+ Plus

Tips & Tricks MP 03-2011

Op het hoofdkantoor van IXS in het Zwitserse Sursee houdt productontwikkelaar Marcus Egli zijn laatste wapenfeit triomfantelijk omhoog, de Yin & Yang jas. Een wind- en waterdicht allround jack met de gangbare protectie en een hele mikmak aan uitrustingszaken als waterdichte buitenzakken, ventilatieopeningen en reflecterende delen. Oh ja, en hij lost ook nog blokkades op van je lichaamsenergiebanen!Yin & Yang: twee Chinese begrippen, die volgens Wikipedia ‘de twee tegengestelde en complementaire (elkaar aanvullende) waarden waarmee het universum zich toont beschrijven. Tegengesteld als in onder en boven, zwart en wit, maar ook als in het broodnuchtere Zwitserse volk enerzijds en de veelal spiritueel ingestelde Chinese cultuur anderzijds. Je zou dan ook verwachten dat een motorjas met geïntegreerd ‘acupressure’ systeem, voor het in balans houden van je lichaamsenergie, uit de koker komt van één of andere Oosterse geneesheer en niet is ontsproten aan het brein van een Zwitserse designer. Niets is minder waar.Vreemder is het des temeer dat er aan productontwikkelaar Marcus Egli geen greintje ‘zweverigheid’ kleeft. Hij is de vleesgeworden Zwitserse nuchterheid zelve, doet zijn verhaal kort en bondig. Efficiënt ook, zonder uit te wijden over hormoonspiegels, aurakleuren, persoonlijke groei of innerlijke zelfontplooiing. De gedachte achter de Yin & Yang jas is feitelijk ook heel simpel. IXS is al meer dan dertig jaar bezig met het ontwerpen van praktische en vooral functionele motorkleding, maar wil zich nu eens op een heel ander facet richten. Zoals Egli het zelf zegt: “De Yin & Yang jas is een eerste stap om de ‘wohlfühl’ factor van motorkleding te verbeteren.” Oftewel, kleding die zorgt dat je langer fit en geconcentreerd blijft.Die eerste stap is dus het geïntegreerde acupressure systeem, ontworpen in samenwerking met een, jawel, Oosterse geneesheer. Het systeem bestaat feitelijk uit niets meer of minder dan tien ronde massagekegels in het rugpand van de jas, verdeeld over vijf regionen die verantwoordelijk zijn voor een bepaald deel van je ‘energiehuishouding’. De kegels masseren de bewuste punten en stimuleren daarmee onder meer je nier- en leverfunctie, bioritme en longinhoud.Een prachtig verhaal natuurlijk, waar echter één nogal grote kanttekening bij moet worden geplaatst. We hebben het hier immers niet over een exacte wetenschap, bewijs of het werkt ontbreekt volledig. Marcus Egli beaamt de scepsis: “Het is niet zo eenvoudig als één plus één is twee natuurlijk, maar we hebben de jas uitvoerig laten testen door diverse rij-instructeurs en die waren unaniem enthousiast. Maar wetenschappelijk onderbouwen? Nee, dat kunnen we helaas niet.”Willen de massagekegels überhaupt hun werk goed doen, dan is het belangrijk dat ze zo dicht mogelijk op de huid zitten. Met name in de lente en tijdens de zomermaanden, wanneer je niet al te dikke onderkleding draagt, komt de Yin & Yang jas daarom goed tot z’n recht. Wel waarschuwt Egli dat het net als met een duimmassage even duurt het even voor je de werking merkt. Als je al wat merkt, zoek het dan vooral op het gebied van uithoudingsvermogen. Nu kun je lacherig doen over het hele concept achter de Yin & Yang jas, maar toch mag het lovenswaardig worden genoemd dat een fabrikant bereid is om in deze tijden zijn nek uit te steken voor het ontginnen van nieuwe gebieden. Zeker wat betreft het combineren van motorkleding en alternatieve geneeswijzen. Laten we eerlijk zijn: we zijn niet het meest makkelijke volkje om te overtuigen. Zelfs bewezen veiligheidsverhogend ABS heeft er keihard aan moeten trekken om algemeen geaccepteerd te worden. Er rust dus een zware taak op de schouders van IXS om dit concept aan de man te brengen. Dat realiseert ook Marcus Egli zich terdege, toch is hij er wel van overtuigt dat ze op de goede weg zitten. “We willen duidelijk maken dat het welbehagen een belangrijker rol moet krijgen bij de ontwikkeling van nieuwe kleding. Rijden