+ Plus

Vergelijkingstest Suzuki Bandits

Een vet 1.250 cc big blok of toch een meer bescheiden zeseneenhalfje? Goed beschermende topkuip of de spierballen bloot in het zicht? Suzuki maakt het potentiële Bandit kopers allesbehalve makkelijk. Helemaal omdat je met de GSX650, en in 2010 ook nog de GSX1250F, kunt kiezen voor een Bandit in sportieve trim. En bij zo’n ruime keuze rijst al snel de vraag: welke Bandit is er voor wie? Wij zochten naar het antwoord.Het eerste uitsluitsel bij onze ‘Wie kiest welke Bandit-zoektocht’ dient zich al snel aan. De Suzuki-verkoper loopt met wijs- en middelvinger door de kaartenbak op zoek naar klanten die afgelopen jaar een nieuwe Bandit 1250 hebben gekocht. En daarbij dient zich een nogal éénzijdig beeld aan: ongeveer 40 jaar oud en getrouwd met kinderen. En ze kozen vrijwel allemaal voor de gekuipte S-versie. Eén ding lijkt dus duidelijk: wie vrouw, kinderen en huisje-boompje-beestje heeft kiest het best voor het ‘veel motor voor weinig geld-principe’ en die zit met de Bandit 1250S natuurlijk goed.Hoe anders is het gesteld met de vrouwelijke starters. Die gaan het liefst naakt op pad, met betrekking tot de motorfiets uiteraard. Begrijpelijk, want wie nog niet ervaren is, en nog relatief weinig vertrouwen in de motor heeft ontwikkeld voelt zich vaak een stuk zekerder met een open blikveld op het voorwiel. En dan uiteraard op de 650 cc, omdat die krachtbron voor beginners veel beter te behappen is. Voor hen is de 1250 gevoelsmatig uit den boze.Maar of dat wel terecht is? Nergens op deze motorplaneet liggen de werelden van – zeg maar – big bike en middenklasser zo dicht bij elkaar als in deze Bandit-familie. Suzuki zet met het oog op de lage verkoopprijs immers genadeloos in op de eenheidsstrategie voor zowel de 650 als de 1250. Op die manier kunnen immers veel onderdelen gedeeld worden, zodat de productiecijfers omhoog kunnen en de productiekosten omlaag. Met als gevolg dat het rijwielgedeelte van de 650, afgezien van de 41 mm-vorkpoten in plaats van 43 millimeter, een stalen in plaats van aluminium swingarm en een 5 in plaats van 5,5 inch achterwiel, volledig gelijk is aan dat van de 1250. En het verschil in gewicht bedraagt maar krap 5 kilo, ongeacht of het nu de naakte of gestroomlijnde variant betreft. En laten we eerlijk zijn, vijf kilo verschil kan geen argument zijn om een motor links te laten liggen. Een blok met bijna het dubbele aan cilinderinhoud daarentegen wel: 1.250 tegenover 650 cc dat is een behoorlijk verschil. Al valt het verschil in vermogen heel wat minder breed uit, tegenover de gemeten 86 pk van de 650 zet de grote Bandit ‘slechts’ 108 paarden. Dat geeft al wel aan waar de reis met de 1250 heen gaat: niet op het pad van de pk-monsters die MotoGP-machines immiteren, maar juist daar op het gebied van relaxed toeren en het ‘surfen op een koppelgolf’ wordt gewaardeerd.Wat dat laatste betreft, al bij 3.400 toeren legt de Bandit 1250 viercilinder het maximum aantal van 116 Newtonmeter op de mat. Nog belangrijker: tussen de twee- en zeseneenhalfduizend toeren heb je altijd minimaal 100 Newtonmeter koppel tot je beschikking, kijk dan praat je dus over een toervriendelijk karakter.Het laat geen twijfel, ondanks het gepronk met een grote cilinderinhoud is de grote Bandit duidelijke het meest bedaard van de twee. En daarmee ook interessant voor een heel wat grotere clientèle dan enkel familievaders die boven de veertig zijn aangeland. Ook minder geroutineerde motorrijders en -rijdsters profiteren van de bullige trekkracht, die de zesversnellingsbak bijna overbodig maakt. En dat in combinatie met een machine die als allesbehalve lomp en zwaar is. De 1250 mag dan de schijn hebben dat hij te zwaar en