+ Plus

Tips & Tricks MP 12-2009

Nu Michelin niet langer deelneemt aan de MotoGP en het WK Superbike kan het zich vol op de ontwikkeling van commerciële racebanden storten. Die banden luisteren naar de familienaam ´Power One´, opvolgers van de Pilot Power Race. De Power One familie is in twee takken op te delen: de 17 inch en de 16,5 inch banden. Die laatste zijn altijd slicks (of regenbanden) en herbergen een primeur voor het grote publiek, want ze zijn leverbaar met verschillende compounds aan de rechter en linkerzijde en aangezien in het midden een wat hardere compound gebruikt wordt, noemt men dit 3CT, 3 Compound Technology. Een aardig weetje is dat deze achterbanden het toestaan om, afhankelijk van de piste, een verschillende montagerichting te kiezen en dus kan de zachtste compound aan de minst belaste zijde. Commercieel interessanter zijn de 17 inch banden, die als 2CT leverbaar zijn, dus met zachtere schouders en harder middenvlak. Die 17 inchers bestaan uit racebanden, te herkennen aan de compound aanduidingen als A, B, C of V, en de straatversie zonder verdere toevoeging. Deze Power One valt tussen de racebanden en de Pilot Power 2CT in. We monteerden ze op een Suzuki GSXR-1000 en Michelin´s claim dat de opwarmtijd van deze band zover is gereduceerd dat in de eerste bocht reeds de knie over het asfalt kan schrapen hebben we niet letterlijk uitgeprobeerd, maar duidelijk is wel dat de grip vanaf de start goed is. Michelin raadt een bandenspanning van 2.1 bar voor en 1.7 bar achter aan. Erg laag is, want koud was het stuurgedrag niet optimaal. Een 0.2 bar hogere spanning voor beide banden leverde op het bloedsnelle circuit van Spa Francorchamps zowel een fijner stuurgedrag met koude banden op als een beduidend preciezer te sturen motor met warme banden. Op de openbare weg blijken deze banden, met 2.5 bar vóór en 2.7 achter, bijzonder prettig. Ze sturen neutraler in dan de Pilot Power 2CT, sturen zeer goed door en bieden snel grip. Die zachte compound zorgt ook voor een enorm zwaar getekende band na slechts drie sessies op het circuit, véél meer dan bij een Bridgestone BT-003 om wat te noemen. Volgens de Michelin technici was dit normaal. De racebanden reden we op een endurance machine, in de B-compound voor en achter, op 2.1 bar voor en 1.7 achter. Gezien Michelin’s claim dat de banden koud al extreem goed zijn, gebruikten we geen bandenwarmers en dat gaat inderdaad verbluffend goed. Deze banden bieden met name een extra stuk stuurprecisie, wat logisch is gezien het feit dat de voorband vijf koordlagen heeft (tegen drie voor de normale Power One) en ook de achterband een extra koordlaag heeft. De absolute grip lijkt prima en interessant is dat de voorband in twee compounds leverbaar is (A = soft, B = medium), plus nog een medium band (V) met een koordlaag minder. Deze zal iets beter hobbels absorberen en dus chatter tegengaan, maar ook iets aan stuurprecisie inleveren. Tot slot is het nog vermeldenswaardig dat de Power One in alle gangbare 600 cc en 1.000 cc maten leverbaar is en ook de 125, 250 en 400 cc supersports kan bedienen. De Power One is in een bedwelmende hoeveelheid varianten leverbaar. Dat lijkt complex, maar Michelin heeft dit op een prachtmanier gestroomlijnd, want via www.michelinpowerone.com krijg je na zes vragen een suggestie voor de bandenkeuze. De nieuwe Michelins liggen al bij de dealers, waarbij de adviesprijs voor een set 120/70-17 en 190/55-17 van de straatversie € 572,39 bedraagt, zo’n € 50,- meer dan de Pilot Power 2CT.[Extra Bilder][IMG_0253]De Power One tekent na een paar sessies al zwaar, maar dat is normaal volgens Michelin. [IMG_0248]De nieuwe Power One is een enorme hoeveelheid variaties verkrijgbaar.