+ Plus

Tien jaar Suzuki V-Strom

De Suzuki V-Strom 650 is tien jaar op de markt en ook al tien jaar achtereen een verkooptopper. Geen enkele andere motorfiets past blijkbaar zo bij het Nederlandse karakter als deze middenklasse allroad: een volwassen machine met een stoer uiterlijk voor relatief weinig geld, die ook nog eens uiterst spaarzaam met de benzine omspringt. Met zijn lekkere V-twin-motorblok, zijn volwassen afmetingen en zijn praktische kanten blijkt de V-Strom 650 een werkpaard pursang met een grote schare trouwe fans.

In 2003 introduceerde Suzuki de V-Strom 650. Een ogenschijnlijk weinig spannende machine, die de deugden van de zware Suzuki V-Strom 1000 en de kittige SV650 aan elkaar koppelde. Maar van meet af aan bleek het een schot in de roos en ging de DL650 als warme broodjes over de toonbank. Al tien jaar lang worden er zo elk jaar een paar honderd nieuwe V-Strom 650’s verkocht, zodat er inmiddels dik 2.000 rondrijden in Nederland. Daarmee is het model behoorlijk uniek, alleen de BMW GS kan hem de laatste jaren qua verkopen naar de kroon steken. Maar die kost dan ook twee keer zoveel en barst van het imago. En je kunt alles van de V-Strom 650 zeggen, maar een dure en uitdagende machine is het niet. Evenmin heeft hij met een kleine 70 pk een woest vermogen. Toch blijkt dat het succes dus niet in de weg te staan. Integendeel, want zelfs met de komst van de hele nieuwe V-Strom 1000 blijft ook de ‘oude’ 650 onverminderd populair. Zelfs dit jaar werden er in de eerste vijf maanden van het jaar alweer 116 nieuwe exemplaren verkocht en daarmee staat hij opnieuw hoog in de verkoophitlijsten. Jan Willem Winterberg en Aad Lezer zijn twee fervente V-Strom 650-rijders. Die bovendien behoorlijk actief zijn op het veelgelezen V-Strom-forum op het internet en regelmatig deelnemen aan de specifieke V-Strom-ritten.

Winterswijker Jan Willem Winterberg (50) is een echte laatbloeier in de motorwereld , die pas een jaar of vier geleden zijn rijbewijs haalde. Maar sindsdien is hij ook helemaal om en rijdt hij maar liefst een kleine 20.000 km per jaar. Hij kocht zijn V-Strom direct na het halen van zijn rijbewijs. “Ik heb toen wat proefritten op verschillende motoren gemaakt en uiteindelijk deze gekocht. Via de telefoon trouwens, toen ik voor mijn werk als inkoper van Nijhuis Pompen in Sjanghai zat! Het was een gebruikte met 18.000 op de klok. Ik kon er prima op zitten, met lekker veel overzicht op het verkeer en ik vond het V-twin-blok ook een mooi karakter hebben. Inmiddels staat er 84.000 km op en hij bevalt nog steeds uitstekend. Hij doet het gewoon altijd en als totaalpakket klopt gewoon alles. En ik weet ook best dat er nog andere motoren te koop zijn: ik heb de afgelopen vier jaar al 32 proefritten met andere motoren gemaakt, maar ik kom telkens tot de conclusie dat er nauwelijks iets beters te koop is dan mijn eigen V-Strom 650. Al moet ik zeggen dat de nieuwe V-Strom 1000 me ook erg aanspreekt, net als de Triumph Tiger 800 trouwens. Daar heb ik onlangs nog mee gereden, ook een heerlijk ding. Met ook wat meer vermogen, dat is het enige minpuntje dat ik bij mijn 650 kan verzinnen. In Nederland mis je dat niet, maar vooral tijdens het rijden in de bergen zou ik bergop best een paar pk extra willen hebben. Eigenlijk zou dat voor mij de enige reden zijn om ooit wat anders te kopen.”
“Mijn V-Strom 650 is een Touringversie, maar afgezien van Xenon-verlichting, navigatie, Osco-kettingsmeersysteem en een klein flipup-ruitje van MRA zitten er geen accessoires op. Ik stop mijn geld het liefste in de tank. Ik droom alleen nog van een setje Hyperpro-veren. Sommigen verklaren me voor gek dat ik dat nog op een motor wil zetten met 84.000 op de klok, maar een motormaatje heeft het net op zijn V-Strom laten bouwen die al 108.000 gelopen heeft. Geen probleem toch? Technisch is deze Suzuki niet zo moeilijk en wat er niet op zit, kan ook niet stuk. Bovendien kan ik het onderhoud zelf doen, deels met hulp van het V-Strom-forum, waarop ikzelf ook actief ben. Ons forum is lekker open en alles kan er gevraagd worden. Er is altijd wel iemand die een oplossing weet, op die manier doe ik dus ook al het onderhoud tegenwoordig zelf. Ik rij ook veel mee in de ritten van het forum en zo leer je veel andere V-Strom-rijders kennen. Ik vind dat V-Strom-forum echt een verlengstuk van mijn motorhobby. Eerlijk gezegd weerhoudt het forum me er zelfs van om naar een andere motor over te stappen, ook al wordt daar op ons forum echt niet moeilijk over gedaan. Maar ik ben gewoon heel erg tevreden over mijn superpraktische en heerlijk zuinige Suzuki V-Strom 650. Ik zeg wel eens gekscherend: ik had hem nooit als allereerste motor moeten kopen, want het is zo’n topper dat het heel moeilijk wordt om hem ooit te vervangen!”

