+ Plus

Upgrade Suzuki DL650 V-Strom

Twee overwinningen en twee keer een tweede plaats in de Alpenmaster-test, veel kritiek kun je niet hebben op de Suzuki DL650 V-Strom. Maar kan deze Alpenkoningin door een aantal kleine ingrepen nog verder worden verbeterd? Je moet het de V-Strom nageven: twee keer winnen en twee keer tweede worden in een test met twintig verschillende motoren, dat is geen kattenpis. Zelf beduidend sterkere en duurdere machines hadden het nakijken in onze grote Alpenmaster-test. Het makkelijke en ongecompliceerde stuurgedrag gecombineerd met de krachtige en soepele V-twin is een ware succesformule. Dat wordt ook al een behoorlijke tijd onderstreept door klinkende verkoopcijfers. Geen makkelijke opgave dus om dit geslaagde concept nog verder te verbeteren. Niet makkelijk, maar wel mogelijk. Hierbij hebben we uiteraard rekening gehouden met de verschillende gebruiksdoeleinden van de V-Strom. Zo hecht de ene V-Strom-rijder meer waarde aan maximaal comfort op kleine stuurweggetjes, terwijl de ander hoofdzakelijk op de snelweg te vinden is en dus meer gebaat is bij goede windbescherming. De eerste is geholpen met een kortere overbrenging en Michelin Pilot Road banden en de tweede met een verhoogde ruit. Ergonomisch valt er verder trouwens weinig te verbeteren aan Suzuki’s avonturier. BANDENDe kleine V-Strom is niet gebonden aan specifieke banden. Rijders hebben vrije keuze, vooropgesteld dat de maat juist is. De standaard Bridgestone Trail Wing TW101/152 is in principe absoluut geen verkeerde keuze. De 650 stuurt er neutraal en makkelijk mee en heeft geen oprichtneiging. Het alternatief van Dunlop, de Trailmax D607F/D607, scoort goed wat slijtage betreft, maar de V-Strom stuurt er trager en minder nauwkeurig mee dan met de Bridgestones. Wie uitsluitend op asfalt rijdt, is het beste af met een pure straatband. De Michelin Pilot Road verbetert merkbaar het toch al niet beroerde stuurgedrag van de 650. De Suzuki wint met de Michelins aan stabiliteit, het rijgevoel is steeds heel transparant en insturen gaat aanmerkelijk lichter. ‘Onroad’ is de Pilot Road de beste band voor de V-Strom. + 5 PUNTENRIJWIELGEDEELTE[Unterschriften][oben]Dunlop Trailmax D607F/D607[unten]Michelin Pilot RoadOVERBRENGINGEen kortere overbrenging met een 14-tands Enuma voortandwiel (in plaats van 15-tands) zorgt voor beduidend meer rijplezier. De V-twin acteert er imponerend mee in de toerentallen die er voor een machine van dit kaliber toe doen en beantwoordt iedere draai aan het gas met aangename voorwaartse stappen. Doortrekken van 60 naar 140 km/uur in de zesde versnelling doet de V-Strom bijvoorbeeld 1,2 seconde sneller, van 14,0 naar 12,8 seconden. + 3 PUNTENMOTOR[Bei Diagramm][Rot]Suzuki V-Strom 650 met 14-tands voortandwiel[Blau]Suzuki V-Strom 650 met 15-tands voortandwiel[Unterschrift bei Diagramm]Het maximale vermogen aan het achterwiel wordt met het kleinere voortandwiel al bij 160 km/uur bereikt. REMBLOKKENWie voor vervangende remblokken kiest, is in de regel goedkoper uit dan met de standaard blokken en vaak zijn de prestaties ook nog eens beter. We probeerden een setje van Carbone Lorraine en kwamen bij een snelheid van 100 km/uur tot een maximale vertraging van 9,1 m/s², iets beter dan de 8,8 m/s² met de standaard remblokken. Dat betekent tot aan stilstand 1,4 meter extra remweg. Qua doseerbaarheid doen beide blokken, dankzij het goed werkende ABS, niet veel voor elkaar onder. De blokken van Lucas, die we eveneens probeerden, presteren met een remvertraging van 8,9 m/s² nagenoeg hetzelfde als de originele blokken. + 1 PUNTVEILIGHEID[kein Unterschrift] WINDPROTECTIE De standaard ruit van de V-Strom biedt al een uitstekende bescherming tegen de rijwind, maar Suzuki’s accessoireprogramma biedt uitkomst voor degenen die nog meer windprotectie verlangen. Het vario-windscherm is in zeven standen verstelbaar en dat zorgt er voor dat niet alleen wind maar ook regen netjes langs hoofd en bovenlichaam worden afgevoerd. Het spoilertje is al naar gelang de lengte en de zitpositie van de rijder af te stellen en reduceert hinderlijke turbulenties tot een absoluut minimum. Nadeel: de toch al wat volumineuze Suzuki oogt met de verstelbare ruit nog wat forser. + 1 PUNTPRAKTIJK[kein Unterschrift]MIDDENBOKHet is maar moeilijk te begrijpen dat Suzuki de V-Strom niet standaard een middenbok heeft meegegeven. Wellicht een slimmigheidje om de kas via het accessoireprogramma – waarin de middenbok uiteraard een plekje heeft – wat extra te spekken? Desalniettemin is deze investering absoluut de moeite waard. Het spannen en smeren van de ketting gaat niet alleen een stuk makkelijker, ook het poetsen en het in- en uitbouwen van het achterwiel wordt eenvoudiger. En wat te denken van het bepakken van de Suzuki voor een grote vakantietrip? Het levert de V-Strom twee extra punten op het onderdeel ‘Uitrusting’ op. + 2 PUNTENPRAKTIJK [kein Unterschrift]CONCLUSIE+ 12 PUNTEN

Lees meer over

Suzuki DL650 V-Strom

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Eerste Test Suzuki GSX-8R

Eerste Test Suzuki GSX-8R

15 februari, 2024

Suzuki breidt haar afgelopen jaar geïntroduceerde paralleltwinplatform nu uit met een sportieve exponent? Met een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-