[Aus MRD 12/2009 Seite 123]REMMEN-CHECKGoed functionerende remmen zijn een absolute voorwaarde voor veilig rijden. Check de remmen daarom ook van tijd tot tijd op hun functioneren en vervang waar nodig de onderdelen. REMBLOKKENOm te controleren of de dikte van de remblokken nog in orde is, volstaat in de regel een blik in de remklauwen. Extreme belasting als een pasafdaling met volle bepakking of circuitgebruik leidt tot verhoogde slijtage. Ook bij terreingebruik slijten de blokken sneller dan doorgaans. Merkbaar verminderde remwerking met een toenemende bedieningskracht wordt vaak veroorzaakt door verglazing van het remblokoppervlak en dat betekent in feite dat je de blokken het best kunt vervangen. Tip: gebruik uitsluitend remblokken met ABE, deze zijn te herkennen aan het KBA-nummer op de buitenkant. REMVLOEISTOFEen nogal eens vergeten onderhoudspuntje, de remvloeistof. Aangezien remvloeistof hygroscopisch is, neemt het tijdens het verouderen water op, waardoor het remvermogen aanzienlijk afneemt. Bij het wisselen van de vloeistof kunnen de varianten met een glycol-basis, DOT 3, 4 en 5.1, met elkaar worden vermengd. Meng deze versies in ieder geval nooit met DOT 5, dat een siliconenbasis heeft! Na het vervangen van de remvloeistof moet het remcircuit goed worden ontlucht, bij voorkeur met een speciaal onderdrukapparaat.REMLEIDINGENVerminderde remwerking kan ook het gevolg zijn van slechte remleidingen. Bijzonder gevaarlijk zijn lekkende leidingen, die gelukkig wel snel op te sporen zijn. Check de leidingen daarom regelmatig. Rubberen remleidingen moeten in principe en in tegenstelling tot onderhoudsvrije staalflex leidingen iedere vijf jaar worden vervangen, omdat ze naar verloop van tijd wijder kunnen worden en zo de remwerking negatief kunnen beïnvloeden.REMSCHIJVENEen wat vlekkerige buitenkant is geen indicatie dat de remschijven vervangen moeten worden. Deze vlekken worden vaak veroorzaakt door een niet optimale wrijving. Beduidend verontrustender zijn kromme remschijven. Als het remhendel of –pedaal trilt bij langzaam rijden met aangelegde rem en er een ongelijkmatige, rukkerige remvertraging merkbaar is, dan moeten de schijven worden vervangen. [Bild: Finale_012_jk]REISVOORBEREIDINGIn de beperking toont zich de meesterEen grote motorreis begint met een goede planning. Wie hals over kop vertrekt, kan er vanuit gaan dat er hoe dan ook noodzakelijk spullen thuis zijn gebleven. Natuurlijk, onderweg kun je het meest alsnog wel aanschaffen, maar met een beetje voorbereiding zijn deze extra kosten makkelijk te besparen. Plan er rustig een halve dag voor in.De grote kunst bij vakantietrips is beperken, zonder daarbij belangrijke zaken te vergeten. Moeten er twee paar schoenen mee of is een paar voldoende? Heb ik vijf t-shirts nodig of red ik het met twee en wat wasmiddel? Reis je in een groep, dan is het raadzaam om vooraf duidelijke afspraken te maken over hoe de bagage verdeeld gaat worden. Wie neemt het slot mee, wie de kettingspray, wie de tent en wie het kooktoestel? Ook niet onbelangrijk is parate kennis van het traject. Zeker als er per dag een bepaalde bestemming moet worden bereikt, bijvoorbeeld een hotel. Zitten er veel kleine weggetjes en bergpassen in de route, reken dan niet op erg hoge gemiddelde snelheden. Bouw daarom altijd wat ontsnappingsmogelijkheden in via snelwegen en de grotere doorgaande wegen. Na een pechgeval kun je dan alsnog een stuk van de route afsnijden om op tijd aan te komen. [Bild: 0FDE5194]GETEST: SPIDI H2OUT EXTREMEOnder de noemer H2Out heeft het Italiaanse Spidi een serie waterdichte textiel kleding in huis. Daar hoort ook deze