met een frisse kop is immers een verbetering van de passieve veiligheid. Dat kan op verschillende manieren en misschien blijkt wel dat we het in een heel andere hoek zoeken. De toekomst zal het leren.”Ondanks enige scepsis is onze nieuwsgierigheid in ieder geval gewekt. Komend seizoen gaan we het nieuwe Yin & Yang jack (verkrijgbaar in de maten S t/m 5XL voor € 449,95) uitgebreid testen en aan het eind van het jaar zul je horen of lichaam en geest ook daadwerkelijk hun balans hebben hervonden. [Beeld][IXS_YINYANG_1]Je moet jezelf er wel voor openstellen, maar dan gebeurt er ook wat. OOOHHHMMM….[IXS_YINYANG_2]Het geheim van de Yin & Yang zit aan de binnenzijde: het acupressure systeem met tien ronde massagekegels. Het systeem is niet uitneembaar. [kadertje + IXS_YINYANG_3]TECHNISCHE DETAILS YIN & YANG JAS● Jas van 640D polyamide (voering van 420D en 330D Polyamide)● Waterafstotende coating● Wind- en waterdicht● SoltoTEX membraan in Z-liner constructie● Uitneembare thermovoering● CE-protectie bij ellebogen en schouders● Dubbele wijdteverstelling aan armen● Verbindingsrits● Geïntegreerde acupressure systeem (niet uitneembaar)● Zes buitenzakken waarvan twee waterdicht● Vier binnenzakken● Ventilatieopeningen op borst en rug[Beeld Buell]DE 20 GROOTSTE MOTORFLOPS14BUELL ULYSSES XB12XIn de filmindustrie worden aan de vooravond van de Oscar-uitreiking de Golden Raspberries uitgereikt voor de slechtste film, acteur, actrice of filmscript. De motorindustrie kent zo’n ‘award’ niet, maar er zijn aardig wat modellen die hier voor in aanmerking komen. Modellen die ogenschijnlijk niet met het oog op de consument werden ontwikkeld en dus ook geen verkoopsucces werden. Oorzaken daarvoor zijn er genoeg. In veel gevallen had het in ieder geval met moed te doen. Nummer 14: de Buell Ulysses XB12X.De Amerikaanse interpretatie van de reisavonturier, dat was de Buell Ulysses XB12X. Maar deze Amerikaanse interpretatie van het begrip avonturier had moeite om echte avonturiers in het zadel te krijgen en was derhalve gedoemd te mislukken. En dat lag niet eens zo zeer aan het Harley-Davidson blok in het vooronder en typische Buell deugden als de swingarm als oliereservoir en het hoofdframe als benzinetank. De V-twin paste met zijn rustige hartslag eigenlijk prima bij het allraod-concept. Je kon er bij wijze van spreken gemakkelijk met 2.000 à 3.000 toeren op de klok een bergpas mee omhoog boemelen. Nog afgezien of het uiterlijk bekoorde of niet, was de uitrusting – of beter het gebrek daaraan – eerder een makke van de XB12X. Hij was vrij kaal en standaard bijvoorbeeld niet voorzien van koffers of een bruikbaar windscherm. Daarnaast was de XB12X alleen met een keukentrap te beklimmen, wat de toegankelijkheid niet ten goede kwam. Dat werd overigens beter met de 40 millimeter lagere XT-versie, die trouwens standaard wel koffers en een beter windscherm had. Maar daarmee was niet alles opgelost, want de Ulysses bleef een machine met een enorme draaicirkel, een matig schakelende en lawaaiige versnellingsbak, een zware koppeling en een verre van doseerbare voorrem. Een herkansing komt er (voorlopig?) niet, aangezien de Amerikaanse fabrikant afgelopen jaar de handdoek moest werpen. [MRD 2/2011 s. 114 links boven] GETEST: ALPINESTARS ONE-O-ONEItalianen zijn gek op motorlaarzen die je ook in je vrije tijd kunt dragen. Italiaanse schoenen zijn niet voor niets wereldberoemd natuurlijk. Maar gaan die twee concepten ook samen?Deze robuuste schoen in basketball-look met aansnoerveters en klittenbandsluiting van Alpinestars doet het prima in een stadse omgeving, met of zonder motor. Het loopcomfort is uitstekend en dat geldt ook voor de afwerking van de ‘One-o-one’. Tijdens het rijden drukken of knellen deze lage laarzen geen moment. Schakelen en remmen gaat vooral licht. De in verhouding dikke, maar zachte zool voelt op de voetsteunen evenwel niet zo direct en stevig aan als een normale motorlaars. Ook zonder klimaatmembraan kunnen deze Italianen een klein