+ Plus

The Race Academy

“Hoe minder je aan het stuur trekt en duwt, hoe beter. Natuurlijk moet je het wel vasthouden, anders gaat het alsnog mis”, lacht een ontspannen Troy Corser op de Asser paddock. Een dertigtal cursisten van The Race Academy hangt ademloos aan de lippen van de tweevoudig Superbike-wereldkampioen en zuigt zijn tips gretig als een spons op. In zijn rol als BMW-ambassadeur fungeert de Australiër af en toe als speciale instructeur bij deze circuitdagen. We proberen een dagje in zijn spoor te blijven. “Hi mates, my name is Troy Corser and I’ll be escorting you guys on track today. Have fun!” De Australische tongval is onmiskenbaar die van Troy Corser en ‘verrek ja, ’t is ‘m echt’, zie je de meeste cursisten tijdens de ochtendbriefing voor de eerste van twee circuitdagen van The Race Academy op het TT Circuit van Assen denken. En ja, hij is het ook echt, bijna onopvallend staand tussen de gemiddeld bijna anderhalve kop langere overige instructeurs van The Race Academy, een organisatie van circuittrainingen die nog niet zo lang geleden werd overgenomen door Motorsport Lifestyle. Corser, tanige kop, brede grijns en duidelijk nog net zo afgetraind als in zijn beste dagen, heeft er duidelijk zin in. En voor wie nog twijfelde of het echt de tweevoudig Superbike-wereldkampioen is: tijdens de eerste sessies op het Drentse asfalt pendelt Corser, gehuld in zijn BMW-pak en kenmerkende Shark helm in zijn persoonlijke design, op een standaard BMW S1000RR met speels gemak heen en weer tussen de kleine groepjes met cursisten die in de baan zijn. De ene keer met een hand in de zij, dan weer eens ontspannen observerend omkijkend en jawel, ook op het achterwiel, om de ontluikende race-ego’s vast fijntjes met de neus op de harde realiteit te drukken. Sinds de beëindiging van zijn actieve racecarrière eind vorig seizoen vervult de inmiddels 40-jarige Corser een ambassadeursrol bij BMW, de laatste werkgever in zijn rijke loopbaan als coureur. Op het programma van de gewezen wereldkampioen staan onder andere gastoptredens bij circuittrainingen zoals deze door The Race Academy worden gegeven. En die rol, ver weg van de hectiek van de racerij, is er een die een duidelijk ontspannen Corser bevalt: “Om eerlijk te zijn mis ik het racen niet. De stress en de druk die je jezelf steeds weer opnieuw oplegt om optimaal te presteren. Begrijp me niet verkeerd: ik vond het allemaal prachtig en uitdagend toen het moest, maar nu geniet ik omdat het juist niet meer hoeft. Dit soort evenementen is erg leuk om te doen, moet ik zeggen. Ik ben wel verbaasd over de grote onderlinge verschillen tussen de rijders hier, maar dat heb je met dit soort trainingen natuurlijk al snel. Dat is aan de andere kant ook goed, want het betekent dat er veel uiteenlopende soorten motorrijders op af komen die geïnteresseerd zijn in circuitrijden.” Na de eerste sessie staan er her en der groepjes cursisten die met hun instructeur de eerste circuitkilometers doornemen. Corser luistert hier en daar aandachtig mee en schiet af en toe een cursist aan om nog wat zaken te verduidelijken die hem op de baan zijn opgevallen. Daarna neemt de Australiër met een headset plaats bij een gereedstaande S1000RR voor een van de workshops die hij tussen de bedrijven door geeft, waarbij de paddock aan zijn lippen hangt. “Daarin sta ik uitgebreid stil bij allerlei basiszaken”, verduidelijkt Corser. “Zitpositie, lichaamshouding, de positie van de voeten op de voetsteunen, het rijden van lijnen, remmen; allemaal zaken die je goed onder de knie moet hebben voor je echt gaat proberen om hard te rijden.” Wat Corser in die eerste sessies vooral opvalt, is dat veel rijders verkrampt op de motor zitten. “Met name bij het aanremmen van bochten gooien veel rijders hun ellebogen op slot, waardoor ze in een opgesloten houding terechtkomen. Ze moeten wat meer