+ Plus

Tips & Tricks MP 05-2009

Volgens de advertentie op internet een droommotor, in de praktijk een schroothoop op wielen. Om teleurstellingen te besparen, hier een aantal veel gebruikte formuleringen waarvoor je op je hoede moet zijn. UNIEK EXEMPLAARGeliefde reclamepraat voor vooral choppers en cruisers. In de praktijk betekent het dat veel originele onderdelen door – vaak nogal eigenzinnige – accessoires zijn vervangen. Na aanschaf weer door verkopen? Meestal onmogelijk of met veel verlies.NIEUW OPGEBOUWDOngeacht of de aanleiding voor de kreet ‘nieuw opgebouwd’ nu een middelzware val was, de gevolgen van zo’n buiteling worden in de regel zo goedkoop mogelijk weer opgekalefaterd. Meestal worden voor de ‘reconstructie’ ook geen originele onderdelen gebruikt en worden de herstelwerkzaamheden vaak in een schuurtje of door een ‘kennis’ verricht, de specialist blijft in ieder geval zonder werk. Werkplaatsrekeningen of bonnetjes van de aangeschafte onderdelen zijn in zo’n geval meestal ook niet voorhanden. PRIJS NADER OVEREEN TE KOMEN De verkoper mikt op slecht of totaal niet geïnformeerde kopers. Een veelgestelde vraag aan de telefoon luidt dan ook: ‘’Wat wilt U er dan voor betalen?’’ Serieuze aanbieders kiezen een vast bedrag als onderhandelingsbasis. SPECIALE LAKOok een populaire dooddoener om schade te verdoezelen. Vaak gaat het om de meest onmogelijke kleuren die ook nog eens heel grof zijn aangebracht. Het stickerwerk voor merk- en typeaanduiding is in de regel door de verkopende partij bijgesneden om het geheel weer pas te krijgen. Een dergelijke motor valt zo goed als zeker nooit meer door te verkopen. SPORTUITLAATBij voorkeur het goedkoopste prul uit de categorie ‘brulpijp’. Meestal ontbreekt de CE-keur en vermoedelijk ook de originele demper. TELLERSTANDOpgepast, de tellerstand slaat niet noodzakelijkerwijs op het daadwerkelijke aantal gereden kilometers. Vraag een aanbieder van zo’n machine altijd in hoeverre beide waarden met elkaar overeenkomen. TECHNISCH OKDe uiterlijke staat van de motor is deplorabel, er ontbreken gegarandeerd onderdelen. Dat rechtvaardigt in ieder geval de vraag hoe het dan onder het oppervlak met de machine is gesteld, met het binnenste van het blok en de versnellingsbak. AMERIKAANS MODELIn het ergste geval gaat het om een ondoorzichtige eigen import met een tellerweergave in mijlen, niet goedgekeurde uitlaatdemper en verlichting en een ontbrekende onderhoudshistorie. TIJDELIJK STILGESTAANAls het woord ‘tijdelijk’ al enige jaren omvat, dan zit er zeer waarschijnlijk het een en ander muurvast in het blok en is er aan de buitenzijde absoluut roest te zien. Als de verkoper aan de telefoon het ook nog over een tante of oma heeft, kijk dan lekker verder naar wat anders. WEGENS EINDE HOBBY TE KOOPVraag gelijk waarom de hobby is beëindigd. Zo kom je er immers ongeveer achter wanneer er bijvoorbeeld voor het laatst nieuwe banden op de betreffende motor zijn gekomen en de olie is ververst. [Aus MRD 5/2009 Seite 113 rechts unten]5 FEITENOVER HET LADEN VAN EEN ACCU1. Motoraccu’s hebben in tegenstelling tot de accu’s van een laptop of mobiele telefoon geen zogeheten ’Memory-effect’. Een volledige ontlading voor het oplaadproces is dan ook schadelijk voor de accu.2. Wees voorzichtig met de zo populaire snelladers. Een laadstroom van een ampère is al voldoende om een accu te laden, en voorkomt dat de accu gaat ‘koken’. 3. Het meest effectief wordt de accu tijdens het rijden bijgeladen of door middel van een universele acculader met een constante spanning. De celtemperatuur dient tijdens het laden wel onder de 40° Celsius te blijven. 4. Ook onderhoudsvrije accu’s moeten indien nodig worden bijgeladen. Het verschil met de traditionele met lood/zuurhoudende accu: het vloeistofniveau hoeft niet gecontroleerd en ook niet bijgeregeld te worden. 