Extreme allweather combi bij, waarmee we een jaar lang onder alle denkbare weersomstandigheden ervaring opdeden. Het door Spidi zelf ontwikkelde H2Out membraan is verwerkt tussen de slijtvaste cordura buitenlaag en de binnenvoering, wat betekent dat jas en broek ook zonder de uitneembare thermovoering wind- en waterdicht zijn. Niet alleen in theorie maar ook in de praktijk, want zelfs onder de meest gure omstandigheden kwam er geen druppel doorheen. Bijzonder efficiënt blijkt ook de vuil- en waterafstotende Teflon-behandeling van de buitenkant, waardoor waterdruppels simpelweg van het pak afglijden. Thuis gekomen na een hevige regenbui hoef je dus niet eerst een half uur onder de carport uit te lekken omdat het pak zich helemaal vol water heeft gezogen. De Extreme beschikt bovendien over een behoorlijk ruime standaard- en veiligheidsuitrusting: een waterdichte buitenzak, foam rugprotector, CE-protectoren op schouders en ellebogen, goed zichtbare reflecterende oppervlakken, stelmogelijkheden bij bovenarm (drukknopen) en zoom, verbindingsrits en diverse ventilatieopeningen. Klein minpunt is dat als je de thermovoering verwijdert, je ook meteen alle binnenzakken kwijt bent. En dat is jammer, want je went snel aan de twee ruime binnenzakken met apart GSM-vakje. Het pak zit verder als gegoten en ook aan de afwerking is veel aandacht besteed. Zo loopt de comfortabele kraag lekker hoog op en sluit hij door de wijdteverstelling altijd goed af. De boorden van de mouwen zijn afgewerkt met soepel leer, zodat ze niet schuren of op andere wijze irriteren. Conclusie: een hoogwaardig pak voor het hele jaar met een rijke uitrusting en een hoog afwerkingsniveau. Jammer dat er geen binnenzakken overblijven na het uitritsen van de binnenvoering.Prijs: € 279,90Kleuren: zwart/wit, blauw/wit/zwart en rood/wit/zwartInfo: www.spidi.com [Im MotoPlus-logo] MOTOPLUS-oordeel: goed/zeer goed [Bild aus MotoPlus 1/2008 Seite 81, links unten. Licht ausvergrossern]GEBRUIK XENON AAN BANDENXenon verlichting is een populaire vervanging van de standaard verlichting op een motor. Niet alleen omdat het de zichtbaarheid vergroot, maar ook omdat het vaak net even wat lekkerder smoelt. Maar sinds afgelopen maand is het gebruik van deze gasontladingslampen aan banden gelegd. Lichtarmaturen mogen sinds 1 mei alleen zijn voorzien van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. In koplampen met de code HC, HR of HCR moet een halogeenlamp zitten. Xenon verlichting is alleen toegestaan in armaturen met code DC, DR of DCR. Doel van deze ingreep is om verblinding van andere weggebruikers door oneigenlijk gebruik van xenon lampen te voorkomen. [Aus MRD 12/2009 Seite 122 links]GETEST: SUOMY VANDALMARKANTBij de Suomy Vandal heb je de keuze uit een breed aanbod kleur- en designvarianten. MotoPlus probeerde de opvallende ‘Brand’.Suomy, helmsmid uit het noorden van Italië, heeft hoofdzakelijk sportieve helmen in het programma, zoals deze Vandal die we een paar maanden hebben gebruikt bij testritten. Met een gewogen 1430 gram in de maat M hoort deze fiberglas helm niet tot de lichtste in zijn soort. Maar als wisselgeld zit de Vandal aangenaam strak, is dankzij de zachte voering (uitneembaar) prettig te dragen en is verhoudingsgewijs behoorlijk stil. Zelfs bij snelheden boven de 250 km/uur heeft de helm geen liftneiging en ligt hij voorbeeldig in de wind. Doordat het vizier niet volledig afdicht – ook niet na meerdere verstelpogingen – is er helaas wel wat tocht in het binnenste van de helm voelbaar. Een voordeel is wel dat het vizier zonder gereedschap te wisselen is en niet beslaat. Ook positief: het ruime blikveld, dat ook bij een sportieve, voorovergebogen