+ Plus

Tyre to travel

Waar je in een auto door je navigatie doorgaans zo snel mogelijk van A naar B te rijden, gebruiken wij motorrijders de ‘GPS’ vooral om toertochten na te rijden en leuke weggetjes te ontdekken. Maar om vooraf zelf zo’n leuke route uit te zetten en in de navigatie te zetten, is een computerprogramma om routes uit te zetten of te delen met anderen onontbeerlijk. Jan Boersma combineerde zijn twee grote hobby’s motorrijden en computeren en ontwierp op z’n zolderkamer zijn eigen routesoftware TYRE. Een programma dat inmiddels al 500.000 keer is gedownload! Jan Boersma (53), in het dagelijks leven predikant in Veenendaal, haalde in 2004 zijn motorrijbewijs en ontdekte hoe leuk het was om met de motorclub of een groepje vrienden te gaan toeren. “Ik ben inderdaad een late opstapper, maar heb ondertussen al heel wat ritjes gemaakt en leuke tochten gemaakt. Juist vanwege dat toeren kocht ik in februari 2006 mijn eerste navigatiesysteem voor op de motor. Het hele GPS-gebeuren stond nog in de kinderschoenen en Garmin was voor mij als nieuwkomer destijds een onbekend merk. De naamsbekendheid van TomTom was toen al veel groter vanuit de autonavigatie, dus ik kocht zo’n TomTom Rider. Maar ik was best teleurgesteld toen ik thuis de doos open maakte en de inhoud daarvan me zwaar tegenviel. Niks kant en klare routes of een routeplanner waarmee ik op de computer zelf routes kon gaan maken. Omdat computeren een andere hobby van mij is, begon ik een speurtocht op internet en ontdekte ik al snel het programma Mapsource, zoals Garmin dat standaard meelevert bij hun navigatie. Maar echt handig vond ik dat niet werken en gaandeweg ontstond het idee om dan zelf maar iets te ontwikkelen, ook al omdat ik na telefoontjes met TomTom te horen kreeg dat er geen goede software bestond op dit vlak. Vanaf eind jaren tachtig is computeren mijn hobby en schrijf ik al kleine programmaatjes. Eerst voor de Commodore 64, later ook in Basic en Delphi. Meestal programmaatjes voor eigen gebruik, om bijvoorbeeld de rapportcijfers van mijn kinderen eenvoudig bij te kunnen houden, of om de cd-lade van de pc met de muis te kunnen openen. Ook voor mijn werk als predikant gebruikte ik mijn computerhobby en daaruit ontstonden de ‘Klikbijbel’ en ‘Liturgie Digitaal’, twee programma’s die best succesvol bleken en later ook officieel zijn uitgegeven.” “Om op je computer een route uit te gaan zetten, heb je natuurlijk in eerste instantie een goede landkaart nodig. Nu heeft Google zo’n goede kaart beschikbaar en bovendien is het een open programma. Anders gezegd: zij bieden de geweldige mogelijkheid dat je rond Google Earth of Google Maps je eigen programma kunt bouwen en dat is wat ik gedaan heb. Zo ontstond dus ‘TYRE’, wat staat voor ‘Trace Youre Route Everywhere’. In eerste instantie maakte ik voor TYRE gebruik van Google Earth, maar bij de vijfde en de meest actuele zesde versie gebruik ik Google Maps als basis. Het voordeel daarvan is dat je altijd automatisch actueel kaartmateriaal tot je beschikking hebt, zonder grote fouten. Nadeel is dat je dus wel online moet zijn om ermee te werken, omdat je immers via internet werkt op de kaart van Google Maps. Al hebben we inmiddels al wel plannen voor een ‘lite-versie’, die ook zonder internet zou kunnen draaien,” aldus Jan Boersma, die nog aanvult dat het programma alleen draait onder Windows of een Windows-emulator en dat je ook Internet Explorer op je computer moet hebben zitten, omdat daarvan functies worden gebruikt in TYRE. In eerste instantie ontwierp Boersma TYRE puur voor eigen gebruik, om zelf routes op de computer te kunnen maken: “Ja, het was oorspronkelijk puur voor eigen gebruik. En ik had het programma op mijn eigen site gezet, zodat vrienden en bekenden het gratis konden downloaden om er ook mee te kunnen werken. Maar dat had een sneeuwbal-effect, want ik werd al snel verrast door het enorme aantal downloads; de afgelopen jaren is het programma meer dan 500.000 keer gedownload, op dit moment gebeurt dat nog steeds ongeveer 250 keer per dag. Die downloads zijn overigens wereldwijd: 65% in Europa en 35% daarbuiten. Inmiddels is TYRE namelijk ook beschikbaar in 10 talen, het wordt telkens vertaald door enthousiaste gebruikers. Net zoals die enthousiaste gebruikers mij weer veel feedback en tips geven voor verbeteringen en aanvullingen. Op die manier is het programma ook gegroeid naar de huidige zesde versie: de gebruikers helpen mee bij de doorontwikkeling!” Omdat het steeds grotere vormen aan begon te nemen, werden de zaken sinds begin 2012 wat serieuzer aangepakt. Er kwam een eigen website www.tyretotravel.com en Michel van Hagen kwam Jan Boersma ondersteunen om TYRE professioneler uit te bouwen. Boersma: “Tot dusver was het nog steeds hobby, maar het begon behoorlijk uit de hand te lopen, qua tijd en investeringen. Alle reacties, het ontwikkelen van een verbeterde versie en het onderhoud van de website begon zoveel tijd te vragen en kosten met zich mee te brengen, dat er iets moest gebeuren, anders zou TYRE ten onder gaan aan zijn eigen succes. In 2010 ontmoette ik Michel van Hagen, een doorgewinterde motorreiziger die ook zo zijn ideeën had over TYRE en waarmee het goed klikte. We ontwikkelden samen een plan om het programma de kans te geven door te

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...
Eerste test: Honda NT1100

Eerste test: Honda NT1100

28 november, 2024

NT is een acroniem voor New Tourer en drie jaar geleden werd de Honda NT1100 gelanceerd om het gapende gat in ...
Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...