+ Plus

Tips & Tricks MP 04-2009

TIPS VOOR DE AANSCHAF VAN EEN SYSTEEMHELMGoedkope systeemhelmen zijn er al voor € 100,-, terwijl je voor de duurdere meestal meer dan € 500,- kwijt bent. Maar los van de prijs moet je bij de aankoop van zo’n helm op een aantal zaken letten. In de winkel:- Het kingedeelte moet met één hand te openen en sluiten zijn- Het stelmechanisme op de kin moet van stabiel metaal zijn- Een drukvrije pasvorm- Nauwsluitende pasvorm en goede fixatie, ook met geopend kindeel- Laag gewicht- Aanwezigheid van een anti-condensvizier- Vizier wisselen zonder gereedschap?- Ruimte voor een eventuele bril- Ventilatieopeningen met handschoen aan te bedienen- Ruim blikveld- Uitneembare wangkussens en voering- Kijk op de ECE-sticker of er een ‘P’ voor goedgekeurd kingedeelte op staat. ‘NP’ betekent niet gekeurd kingedeelte- Handig is een geïntegreerde zonneklep, bij voorkeur traploos instelbaarTijdens de proefrit:- Goede akoestiek- Ook bij hoge snelheden niet te veel krachtinwerking op de nek- Geen liftneiging bij gewoon rijden en over de schouder kijken op de snelweg- Goed voelbare ventilatie- Bij gesloten vizier geen tocht op de ogen MOTORALFABETAchter de klok tanken, blazen, donut, Fortuyntje en zo kunnen we nog wel even doorgaan. In het Motoralfabet maken we een ludieke, maar zeker ook technische afdaling van A naar Z. In dit nummer de H, I en J. HHak-teenschakelingSchakelmechanisme waarbij je opschakelt met de hak en het terugschakelt met de tenen. [Bild: P0024662]HangtietenCilinders van boxermotoren.HardtailMotor met een onafgeveerde achterbrug.[Bild: 184107; ins Bild: Foto Gold & Goose]HighsiderVal waarbij de rijder, vaak als gevolg van een speedwobble of tankslapper, voorover van de motor wordt geworpen. IItaliaans schroefjeTie-wrapje. InjectiemotorMotor waar de brandstof door middel van inspuiting (injectie) in de verbrandingskamer terecht komt. [Bild: avas_20174_2006_02_yam_handbrake-start_004]InvalidenknopElektrische starter.JJankenMet hoge snelheid rijden, veelal op sportmotoren.JiffyZijstandaard. Jumping JackBijnaam van de legendarische coureur Jack Middelburg, die door zijn spectaculaire stijl nog wel eens onderuit ging. SCHOUDERS IN BEELD, WAT NU?Spiegels kunnen vaak een bron van ergernis zijn. Vaak zijn in de standaard gemonteerde spiegels alleen de eigen bovenarmen zichtbaar en is er geen zicht op het achteropkomende verkeer. Om de spiegels verder naar buiten te krijgen, zul je dus zelf in actie moeten komen. Handige knutselaars met een supersport in de garage slagen er vaak zelf wel in om een setje afstandsbussen op de stroomlijn te monteren. Minder getalenteerden moeten hun heil in de accessoirehandel zoeken. En daar is genoeg te vinden, ook voor motoren waarbij de spiegels op het stuur zijn gemonteerd. De duurste, maar tevens beste oplossing is de standaard spiegels combineren met de langere steunen van een ander model. Belangrijk om te weten als het om het combineren van spiegels en steunen van verschillende merken gaat: BMW gebruikt 8 millimeter schroefdraad, terwijl de Japanners zweren bij 10 millimeter. En om het nog ingewikkelder te maken, gebruikt Yamaha links rechtsdraaiend schroefdraad en rechts linksdraaiend schroefdraad. Maar om montageproblemen te omzeilen, zijn er weer allerlei adapters in omloop.De accessoirehandel biedt doorgaans de goedkoopste oplossingen. De keuze uit vervangende spiegels met verschillende steunlengtes is enorm. Ook vind je er handige hulpmiddeltjes als spiegelverbreders, trillingsdempers en dodehoekspiegels. [Kasten]HANDIGE ADRESSENwww.cyccon.com www.motozoom.nlwww.splashdesign.nl www.rizoma.com www.igm-trading.com www.mdi-online.nl [Bild aus MotoPlus 21/2008 Seite 73 rechts unten]Een redelijk eenvoudige oplossing om het zicht naar achteren te verbeteren, zijn spiegelverbreders. TITANIUM BOUTENMAG HET EEN GRAMMETJE MINDER ZIJN?In de vliegtuigindustrie is titanium een gangbare grondstof met veel voordelen. Het is licht, sterk en absoluut bestand tegen weers- en andere invloeden. En dat maakt dit exclusieve materiaal ook voor de motorwereld interessant. Het specifieke gewicht ligt ongeveer veertig procent onder dat van staal en zeventig procent boven dat van aluminium. De voor bouten doorgaans gebruikte legering is TiAl6V4 en bevat dus aluminium en vanadium als legeringbestanddelen. Vergeleken met aluminium is de trekvastheid beduidend hoger en kan al naar gelang legering en bewerking tot 1250 N/mm² bedragen. Ook de vloeigrens is met 800 N/mm² uitzonderlijk hoog. Het kan dus heel veel kracht hebben, maar breekt ook in één keer af als het te zwaar wordt belast. Dit in tegenstelling tot staal, dat tot op zekere hoogte nog flexibel is. Ideaal materiaal dus, ware het niet dat de verwerking bijzonder lastig is. Titanium laat zich niet graag bewerken en vreet gereedschap. Wie ooit een titanium bout heeft doorgezaagd, weet wat dat betreft genoeg: het zaagblad is in een mum van tijd geruïneerd. Goede titanium bouten hebben dan ook geen gesneden maar gerolde windingen en geperste koppen. Bovendien heeft titanium de neiging om zich op den duur in de windingen vast te vreten. SEM, waarvan de hoogwaardige titanium bouten uit de vliegtuigindustrie afkomstig zijn, eloxeert haar bouten om die reden. De gerenommeerde Italiaanse firma’s Poggipolini Motostar en LLS doen min of meer hetzelfde. Veel racemachines zitten vol met titanium onderdelen, aangezien daar iedere gram telt. Geld speelt meestal geen rol, voor een kilo gewichtsbesparing moeten duizenden euro’s worden geïnvesteerd. Een prijsgunstig alternatief met een iets mindere kwaliteit zijn titanium bouten van Russisch fabrikaat.[Schrauben in eine Reihe platzieren]

Lees meer over

BMW Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...