om de motor heen proberen te bewegen, dat vindt de motor echt niet erg. Blijkbaar zijn ze bang dat er onbalans in de fiets komt als ze dat doen, maar dat gebeurt niet. Eigenlijk zouden ze ook eens wat offroad moeten gaan rijden om die angst uit te bannen. Dan wen je er heel snel aan dat een motor best wat mag bewegen en glijden.” Ook een ogenschijnlijk futiel onderwerp als de positie van de voeten op de voetsteunen blijft niet onaangeroerd door de tweevoudig Superbike-wereldkampioen. “Het valt me op dat veel rijders met de tenen op de voetsteunen staan. Niet goed”, vertelt Corser terwijl hij zijn been over het zadel van een S1000RR zwaait. “Kijk, met de juiste positie van mijn voeten kan ik de motor sturen zonder de clip-ons te gebruiken. Hoe minder je hoeft te trekken en duwen aan het stuur, hoe beter. Als je de voetsteunen redelijk in het midden van je voeten houdt, zul je bijvoorbeeld in een bocht al snel merken dat dit veel beter aanvoelt. Je kunt het lichaam dan ook veel makkelijker in een andere positie liften voor een eventueel volgende bocht. Het is belangrijk om er in ieder geval voor te zorgen dat je al in de juiste positie zit voor je bij een bocht aankomt. Als je dat daarna nog moet doen, ben je hoe dan ook te laat en gooi je de boel op slot. De basis is dat je ontspannen op de motor zit.” Dat Corser begaan is met zijn cursisten blijkt ook in de volgende sessies, waarin de Australiër ook voortdurend met zijn S1000RR in de baan te vinden is. Wijzen, kijken, observeren en ook een instructeur krijgt een wijzend vingertje om het kontje van de Corsers BMW te volgen. “Die jongens probeer ik waar nodig ook tips te geven natuurlijk en dat pikken ze ook meteen op. De enige manier om het goed te doen, is door zo veel mogelijk zelf in de baan te zijn en de cursisten aan het werk te zien. Een paar rondjes er achter rijden en dan weer er voor. Dat geeft me een goed beeld om ze na een sessie dingen uit te kunnen leggen en ze het in de volgende sessie te laten proberen. Als ik dan na die volgende sessie hoor of ze het beter vonden of juist niet, heb ik in ieder geval een uitgangspunt voor de volgende stap om de rijstijl verder te polijsten.” Wat de Australiër in zijn korte tijd als instructeur wel is opgevallen, is dat er tot een bepaald niveau steeds dezelfde fouten worden gemaakt. “Alhoewel fouten wil ik ze eigenlijk ook niet noemen”, legt hij uit. “Het zijn eerder incorrecte handelingen die rijders zich hebben aangeleerd, waardoor ze niet kunnen ontspannen. Dat zie je weer minder vaak bij jongens die al actief racen. Om dat te veranderen, moet je wel open staan voor tips en kunnen luisteren. Het lukt me echt niet bij iedereen hoor, maar de meesten pikken het wel op. Bij een aantal evenementen heb ik sommige rijders tot wel twintig seconden per ronde sneller kunnen laten rijden. Binnen twee dagen. En dan gaat het ook nog een stuk veiliger bovendien. Dat geeft me enorm veel voldoening, om die gasten een stapje hogerop te krijgen.” [Kader, kaders verdelen] CORSER OVER DE BMW FABRIEKSMACHINE Naast zijn ambassadeurschap is Troy Corser ook nog steeds als testrijder en klankbord bij het superbike fabrieksteam van BMW betrokken en volgt hij het WK op de voet. Hoe reageerde hij op de eerste BMW-zege die Marco Melandri eerder dit seizoen pakte? “Dat was natuurlijk fantastisch. Maar zonder Marco te kort te willen doen, had ik misschien liever gezien dat Leon (Haslam, red.) die eerste winst had gepakt. Samen hebben we een enorme berg werk verzet om de machine op dit niveau te krijgen. Maar goed, het laat in ieder geval zien dat de fiets grote stappen vooruit heeft gezet. Nu hebben we een fiets die we kunnen aanpassen. Tot dit seizoen stelden we een fiets af om hem aan het werken te krijgen. Dat is iets compleet anders. Bovendien heeft het team nu ook veel meer ervaring, omdat er met Melandri