5. Volledig opgeladen accu’s doorstaan langere periodes van stilstand het best op een koude, droge plek, aangezien de kans op zelfontlading daar het kleinst is. [Aus MRD 5/2009 Seite 113 links unten]GETEST: AKRAPOVIC WINDSTOPPER PRIJZIG, MAAR COMFORTABELSoftshell heet de nieuwe mantel van uitlaatfabrikant Akrapovic. Een korte test van dit stukje functionele Sloveense kledij. Als het om uitlaatdempers gaat, scoren de pijpen van Akrapovic doorgaans uitstekend in de MotoPlus-uitlaattesten, maar bij het maken van functionele kleding komen toch heel andere zaken om de hoek kijken. Het windstopperjack ‘Softshell’, leverbaar in de maten XS – XXL, past prima bij een fris voorjaarsritje. Door de nauwsluitende pasvorm is het jack goed te combineren met een sportief textiel of leren motorjack en gecombineerd met een functioneel ondershirt met lange mouwen is het zelfs bij een temperatuur van net onder het vriespunt nog goed uit te houden. De zachte voering voelt daarbij behaaglijk aan en ook de hoge, opstaande kraag is aangenaam. Afwerking en kwaliteit zijn van hoog niveau en binnen- en buitenzakken zijn in ruime mate aanwezig. De hoogwaardige uitstraling die het jack heeft, blijft ook na verschillende wasbeurten behouden. Maar met een prijs van bijna € 180,- moet je wel een erg grote Akrapovic-fan zijn om een ‘Softshell’ aan te schaffen.Conclusie: duur, maar prima functioneel jack, dat dankzij het winddichte en waterafstotende oppervlak ook als rij- of vrijetijdsjack kan worden gebruikt. Waarschijnlijk vinden alleen verstokte merkfanaten de prijs niet te gortig. INFOPrijs: € 174,-Verkrijgbaarheid: via de webshop www.akrapovic.com/store MOTORALFABETAchter de klok tanken, blazen, donut, Fortuyntje en zo kunnen we nog wel even doorgaan. In het Motoralfabet maken we een ludieke, maar zeker ook technische afdaling van A naar Z. In dit nummer de K, L en M. [Bild: 113230; ins Bild: Foto Gold & Goose]K King KennyBijnaam voor meervoudig wereldkampioen wegrace Kenny Roberts Sr. KettingfietsMotorfiets aangedreven door middel van een ketting.KickenKickstartenKlaverjakkerenZo hard en plat mogelijk steeds weer over een klaverblad rijden.KnallenHeel hard rijden.KneedownDe bocht door met een knietje aan de grond. KopklepperType viertaktmotor waarbij de in- en uitlaatkleppen in de cilinderkop zitten en recht boven de verbrandingsruimte staan.[Bild: MCB1320038WF]KroonplaatEen met het balhoofd verbonden plaat, waarin de voorvorkpoten zitten geklemd. Meestal worden twee kroonplaten toegepast: één boven en één onder het balhoofd.[Bild: yamaha_65569_2009_yzf-r1_eur_det_0009]KrukasDe as die de op-en-neergaande beweging van de zuiger omzet in een roterende beweging van de tandwielen.LLeading Link voorvorkVoorvork van een motorfiets (meestal zijspan) waarbij het voorwiel via twee scharnierende stangen aan de vork zelf is bevestigd. M Motor1. Machine die beweegkracht levert door onder andere gas, elektriciteit, maar niet door stoom.2. Motorfiets.MotoragentPolitieagent op een motorfiets.[Bild: MCBRR20048ZA]MotorblokHet uit metaal gegoten lichaam van een verbrandingsmotor, waarin zich de cilinders bevinden.MotorbrilBril tegen stof en insecten.MotorengelJongedame die met een heer meerijdt op de duozit van een motorfiets.MotorfietsZware fiets aangedreven door een motor met een cilinderinhoud van meer dan 50 cc. MotorhandschoenHandschoen bij het motorrijden gebruikt.

Lees meer over

Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha XSR900GP

Eerste Test Yamaha XSR900GP

9 mei, 2024

Seks op wielen; de Yamaha XSR900 GP is niets minder. Typisch een motorfiets die je zo uit de folder koopt. Of is ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-