+ Plus

Tips & Tricks MP 18-2008

Met volle bepakking op de grote vaart. MotoPlus geeft tips en adviezen voor de perfecte bepakking.Het maakt niet uit of de route naar de zee of de bergen gaat, een motor moet op de veranderde gebruiksparameters worden afgestemd. De eerste check is de afstelling van het rijwielgedeelte. Wat voldoet voor woonwerkverkeer of voor het rondje om de kerk, kan onder volle belasting heel anders uitpakken. Wordt de motor namelijk volgepakt, dan verandert de rijwielgeometrie behoorlijk (zie tekening). Vooral de achtervering en de achterband worden behoorlijk zwaarder belast, omdat duopassagier en bagage hoofdzakelijk op de achteras drukken. Om dat op te vangen moet je ten eerste de veervoorspanning van de achterschokbreker verhogen en – indien mogelijk – ook de in- en uitgaande demping stugger zetten. Gebeurt dat niet, dan kan een onveilig en soms gevaarlijk stuurgedrag ontstaan, vooral in bochten. Tip voor de frequente toerrijder: schaf een aftermarket achterschokbreker aan die standaard is afgestemd op een zwaardere belasting. Punt twee is het aanpassen van de bandenspanning. De juiste spanning is terug te vinden in de handleiding, maar staat vaak ook ergens op de motor zelf, meestal op de kettingbeschermer of de swingarm. Moderne radiale achterbanden kunnen vanaf breedtemaat 160 en al naar gelang belasting tot 3,1 bar bandenspanning aan. Voor verandert de druk op de as maar minimaal en meestal volstaat dan ook een verhoging van 0,2 tot 0,3 bar. Onderschat deze verhoging van de bandenspanning niet, want het heeft een grote invloed op de remstabiliteit en de stuurprecisie. Bovendien voorkomt een hogere spanning een verhoogde slijtage, omdat de band niet zoveel eigendynamiek kan ontwikkelen en het rubber daardoor op een normale temperatuur blijft functioneren. Ook de ketting moet op het hogere gewicht worden afgesteld. Met volle belading (rijder, passagier en bagage) moet de ketting in ingeveerde toestand van de motor nog voldoende speling hebben om schade aan de uitgaande baklagers te voorkomen. Als alles in orde is, kan de reis beginnen. Als rijder moet je wel ingesteld zijn op de veranderde rijeigenschappen, want een kleine 200 kilo extra gewicht heeft uiteraard invloed op acceleratie, remvermogen en grondspeling. Hoe anders de motor stuurt, kun je het best even op een bekend stukje weg uitproberen. Werk daarbij de volgende checklist af: * Reageren vering en demping naar behoren?* Voelt de motor wiebelig aan? * Hoe snel raken middenbok, uitlaat of jiffy de grond?* Hindert de tanktas stuurbewegingen of wordt het zicht op het dashboard belemmerd? * Hoe reageert de motor tijdens een noodstop?* Zit de bagage goed vast, zonder schade te veroorzaken? [Bilder und Unterschriften][Bild oben]Koffers en andere onderdelen kunnen bij een beladen motor in een bocht al bij lage snelheden het asfalt raken.[Zeichnung]Zwaartepunt1 motorfiets2 motorfiets met rijder3 motorfiets met rijder en bagage[Rote Streif]Balhoofdhoek[Gelbe Pfeil]aslast[Unterschrift]Het zwaartepunt van een maximaal beladen motorfiets ligt extreem ver naar boven en duidelijk verder naar achteren. Ook de balans van de motor verandert daardoor. Ongeveer tweederde van het totaalgewicht drukt nu op het achterwiel. [Bei Feder][Gelbe Pfeil oben]Stelschroef ingaande demping[2e Gelbe Pfeil]Stelwartel veervoorspanning[3e Gelbe Pfeil]Veeraanslag[4e Gelbe Pfeil]Stelschroef uitgaande demping [Unterschrift] Bij maximale belading is het belangrijk om de veervoorspanning en de in- en uitgaande demping van de achterschokbreker aan te passen. [Bild: IMGP1399 oder IMGP1400. Wo den Text auf dem Deckel am besten zu lesen ist]WELKE REMVLOEISTOF?Remvloeistoffen worden in SAE- of DOT-klassen onderverdeeld. Gebruikelijk is tegenwoordig DOT 4, maar ook DOT 3 komt nog wel eens voorbij. De DOT-klassen 3, 4 en 5.1 kunnen onderling worden gemengd, maar niet met DOT 5. Die laatste heeft een siliconenbasis en is niet hygroscopisch. Alleen Harley’s en een aantal exoten gebruiken DOT 5. Oude remvloeistof valt onder de categorie gevaarlijke stoffen en mag bijvoorbeeld absoluut niet met afgewerkte olie worden vermengd. [Bild: IMGP1403]HET JUISTE BOORDGEREEDSCHAPEen kwalitatief hoogwaardige en op de motor afgestemde set boordgereedschap onder het zadel, onderin de tanktas of in de koffer is voor iedere motorrijder een prettige gedachte. Sleutels en schroevendraaiers zijn onmisbare bestanddelen van dat assortiment. Kies voor wat betreft de sleutels voor de universeel bruikbare gecombineerde steek- en ringvariant met licht gebogen uiteinden. Voor Japanse motoren heb je de maten 8, 10, 12, 14 en 17 millimeter nodig en voor Duitse en Italiaanse motoren moeten de sleutels 11, 13 en 19 millimeter hoe dan ook bij het gereedschap zitten. Vanwege de geringe ruimte kun je voor de achterasmoer het best de inklapbare sleutel uit de originele gereedschapsset gebruiken. Schroevendraaiers en inbussleutels koop je passend bij de schroeven op de motor. Let er op dat ze