veel mensen van het vroegere Yamaha-team zijn overgekomen. Dat zijn allemaal kleine puzzelstukjes die nu op hun plek vallen. Voor het eind van het seizoen staan ze ieder weekend op het podium. De machine is er dichtbij, maar nog niet helemaal. Op sommige circuits, vaak de favorieten of thuiscircuit van de coureurs, komt de machine beter voor de dag dan hij in werkelijkheid is. Maar de volgende stap in de ontwikkeling is om ieder weekend 1, 2 of 3 te zijn.” [kader] [Beeld: HennyB_0330] HUUR EENS EEN BMW S1000RR Wij reden onze ‘snuffelstage’ bij The Race Academy met een BMW S1000RR (modeljaar 2012) van de organisatie. The Race Academy heeft een hele serie van deze Duitse kanonnen beschikbaar voor gebruik tijdens haar circuitdagen. En het mooie is dat je zo’n volbloed voor slechts € 149,- per dag kunt huren. Een ideale manier dus om eens aan zo’n hightech superbike te ruiken. Dat bedrag is inclusief circuitbanden en montage, brandstof, verzekering van de motor bij schade (eigen risico € 1.000,-), vervanging van de remblokken, gebruik van monteurs en het transport van de S1000RR naar het circuit van dienst. Let wel: het inschrijfgeld voor de betreffende cursus komt nog bovenop dat huurbedrag van € 149,- per dag. [kader] THE RACE ACADEMY METHODE Net als de meeste andere organisaties van circuittrainingen houdt ook The Race Academy er haar eigen filosofie op na. Uiteraard hoort daar een stukje theorie bij en op de baan ligt de nadruk zeer sterk op een 1-op-1-benadering tussen instructeur en cursist. Dat betekent dat er in kleine groepjes van gemiddeld drie cursisten per instructeur wordt gereden. Mocht het nodig zijn, dan kan er tijdelijk en zonder bijkomende kosten privéles worden gegeven op je eigen niveau. Dat geeft de trainingen een heel persoonlijk tintje. De groepen worden al naar gelang rijvaardigheid ingedeeld. De rijsessies duren twintig minuten en normaal gesproken worden er per dag zo’n zes stuks verreden. Dat betekent bijvoorbeeld dat je tijdens een driedaagse cursus honderden intelligente circuitkilometers maakt, zoals The Race Academy ze zelf bestempeld. Na iedere sessie analyseer je samen met de instructeur je vorderingen voor wat betreft techniek en rijstijl. Om een goede analyse te maken, worden ook de rondetijden geregistreerd en ook een videoanalyse van de rijstijl behoort tot de uitgebreide mogelijkheden van The Race Academy. Dagelijks wordt er zo een persoonlijk leerplan opgesteld om je racetechniek stapsgewijs te kunnen verbeteren. Tussen de sessies door is er ruimte voor theorieblokken, waarbij onder andere aspecten als zithouding, remtechniek, gascontrole en kijk- en bochttechniek aan de orde komen. Een compleet pakket dus om op veilige en verantwoorde wijze je rondetijden te verbeteren. Kijk voor meer info en de resterende circuitdata voor 2012 op www.race-academy.nl [Beeld] [Opener spread: HennyB_0276 (achtergrond)+ HennyB_0342 en HennyB_0345 als 2 grote inzetten bij elkaar. Misschien wat speels over elkaar heen plaatsen. 1 BU voor inzetten] Speciaal voor The Race Academy legt bovenmeester Troy Corser het nog een keer uit. Niet met je tenen op de voetsteunen en niet verkrampt aan de clip-ons hangen. [tweede spread] [HennyB_0308, als achtergrond] [HennyB_0273] Er wordt in kleine groepjes gereden en na afloop wordt iedere sessie uitvoerig geanalyseerd. [HennyB_0337] Tijdens de sessie pendelt Croser lekker freewheelend van de ene naar de andere groep. Ja, wrijf het nog maar eens lekker in. [HennyB_0337_2] Alles begint met de basis, dus allereerst moet de zithouding kloppen. [HennyB_0365] “Remmen? Gewoon ‘smooth’ met één vinger”, tipt de tweevoudig wereldkampioen. We hielden voor de zekerheid toch maar een tweede paraat. [Reservebeeld] [HennyB_0356] Spiegelcheck, ja hij zit er nog. Indien gew

Lees meer over

BMW Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...