daarmee ook te onhandelbaar is beginners, het tegendeel is waar. Je zou het ook anders kunnen formuleren: wie twijfelt tussen een grote of een kleine Bandit kan net zo goed voor de eerste gaan aangezien deze niet noemenswaardig veel zwaarder is en het vermogen ook niet dramatisch veel hoger is. Daarom kiezen ervaren motorrijders, zoals gezegd, bijna unaniem voor de zware Bandit. En dat de meerderheid hier ten lande voor de meer imposante S-versie gaat, net als in veel andere Noord-Europese landen trouwens, is ook geen publiekelijk geheim. Laat je de naakte en gekuipte versie echter in een directe confrontatie tegen elkaar ten strijde trekken, dan is die keuze eigenlijk helemaal zo logisch nog niet.De basis Bandit levert namelijk een meer directe en intensievere rijbelevenis. In ieder geval wanneer je je begeeft op secundaire wegen met een snelheid die daar als redelijk beschaafd wordt beschouwd. De korte, compacte voorpartij geeft een groter gevoel van vrijheid dan de tophalf van de S, subjectief voelt de 1250A dan ook niet alleen wat lichtvoetiger aan, maar ook meer handelbaar. Daar komt bij dat de directe rijwind in het snuitje op landwegen absoluut niet storend is, terwijl er achter de ruit van de S juist wel wat turbulenties merkbaar zijn. Pas vanaf 160 km/uur, tot daar ligt de A wat rijeigenschappen betreft net een neuslengte voor op de S, draaien die rollen om. Dan presenteert de gekuipte Bandit zich niet alleen als een comfortabeler machine, maar hij is ook sneller. De aërodynamische voorsprong met dank aan de kuip vertaalt zich in een top van 230 km/uur tegenover een dikke 220 voor de blote broer.Dat laatste mag voor ‘autobaan-kilometervreters’ wellicht een argument zijn, ieder ander weldenkend mens wuift dat lachend weg. Wie hoofdzakelijk op kleine, secundaire wegen onderweg is en bovenop op de toch al niet al te hoge aanschafprijs van de 1250S (€ 9.990,- met ABS) nog eens 500 euro extra wil besparen, moet maar eens serieus over de A-variant nadenken. Of wanneer de beurs door de crisis wat minder dik is, over het kleine broertje. In Bandit kringen is de 1.700 euro die je in dat geval bespaart (de 650A staat te boek voor € 7.790,-) immers wel degelijk een steekhoudend argument. Echter, met nagenoeg dezelfde dimensies speelt de 650 zich optisch absoluut flink in de kijker, het ontbreekt de kleine viercilinder daardoor wel aan een zo belangrijk gewichtsvoordeel binnen de middenklasse. Niet dat de rijeigenschappen daardoor veel minder zijn trouwens: wat handelbaarheid betreft voelt de kleine 650 zelfs een stukje speelser aan. Dat dankt hij evenwel niet aan die paar kilo gewichtsvoordeel, maar aan de smallere 160-achterband (tegenover een 180 millimeter brede van de 1250) en de kleinere draaiende massa van het 650 blok ten opzichte van de zwaardere 1250. Daarnaast is er nog een kleinigheid dat in het voordeel van de kleine broeder spreekt: de vibraties in het bovenste toerenbereik vallen beduidend milder uit dan bij de dikke vierpitter.Komt het op pure prestaties aan, dan moet het kleine blok zoals verwacht pas op de plaats maken. Tijdens het accelereren van nul tot honderd geeft de 650 een kleine seconde toe op de 1250, bij tweehonderd kilometer per uur zijn dat er al zeven. En op top scheelt het 25 km/uur. En wat doortrekken betreft, het maakt niet uit in welk toerenbereik je zit, is het verschil overweldigend, in het voordeel van de 1250 uiteraard.Geen verrassing en je zou bijna vergeten dat het blok van de kleine Bandit in het middenklasse segment door zijn kleine cilinderinhoudvoordeel toch echt het voortouw neemt. Helemaal hangend in het frame van de jongste spuit, de sportieve getrimde GSX-650F. Die legt ook nog een kilo-tje minder