+ Plus

Tips & Tricks MP 12-2010

Bij een valpartij biedt goede leren motorkleding nog altijd de beste bescherming. Maar voordat leer zijn beschermende functie krijgt, moet er nog veel gebeuren. Ruw leer is een afvalproduct. Runder-, geiten- en hertenhuiden blijven namelijk over bij de productie van vlees. De huid bestaat voor 65% uit water. In de looierij wordt de huid in verschillende stappen (onder andere: ontvlezen, ontharen, looien, drogen, en kleuren) tot robuust leer verwerkt. Een runderhuid van het slachthuis weegt zo’n 40 kilo, het 6 m² grote kant en klare leer dat na het verwerkingsproces overblijft, brengt nog maar krap 5 kilo op de schaal. Voor een normaal leren motorjack worden ongeveer vijftig leren delen aan elkaar genaaid, bij een paar racehandschoenen loopt dat makkelijk op tot zo’n 140 delen en bij een leren combi praat je al snel over 200 delen. Zo’n pak wordt in ongeveer 7,5 uur in elkaar gezet, waarvan alleen al vier uur opgaat aan naaiwerk. Dat is ook de reden waarom de meeste fabrikanten – ook de grote merken – hun naaiwerk uitbesteden aan lage lonenlanden in Zuidoost Azië of Oost-Europa. Hieronder een overzicht van de gebruikte leersoorten en de herkomst van het leer in combi’s, laarzen en handschoenen. COMBILeersoorten: overwegend volnerf runderleer, in sommige gevallen geitenleer (vaak voor klassieke kleding) en kangoeroeleer (voor sportieve pakken)Dikte: 1,0 tot 1,5 millimeterHerkomst: topkwaliteit uit Europa (Italië, Oostenrijk), Azië (Korea) en Australië; gemiddelde tot matige kwaliteit uit Zuid-Amerika en Azië (Argentinië, Brazilië, China, Pakistan en India)Confectie: overwegend in Oost-Europa en Azië[Bild MotoPlus 9/2008 p. 83 rechtsonder]LAARZENLeersoorten: overwegend runderleer, geitenleer (op bepaalde plekken) en kangoeroe (racelaarzen) Dikte: 1,5 tot 1,7 millimeter (lichte racelaarzen), 1,9 tot 2,5 millimeter (toerlaarzen) en 2,5 tot 3,5 millimeter (crosslaarzen)Herkomst: topkwaliteit uit Europa (vooral Duitsland en Italië); gemiddelde tot matige kwaliteit meestal uit Azië (China en Pakistan)Confectie: Europa en Azië[Bild: MotoPlus 16/2009 p. 67 links bovenaan]HANDSCHOENENLeersoorten: rund, geit en kangoeroe (meestal voor sportieve handschoenen). Heel soms ook hertenleerDikte: 0,7 tot 1,0 millimeter (voor waterdichte textiel handschoenen wordt in de regel een mix van textiel en leer gebruikt)Herkomst: alle kwaliteiten overwegend uit Azië (China en Pakistan), duurder leer uit Europa (Duitsland en Engeland) en AustraliëConfectie: overwegend Oost-Europa en Azië (China en Pakistan)[Met Yamaha logo]WHAT’S IN A NAME?Hoe zijn de merknamen ontstaan, wat betekenen ze en heeft het logo een diepere achtergrond? In deze rubriek bekijken we de namen en logo’s die de merken een eigen gezicht moeten geven. Het meest raadselachtige logo is dat van Yamaha. Drie gekruiste stemvorken, wat hebben die met motoren te maken? Zoals zo vaak ligt de sleutel in het verre verleden. Yamaha, of liever Torakusu Yamaha, begon in 1887 met het maken van harmonica’s en startte twee jaar later een orgelfabriek. Kijk, en daar hebben we de verklaring voor het logo? Niet helemaal. De stemvorken hebben ook nog een diepere betekenis. Ze symboliseren namelijk de harmonie tussen de begrippen productie, marketing en technologie. En ze staan voor de klanten van Yamaha, als individu of als groep. Normaal gesproken is het logo rood, maar in de motorsport is het blauw. [MRD 12/2010 s. 72]TOMTOM URBAN RIDEROP DE JUISTE KOERSMet de Urban Rider presenteert TomTom een nieuw slim en eenvoudig navigatiesysteem dat speciaal voor de motorrijder is ontworpen. Het nieuwe navigatiesysteem biedt naast een intuïtief bedieningsoppervlak een vereenvoudigde menustructuur met grote symbolen op het beeldscherm, geschikt voor bediening met handschoenen. Het menu heeft nog slechts twee knoppen: ‘Plan route’ en ‘Bekijk kaart’. De accu moet het nu acht uur vol kunnen houden en dat maakt snel en flexibel gebruik van de nieuwe Urban Rider mogelijk. De zogeheten ‘Advanced Lane Guidance’ zorgt op ingewikkelde snelwegknooppunten voor een realistische 3D-weergave om ontspannen en veilig te kunnen navigeren. Daarnaast kun je gebruik maken van IQ-Routes, een innovatieve technologie gebaseerd op de actuele snelheidsgegevens van miljoenen gebruikers om zo op elk moment van de dag de snelste route te kunnen berekenen. Een andere tool van de Urban Rider is Map Share, waarmee je het kaartmateriaal ook