+ Plus

Vergelijkingstest 4 125 cc’s

Als mannen van veertig jaar en ouder met en handvol 125cc-machines op stap gaan, kan het al snel een pijnlijke aangelegenheid worden. We zijn immers geen achttien meer. Of het wordt een uiterst onderhoudende expeditie, zoals in dit verhaal. Want deze 125’s zijn ongelooflijk volwassen.

Er zijn niet veel redenen om te wensen dat je weer achttien was. In tegendeel zelfs: puistjes, stress met je ouders en op school, geen vriendin en geen geld. Maar kijk je eens naar het huidige aanbod 125’s dan zou je bijna wensen weer een tiener te zijn. Nooit eerder was dit gezelschap bonter gekleurd en beter. We namen vijf zeer uiteenlopende machines mee voor een test.

Aprilia RS4 125: deze prachtige Italiaan startte zijn overwegend succesvolle carrière in 1993 als een venijnige tweetakt-raket. Maar sinds 2011 zit er een vloeistofgekoelde vierkleps-viertakt in het over-gedimensioneerde high-tech frame. Aan het basiskarakter van de met een licht overgewicht kampende sportieveling is echter bijna niets veranderd. Het blok maakt graag toeren en de powerband is er smal. Matige acceleratietijden en prestaties in tussensprints zijn het wisselgeld dat de Aprilia daar voor betaalt. Maar de uitgekiende ergonomie maakt dan weer veel goed. Op geen van de andere 125’s zit je als volwassene sportieveling beter en geen van de anderen oogt volwassener.

Honda CBF125: aan deze lichtgewicht merk je direct dat hij in eerste instantie als vervoersmiddel voor de Aziatische massamarkt is ontwikkeld. Dat hoeft niet per se een nadeel te zijn, want een machine die een vierkoppige familie, een varken en wat pluimvee betrouwbaar door de jungle loodst, moet ook in ons West-Europese pendelverkeer wel een goed figuur slaan. De bijzonder zuinige eencilinder viertakt komt niet aan de 15 pk, maar overtuigt met een geslaagde afstelling en perfect aansluitende overbrengingsverhoudingen. De zitpositie is nadrukkelijk rechtop en ook na uren rijden zit je nog prima op het ruime zadel. De veerelementen komen voor sportief gebruik overduidelijk demping te kort, maar weten wel raad met een ritje op cruisetempo over kleine secundaire wegen. Een topkoffer er op en op weg naar je werk, de sympathieke Honda CBF125 is er voor geschapen!

KTM 125 Duke: er zijn zeer veel goede redenen te bedenken waarom deze in India geproduceerde Oostenrijker sinds zijn debuut in 2011 tot de absolute bestsellers in dit segment behoort. Het geciviliseerde, krachtige en levenslustige motorblok is er één van. Een uitgesproken handelbaarheid, een super stabiel rijwielgedeelte en een uitstekende afwerking zijn andere redenen. Maar de 125 Duke steekt met een enkel detail met kop en schouders boven de andere 125’s uit: standaard ABS, een noviteit in deze klasse. Dat ABS regelt weliswaar wat grof, maar dat zal een beginnende rijder in een netelige situatie een zorg zijn. De KTM blijft ook op die moment keurig op twee wielen, waar de andere 125’s ongetwijfeld horizontaal gaan. Dat zou al reden genoeg moeten zijn om eens nader kennis te maken met deze verder ook goed uitgeruste machine.

Yamaha MT-125 en YZF-R125: deze beide broertjes zijn technisch gezien nagenoeg identiek. Bij beide machines zorgen perfect afgestelde en krachtige motorblokken voor zeer goede prestaties. En bij beide machines zorgen stabiele rijwielgedeeltes en pittige remmen er voor dat dit vermogen ook optimaal kan worden benut. De ruimte in het zadel is goed, zelfs op de YZF-R125 hoeven langere rijders zich niet volledig op te vouwen. De uitgekiende zitpositie op de MT-125 is boven iedere vorm van twijfel verheven. De uiterst dynamisch ogende verpakking van de YZF-R125 mag de zinnen misschien iets meer prikkelen, maar in een direct vergelijk is de MT-125 met zijn lagere gewicht de betere.

MOTOPLUS CONCLUSIE

De nieuwe Yamaha MT-125 overtuigt in de praktijk volledig. En dat geldt ook voor de YZF-R125 en de KTM Duke 125. Met deze machines kun je niet veel verkeerd doen. De Aprilia en ook de Honda zijn eerder fietsen voor een specifieke groep liefhebbers. De RS4 125 vraagt om een extreem actieve gashand, terwijl de CBF125 eerder iets is voor meer pragmatisch ingestelde rijders.

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.