houding nog voldoende zicht naar voren garandeert, de licht werkende dubbel-D-sluiting met goede fixeermogelijkheid voor het uiteinde van de kinriem en de zeer effectieve ventilatiemogelijkheden. Helaas zijn de bedieningsschuiven van de ventilatie aan de kleine kant. Vooral de beide draaiknoppen op het voorhoofd zijn met handschoenen aan nauwelijks te bedienen. Conclusie: de Vandal is voor sportieve rijders een echte aanrader, omdat deze Suomy ook bij hoge snelheden onverstoorbaar op zijn plek blijft zitten en daarnaast beschikt over prima ventilatiemogelijkheden en een ruim blikveld. Prijs: € 469, 95; € 379,95 (uni kleuren)Info: Xtravus, tel. 0413-38 70 79, www.xtravus.nl [Aus MRD 12/2009 Seite 122 rechts, nur Aktionbild]BLAZEN OP DE BAANEven checken hoe hard je trots nu echt kan op de Duitse snelweg. Wie heeft het niet eens uitgeprobeerd? Maar wat als je nu plotseling met 300 km/uur op de klok een snelwegsectie invliegt waar een maximum snelheid van 120 km/uur geldt? Vol in de remmen? Ook in Duitsland is het verstandig om de snelheid aan te passen aan het zicht en aan je eigen rijvaardigheid. Zie je een snelheidsbeperking te laat, dan was je simpel gezegd te snel. En te snel is altijd een slecht excuus, omdat het hier om een strafbaar feit gaat. Vol in de remmen is, afgezien van een noodsituatie, niet aan te raden. Beter is het natuurlijk om de snelheid bij het zien van het bord met de ter plekke geldende maximum snelheid geleidelijk af te bouwen. De snelheidsbeperking geldt weliswaar vanaf het verkeersbord, maar politierichtlijnen schrijven een minimumafstand voor wat betreft snelheidscontroles. Deze ligt doorgaans tussen de 150 en 200 meter. [Kan stehen bleiben. Richtiges Bild noch nicht vorhanden][Aus MRD 9/2009 Seite 127, rechts]GETEST: UVEX BOSS 515WIE IS DE BOSS?Gunstig geprijsd, licht en voor de verandering eens niet afkomstig uit China. Waaraan moet een nieuwe integraalhelm nog meer voldoen?‘’Comfort-Monomatic-kinsluiting’, de omschrijving is nogal omslachtig. De werking van dit nieuwe systeem is dat echter niet. Moeiteloos en zonder gefriemel is de kinband van de 1.400 gram lichte Boss 515 met behulp van een aan de linker buitenkant geplaatste sluiting aan te passen. Vergeleken met de conventionele druksluiting heeft dit mechaniek met de komische naam duidelijke voordelen. Aangenaam bij het opzetten van de helm is het voeringsmateriaal. Maar tijdens een lange, zonnige testrit openbaarde zich toch een minpuntje. De luchtinlaten op het kinstuk en de bovenkant van de helm laten te weinig frisse lucht door. Ook een gedoseerde doorvoer van lucht via het licht getinte vizier is lastig, aangezien het vizier een vrij een grove stelinterval heeft. En ondanks een speciale anti-condenslaag beslaat het vizier toch. De helm zit wel prettig en goed strak, waarbij er lichte druk op de oren voelbaar is. Verder is de 515 relatief stil en ligt rustig in de rijwind. Conclusie: de Uvex Boss 515 is een helm zonder opsmuk en overbodige tierlantijntjes. De afwerking is van prima kwaliteit en het mechanisme van de kinsluiting weet te overtuigen. De doorvoer van frisse lucht kan echter beter en hoewel Uvex de helm adviseert voor brildragers, is een bril nauwelijks op te krijgen. Prijs: uni € 179,95; decor € 199,95 Info: Uvex Sports Nederland, tel. 078-681 48 45[IM MOTOPLUS LOGO]MOTOPLUS-oordeel: voldoende

Lees meer over

Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Eerste Test Suzuki GSX-8R

Eerste Test Suzuki GSX-8R

15 februari, 2024

Suzuki breidt haar afgelopen jaar geïntroduceerde paralleltwinplatform nu uit met een sportieve exponent? Met een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-