tussen de updates in actueel houden. De TomTom Urban Rider ligt sinds kort in de winkel en kost € 299,95. Het systeem is ook uit te breiden met Bluetooth headset als je onderweg liever gesproken instructies krijgt en bereikbaar wilt zijn via je mobiele telefoon. Info: www.tomtom.com [BU]Met vooraf geïnstalleerd kaartmateriaal van 19 Europese landen kost de Urban Rider € 299,95. [MRD 12/2010 S. 9 links]TOEREN MET METZELERBandenfabrikant Metzeler heeft een nieuwe site gelanceerd. Op www.metzelermaps.com kun je je favoriete toerroutes delen met anderen en downloaden op je navigatiesysteem of smartphone. Maar zoals dat gaat met nieuwe sites, wordt ook deze site in de beginfase nog gedomineerd door allerlei exotische bestemmingen en professionele vakantieritten. Veel ritjes ‘om de hoek’ zul je dus nog niet vinden, maar daar kun je zelf natuurlijk ook verandering in brengen. [Beeld: Motoplus_3785]GETEST: MACNA GUIDEWATERDICHT LEERDe voordelen van lekker passend leer gecombineerd met die van comfortabel waterdicht textiel, dat is de Macna Guide. Een broek die dus op papier helemaal in de huidige trend van waterdichte leren motorkleding past. Hoe dat in de praktijk uitpakt? De pasvorm is in ieder geval zoals je van leer mag verwachten: goed aansluitend en geen geflapper in de wind. De taille is daarnaast makkelijk te verstellen en de broekspijpen hebben aan de achterzijde lange, waterdichte ritsen, waardoor je de laarzen makkelijk onder de broek kunt dragen. Daarnaast is het comfort goed door het ruim aangebrachte stretchmateriaal in het kruis en aan de binnenzijde van de benen. Een minpuntje aan het draagcomfort is dat de knieprotectoren nog wel eens van hun plek willen verschuiven en uiteindelijk helemaal onderin de broekspijp belanden. En dan begint het gevogel met het uitneembare membraan om de protectoren weer op de goede plek te krijgen. Op zich niet zo heel moeilijk, maar de drukknoopjes en ritsen van dit zogeheten Sandwich-systeem vragen even gewenning. Als alles weer op de plek zit, hoef je een buitje niet te vrezen. Het membraan houdt water op efficiënte wijze buiten de deur, al moet je wel met zorg de flap achter de ritssluiting op de juiste plek vouwen. Doe je dat niet, dan is dit een plek waar de nattigheid naar binnen kan komen. Vallen de mussen dood van het dak en is er geen wolkje te zien op buienradar, dan transformeer je de Guide in een paar stappen in frisse zomerbroek door het membraan er uit te halen en de ventilatiepanelen op de bovenbenen te openen. De Guide is er in de maten 48 t/m 60 en is door een verbindingsrits ook aan de jassen van Macna te ritsen. PRIJS: € 289,95INFO: www.splash-design.com [Im Logo]MotoPlus-OORDEEL: GOEDASC NU OOK VOOR BMW’S MET INTEGRAL ABS IIBMW’s voorzien van het Integral ABS II remsysteem kunnen nu ook achteraf worden voorzien van ASC (Automatic Stability Control), BMW-jargon voor tractiecontrole. Dit stukje actieve veiligheid registreert continu de wrijving met het wegdek en stelt waar nodig het motorvermogen naar beneden bij, waardoor het doorslippen van het achterwiel wordt voorkomen. Indien gewenst kan dit systeem met een knop op het stuur worden uitgeschakeld en voor de GS-modellen is er een speciale instelling voor gebruik in het terrein. Hieronder een lijstje van BMW’s met Integral ABS II waarvoor ASC nu ook beschikbaar is. * R1200GS vanaf framenummer ZS98694* R1200GS Adventure vanaf framenummer ZN98790* R1200R vanaf framenummer ZS14531* R1200RT vanaf framenummer ZR60266* R1200ST vanaf framenummer ZL85554* K1200S vanaf framenummer ZR895526* K1300S alle framenummers* K1200R vanaf framenummer ZN21739* K1300R alle framenummers* K1200GT vanaf framenummer ZN71575* K1300GT alle framenummers[Beeld P0021258]BMW’s ASC kan nu ook achteraf worden gemonteerd op machines met Integral ABS II, zoals deze K1200GT.

Lees meer over

BMW Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09

Eerste Test Yamaha MT-09

29 februari, 2024

Time flies when you’re having fun! In dat licht beschenen biedt Yamaha’s MT-09 klaarblijkelijk rijplezier ...
Eerste Test BMW CE 02

Eerste Test BMW CE 02

29 februari, 2024

Het is geen motor, maar ook geen scooter. Nee, de elektrische CE 02 van BMW is een heuse ‘eParkourer’: een ...
Uitgave 188 – 2024

Uitgave 188 – 2024

22 februari, 2024

Jorge Lorenzo is de nieuwe MotoGP-wereldkampioen. In een emotionele wedstrijd finishte hij voor het ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-