Opmerkelijk genoeg is ook de 71-jarige Aad Lezer uit Rotterdam iemand die het motorrijden pas op latere leeftijd ontdekte. “Ik was al 57, toen ik in 2000 werd aangestoken door mijn motorrijdende vriendin en mijn motorrijbewijs heb gehaald. Maar nu ik gepensioneerd ben, haal ik de schade lekker in. Mijn huidige V-Strom is nu ruim 2,5 jaar oud en er staat al 63.000 km op de teller. Eigenlijk doe ik sinds ik mijn rijbewijs heb gehaald alles op de motor. Heerlijk. Het zijn ook allemaal funkilometers. Één keer per jaar gaan we met de motor op vakantie naar de Alpen of Dolomieten en verder regelmatig weekendjes weg naar de Vogezen, Sauerland of Eifel. Al doe ik de Eifel ook wel eens in één dag: 800 km uit en thuis. Wat flesjes water en een paar krentenbollen mee en rijden maar! En via het V-Strom-forum waar ik ook actief op ben is er tegenwoordig een heel leuk draadje: we willen alle 1200 molens in Nederland fotograferen met een V-Strom erbij. Via www.allemolenskaart.nl zoek je dan een paar molens uit die nog niet op de foto staan en dan heb je een heel leuk doel voor een dagje toeren door Nederland.”
Voor al dat kilometervreten rustte Aad zijn V-Strom uit met diverse accessoires, zoals de Givi topkoffer, SW Motech-tanktas, Osco-kettingsmeersysteem, TomTom navigatie (“Als MotoPlus-abonnee van het eerste uur gekocht met een dikke korting natuurlijk!”), middenbok, Xenon-verlichting en een stoere Touratech koplampbeschermer. Voor het doorrijden in de winter (“Hij gaat eigenlijk nooit op stal”) kwamen er handkappen en handvatverwarming op en omdat de originele valbeugels niet zo bevielen vanwege resoneren, liet hij mooie zwarte valbeugels van Givi monteren. Tot slot werd er gewerkt aan de zithouding: “Ik heb stuurverhogers van anderhalve centimeter gemonteerd, terwijl mijn voetsteunen juist anderhalve centimeter lager zitten. Tja, ik ben de jongste immers niet meer, dus ik vind dit fijner voor mijn knieën. Verder heb ik Adventure-voetsteunen zonder rubber erop. Die hebben wat meer grip dan de originele, dat vind ik ook erg prettig.”
De V-Strom was trouwens niet Aad’s eerste liefde: hij had in 14 jaar maar liefst tien verschillende motoren. Wel allemaal Suzuki’s trouwens. “Mijn vriendin reed destijds ook met een Suzuki, een GSF. Dus zodoende ben ik ook bij dat merk terecht gekomen. Ik had onder meer een Bandit, GSF, RF900, SV650 en een Freewind, een eencilinder-allroad. Eigenlijk was mijn eerste V-Strom in 2008 een combinatie van die laatste twee. Die V-Strom paste me echt perfect, dat was na een proefritje meteen helemaal raak. En toen ik in 2011 een proefrit met het nieuwe L2-model maakte, was ik andermaal verkocht. Hij rijdt gewoon fantastisch, het verbruik is geweldig goed en de prijs heel netjes. De machine voldoet in alles wat ik in een motor zoek. Af en toe, als we met een groepje op vakantie gaan, zou ik wat meer vermogen willen hebben, maar dan rijden er bijvoorbeeld ook wel Hayabusa’s mee. En als ik hem dan een beetje hoger in toeren rij, kan ik nog steeds prima meekomen. Nee, voorlopig heb ik weinig te wensen op motorgebied. Ja, een V-Strom 1000 misschien, maar die kost ook meer en de pensioenen zijn tegenwoordig helaas niet alles meer. Ik denk dat ik eerst nog maar eens een tonnetje bij deze op rij. Eens kijken wie het het langste volhoud, de V-Strom of ik!”

Lees meer over

BMW Suzuki Triumph DL650 V-Strom

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...