren hebben lage kosten, zowel bij onderhoud als inspectie. De Kawasaki is wat betreft brandstofverbruik niet te verslaan.WINNAAR KOSTEN: KAWASAKI ER-6f[PRIJS-KWALITEIT: SUZUKI GSX 650 F]Veel motor voor weinig geld. Met dit motto profileert Suzuki zich nu ook in deze klasse. Waar vind je nog meer een viercilinder allrounder met volle kuip en adequate prestaties voor minder dan € 7.000,-?________________________________________[UNTERSCHRIFTE][MRD Seite 45 unten links] Logisch: de gewelfde, brede kuipruit van de Suzuki beschermt beter dan die van de Kawa.[MRD Seite 45 unten rechts] Bochtenpikkers op gelijke hoogte: de flinke ER-6f kan de stabiele GSX650F bijhouden.[MRD Seite 46 oben] Met zijn lage gewicht en smalle silhouet danst de ER-6f door alle bochtencombinaties.[MRD Seite 46 unten links] Gespleten persoonlijkheid: analoge toerenteller, digitale snelheidsmeter.[MRD Seite 46 unten mitte links] Kans op blokkeren: de rem moet het zonder ABS stellen.[MRD Seite 46 unten mitte rechts] Kanon: een grote roestvrijstalen schoorsteenpijp voor vier cilinders.[MRD Seite 46 unten rechts] De handgreep voor de bijrijder is onhandig geplaatst.[MRD Seite 47 oben links] Klassiek: analoge snelheidsmeter en toerenteller.[MRD Seite 47 oben mitte links] Grijpt laat in: ondanks ABS zijn bij goede grip stoppies mogelijk.[MRD Seite 47 oben mitte rechts] Verstoppertje: de uitlaatdemper zit onder het motorblok.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.