zonder speling in de schroefkop passen. Een middelgrote combinatietang en een demontabele bougiesleutel maken de basisuitrusting compleet. Verder is het nooit verkeerd om een rol ducktape, snel uithardend, kneedbaar metaal, een tube vloeibare pakking en wat metaaldraad bij je te hebben. Hiermee kun je kleine schades vaak zelf provisorisch verhelpen. Uiteraard mogen ook extra zekeringen, een bougie en vervangende verlichting niet ontbreken. [Bild aus MRD 15/2008, Seite 112 rechts unten]GETEST VANUCCI RACE LARGERuim 5000 kilometer reden we met de Vanucci Race Large op de rug en dat was door het goed gepolsterde rugdeel comfortabel uit te zingen. De voor dagtrips ruim voldoende inhoud van twintig liter is verdeeld over een hoofdvak en twee kleine zijvakken, die middels wat zwaar werkende ritssluitingen te openen zijn. De beide zijvakken hadden wel een tikje ruimer mogen zijn. De geïntegreerde regenhoes blijft ook bij snelheden ver boven de 180 km/uur onverstoorbaar op zijn plek en zorgde er continu voor dat de inhoud van de Race Large droog bleef. Conclusie: Dankzij verstelbare borst- en heupsluitingen en een goede aerodynamische vormgeving is de robuuste Race Large geschikt voor zowel de sportieve als de meer toeristisch ingestelde rijder. INFOInhoud: 20 literGewicht: 1100 gram Kleur: zwartPrijs: € 59,95Importeur: Motozoom, tel. 0900-294 11 99, www.motozoom.nl [Mit Logo]MotoPlus-oordeel: goedHOE VERTROETEL IK MIJN HELM?Een goede helm is in de regel een niet bepaald goedkope aanschaf geweest en om dit kostbare bezit in goede conditie te houden moet je een paar dingen in acht nemen. Reinig een helm bijvoorbeeld nooit met een beetje benzine of een oplosmiddel. Kunststoffen reageren namelijk uitermate gevoelig – in het ergste geval zelfs met oplosverschijnselen – op ongeschikte reinigingsmiddelen. Dat geldt met name voor helmen met een zogeheten thermoplast schaal (bijvoorbeeld polycarbonaat, Lexan, Ronfalin). Een duroplast schaal (bijvoorbeeld fiberglas, carbon, kevlar, dyneema) kan daar beter tegen, maar de laklaag op deze helmen absoluut niet. De klassieke reinigingsmethode met water en zeep is eigenlijk nog steeds de beste. Is dat te veel moeite, dan zijn er in de vakhandel allerlei hulpmiddeltjes verkrijgbaar, ook voor vizier en binnenvoering.[Bei Bilder] [Bild: Helm-olie-1580]De meeste krassen en beschadigingen loopt een helm tijdens transport op, gebruik daarom altijd de (meestal) meegeleverde helmzak. [Bild: Helm-olie-1584]De meeste nieuwe helmen hebben een uitneembare en wasbare voering. Oudere helmen met een ‘vaste’ voering kun je reinigen met een speciaal schuim of met een milde zeepoplossing. [Bild: Helm-olie-1586]Bij een tankstop kun je het vizier snel schoon maken door er voor het tanken een in water gedrenkte doek op in te laten weken. Voor het wegrijden spoel je het vizier met rijkelijk veel water nog een keer na. Ook zijn er speciale reinigingsdoekjes verkrijgbaar. [Bild: Helm-olie-1589]Thuis kun je wat grondiger te werk gaan. Demonteer het vizier en gebruik voor het reinigen veel (lauw) water en zachte lappen. Een vizier met een anti-condensfilm aan de binnenzijde is nog gevoeliger en moet zeer grondig worden gereinigd. Voor je het vizier weer monteert doe je er goed aan om het viziermechanisme lichtjes met siliconenspray of vaseline in te vetten. [Bild: Helm-olie-1590]Voor de helmschaal zijn lauwe zeepoplossing en een zachte doek de beste middeltjes. Wie op de chemische industrie vertrouwt, gebruikt kunststofreiniger. [Fur nachste mal…noch kein Bild][MRD 14/2008 Seite 137 oben] EERSTE HULP NA EEN ONGEVALStabiele zijligging, hoe ging dat ook al weer? De helm afnemen. Moet die niet opblijven dan? Eigenlijk zou iedere motorrijder moeten weten hoe je in het geval van een ongeluk moet handelen. • Sluit de plek van het ongeval af. Er moet immers niet nog meer mis gaan.• Nooddiensten alarmeren. Het juiste nummer is 112. Geef nauwkeurige aanwijzingen: Waar is de hulp nodig (plaats, straat), hoeveel personen hebben hulp nodig, welke verwondingen zijn zichtbaar?• Verzorg de gewonden. Maak daarbij onderscheid tussen aanspreekbare en bewusteloze personen, de laatste categorie heeft voorrang. Zoek in het geval van een motorongeluk ook altijd in de directe omgeving van het ongeval naar eventuele duopassagiers. • Controleer de gewonden op bloedingen. Probeer deze waar mogelijk te stelpen met drukverband (schoon stuk stof, geen papieren zakdoek). • In stabiele zijligging leggen. Been buigen, arm aan dezelfde kant boven het hoofd strekken, lichaam op de kant van het gekromde been draaien en daarbij hoofd en nek stabiliseren. Leg het hoofd in de nek en de kin op de rug van de hand. [Unterschriften][Bild Links]Het afnemen van de helm gaat het best met twee personen, waarbij er één het hoofd en de nek ondersteunt.[Bild Rechts]Bij de stabiele zijligging is het belangrijk dat de mond van het bewusteloze slachtoffer het laagste punt van het lichaam is.

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...