in de weegschaal dan de naakte Bandit 650, te danken aan de ontbrekende middenbok en de subtieler vormgegeven uitlaatbochten. Terug naar de hamvraag, welke Bandit voor wie? Die keus, zeker omdat de GSX-650F net als het andere kwartet Bandits ook is uitgerust met ABS, is verre van makkelijk. Het meest directe, ongebreidelde rijplezier vind je op de beide naakte Bandits. Waarbij de 650 er na de jongste update met nieuwe koplamp er net even iets frisser bij staat dan de 1250. Bovendien schittert de kleine, iets dat overigens gemeengoed is in de Bandit-wereld, met heerlijk neutrale rijeigenschappen, ondanks het ietwat stevige gewicht. Eveneens een opsteker is de vloeiende gasaanname en de voorbeeldig lineaire vermogensopbouw. Ondanks het bijna gelijke gewicht voelt de sportievere GSX-650F wel iets minder lichtvoetig aan, maar hij ligt daarentegen wel stabieler op de weg. Vermoedelijk komt dat ook door het andere type Bridgestone BT-011-voorband. Andere echte voordelen zijn er niet, wat maakt dat een iets sportievere rijstijl in combinatie met een lichtelijk actievere zitpositie de doorslag zou moeten geven.En de Bandit 650S en 1250S? Die spreken duidelijk meer het traditionele publiek aan. Mensen die ook regelmatig de lange baan op willen en ook gevoelsmatig héél veel motorfiets voor hun geld willen. Al geldt dat laatste eigenlijk voor de hele Bandit-familie.MOTOPLUS CONCLUSIEDe kwelling van het kiezen! Suzuki biedt met de hele Bandit-familie een uitgebreid pallet aan motoren die zich stuk voor stuk kenmerken als veel motorfiets voor weinig geld. Iedereen die zich rond de tweeduizend euro extra kan veroorloven en niet schrikt van het grote 1250 blok zal zonder twijfel voor de grote Bandit kiezen. Het machtige, maar tegelijkertijd ook bijna rustgevende blok biedt gewoonweg meer beleving en meer actie, terwijl de 650-viercilinders vooral schitteren met hun ongecompliceerd rijgedrag.________________________________________[KASTEN GSX-1250F, GIBT’S NICHT IN MRD]EN NOG ÉÉN: DE GSX-1250FTwee jaar geleden presenteerde Suzuki de GSX-650F: een nieuwe, meer sportieve smaak van het bestaande Bandit-recept. Een mooie uitbreiding, die bij velen in goede aarde viel. In 2010 krijgt deze 650F navolging van een 1250F. Omdat die receptuur van de kleine zo goed in de smaak viel, is deze één op één toegepast op de grote: het gaat dus om het rijwielgedeelte van de standaard Bandit 1250 met ook hetzelfde 1.255 cc viercilinder blok, dat echter is gecompleteerd met een volle stroomlijn met scherpe lijnen en een sportief frontje met gestapelde koplampen. Ook de GSX-1250F verloochent zijn ‘veel voor weinig’ achtergrond niet en de standaarduitrusting omvat onder meer ABS, uitgebreid dashboard met versnellingsindicator, in hoogte verstelbaar zadel (805 en 825 mm) en – in tegenstelling tot zijn kleine broer – wel een middenbok. De nieuwe Suzuki GSX-1250F, verkrijgbaar in de kleuren zwart, blauw en grijs, weegt rijklaar een kleine 275 kilo en staat voorjaar 2010 bij de Suzuki-dealers. [Bilder aus MotoPlus 18/2009 Seite 12]________________________________________[KASTEN MOTOPLUS METINGEN]MOTOPLUS METINGENVERMOGENSGRAFIEK¹Vermogen in kW/pkMotortoerental x 1000 tpmKoppel in NmSuzuki Bandit 125079,2 kW (108 pk) bij 8.800 tpm116 Nm bij 3.400 tpmSuzuki Bandit 65063,5 kW (86 pk) bij 10.400 tpm64 Nm bij 7.400 tpmVeel duidelijker dan dit kun je het verschil tussen beide motorblokken niet in beeld brengen. Over het hele toerenbereik neemt de 1250 ten opzichte van de 650 duidelijk het voortouw, zowel wat koppel als vermogen betreft. Gezien de bijna dubbele cilinderinhoud natuurlijk ook geen wonder. Het koppelrijke karakter en naar verhouding magere topvermogen van de 1250 zijn gezien zijn praktijkgerichte toerkarakter echter net zo’n geslaagd als de perfect lineaire vermogensopbouw van de 650.