buitje aan, zonder dat je direct natte onderdanen krijgt. Maar voor lange ritten met slecht weer zijn ze niet geschikt. Aan de andere kant krijg je bij zomerse temperaturen boven de 20° niet snel zweetvoeten, en da’s ook wat waard. Door de bank genomen zijn deze Alpinestars sportieve, kwalitatief hoogwaardige en geschikte vrijetijdsschoenen, die ook op de motor nog heel behoorlijk bescherming bieden. PRIJS: € 109,95INFO: www.alpinestars.com [in logo]MOTOPLUS-oordeel: ZEER GOED [MRD 2/2011 s. 114 linksonder]HANDENMAATJESZe zien er uit alsof ze uit een laboratorium komen, maar beschermen, volgens BMW-accessoirespecialist Wunderlich, de handen maximaal tegen kou, regen en vuil. Deze acryl handkappen zijn voor verschillende BMW’s leverbaar vanaf ongeveer € 80, per set. Nederlandse verkooppunten kun je vinden op de site www.wunderlich.de. [MRD 2/2011 S. 8]VOOR ALLE FANSAlles wat je altijd al had willen weten over de Ducati 1098 en 1198 vertelt auteur Marc Cook je in het nieuwe, Engelstalige boek ‘Ducati 1098/1198: The Superbike Redefined’. Van de eerste schetsen en ideeën voor het nieuwe project tot de productie beschrijft Cook met interviews en beelden deze Italiaanse superbike tot in de kleinste details. Ook de ontstaansgeschiedenis van de 848 vind je in dit 176 pagina’s tellende en rijk geïllustreerde boek, dat ongeveer € 30,- kost en is te bestellen via Bull Publishing: www.bullpublishing.com. [Onderstaand bericht nog niet gebruiken]Spidi T-2 Neck DPS“Racing improves the breed” en zo komt ook de techniek van nek-airbags vanuit MotoGP beschikbaar voor iedereen. Het idee van de nek-airbag is dat bij een valpartij het hoofd stevig op de romp gefixeerd wordt zodat nek-, schouder- en sleutelbeenletsel worden geminimaliseerd. Voor de actuatie van de airbag zijn twee denkrichtingen, fabrikanten als Dainese kiezen voor een aansturing van de airbag middels (hoofdzakelijk) G-kracht sensoren, terwijl bijvoorbeeld Spidi ervoor kiest om een kabel te bevestigen aan de motorfiets, zodat de airbag wordt opgeblazen zodra de rijder zijn machine ongecontroleerd verlaat. Verschillende merken maken grote stappen op dit gebied en Spidi heeft het als eerste op de markt gebracht. Al enige tijd is een separate unit leverbaar welke los over een jas gedragen kon worden en recent heeft Spidi het vernieuwde Neck DPS geïntroduceerd in drie uitvoeringen: de losse unit is nog steeds leverbaar en daarnaast zijn een toerjas en de lederen raceoverall T2 nu leverbaar waar deze unit in geïntegreerd is. Het systeem heeft nu een kortere reactietijd en weegt nog slechts 480 gram. Termaat Motoren in Nijmegen heeft een zeer riante collectie motorkleding, had “uiteraard” dit exclusieve pak in mijn maat in voorraad en bood een demonstratie van de nek-airbag aan. Dit is mogelijk omdat het een herbruikbaar systeem is. Wanneer hard aan de kabel wordt getrokken, slaat een slagpen het CO2 patroon open en hierdoor wordt in 0,2 seconde de airbag opgepompt. Het slimme is hier, dat de nek-airbag na de actie gewoon leeggelaten kan worden en middels een nieuw CO2 patroon weer opnieuw inzetbaar is. Zo´n patroon kost enkele tientjes en dus is niet direct een heel nieuw pak nodig na een lichte schuiver. Ter demonstratie trok ik het pak aan en zette een helm op. In positieve zin valt op dat de `kraag` totaal niet voelbaar is. Knap gedaan. Nadat aan de kabel werd getrokken volgde een forse knal en –gevoelsmatig- zonder enige vertraging zat mijn hoofd muurvast op mijn romp gefixeerd, zelfs zodanig dat ik me als een Thaise Longneck voelde: mijn nek werd goed uit elkaar getrokken! Tip: doe dit nooit zonder helm op. Een waardevolle toevoeging voor de passieve veiligheid.Eric:Wellicht even met Termaat overleggen of het filmplje wat is gemaakt al op Youtube staat en zo ja, via welke link of trefwoorden het te vinden is??Vraag jij de foto’s op, zoals we bespraken? (of wellicht meteen een goed contactmomentje voor Sebas?)Succes!

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.