¹vermogen aan de koppeling, metingen op een Dynojet 150 vermogensmeetbank, gecorrigeerd naar ECE, maximale afwijking +/- 5%________________________________________[UNTERSCHRIFTE][MRD SEITE 27]DE MOTORENEeneiige tweeling? Niet helemaal, maar wel bijna. Zowel de zwarte 650 als zijn grote blanke broer ademen bijvoorbeeld beiden door gaskleppen met een diameter van 36 millimeter.[SEITE 28-29]BANDIT 650ADE LICHTVOETIGEJe gelooft het nauwelijks, maar ondanks zijn relatief zware botten wervelt de naakte Bandit 650 als een als een klein kind zo levendig door het landschap. De machine laat zich gewillig sturen en bezorgt je een flinke dosis rijplezier. Voor rasechte pretletters een goede keus, ook dankzij het nieuwe, frisse frontje.Vermogen: 86 pk; max. snelheid: 205 km/uur; acceleratie: 0-100 km/uur in 4,2 seconden, 0-200 km/uur in 22,9 seconden; doortrekken: 60-100 km/uur in 5,4 seconden; gewicht: 246 kg; prijs: NL € 7.790,- / B € 7.630,-BANDIT 650SADE BEHOUDENDEWil je van alles wat, dan zit je eigenlijk helemaal goed met de gekuipte 650. Door zijn topkuip biedt hij weliswaar niet de ongenaakte vrijheid en het directe rijgevoel van de 650A, maar is wel de betere partij wanneer het op langere ritten en slecht weer aankomt. Bovendien oogt hij door en door volwassen, echt een serieuze machine. Vermogen: 86 pk; max. snelheid: 205 km/uur; acceleratie: 0-100 km/uur in 4,3 seconden, 0-200 km/uur in 21,5 seconden; doortrekken: 60-100 km/uur in 5,3 seconden; gewicht: 250 kg; prijs: NL € 8.290,- / B € 7.930,-GSX-650FDE AMBITIEUZEMiste er überhaupt nog iets in het Bandit-gamma? Blijkbaar wel ja. De 650F biedt je het sportieve gevoel, maar dan wel op Bandit-basis. Heel kritisch bekeken is dat gevoel voornamelijk optisch, technisch is alles conform de andere 650-modellen en ook het verschil in rijbeleving is marginaal.Vermogen: 86 pk; max. snelheid: 205 km/uur; acceleratie: 0-100 km/uur in 4,2 seconden, 0-200 km/uur in 21,2 seconden; doortrekken: 60-100 km/uur in 5,0 seconden; gewicht: 245 kg; prijs: NL € 8.290,- / B € 7.360,- (met ABS)BANDIT 1250ADE WILDEDe naakte 1250 blaast mee in een breed repertoire, van verzadigd doortrekken tot gelaten toeren door het lommerrijke achterland. Wie wil, kan helemaal uit de band springen en zich overgeven aan de machtige stappen van de dikke viercilinder door het hele toerenbereik. Voor 2010 onderging de 1250A dezelfde behandeling als de 650A, krijgt dus een wat frisser voorkomen.Vermogen: 98 pk; max. snelheid: 225 km/uur; acceleratie: 0-100 km/uur in 3,3 seconden, 0-200 km/uur in 14,7 seconden; doortrekken: 60-100 km/uur in 3,9 seconden; gewicht: 253 kg; prijs: NL € 9.490,- / B € 8.930,-BANDIT 1250SADE SOEVEREINEMet z’n tweeën op een verre reis of in express-tempo naar het werk: de gekuipte 1250 behoort toe aan hen die pragmatisch zijn ingesteld of dat zouden willen zijn. Een alleskunner voor weinig geld. Dankzij de voorliefde van Noord-Europeanen voor tophalfs van alle Bandits nog altijd de meest populaire familietelg in Nederland. Vermogen: 86 pk; max. snelheid: 205 km/uur; acceleratie: 0-100 km/uur in 4,2 seconden, 0-200 km/uur in 21,2 seconden; doortrekken: 60-100 km/uur in 5,0 seconden; gewicht: 245 kg; prijs: NL € 9.990,- / B € 8.530,-[UNTERSCHRIFT DIE INSTRUMENTE]HET INSTRUMENTARIUMDe veelzijdigheid regeert: waar het op dashboards aankomt heeft elke Bandit een eigen gezicht. Links de 1250-centrale, in het midden die van de kleine 650 Bandit en rechts de op de GSX-R lijkende cockpit van de 650F, met zelfs een schakellamp.________________________________________

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-