+ Plus

Test zeven budgethelmen

Aanlokkelijk aanbod of een gegarandeerde teleurstelling met vizier en kinriem? Van een greep in het schap met supergoedkope helmen gaat in ieder geval je portemonnee stralen, maar is het desondanks wel een verstandige zet? Wij legden de hand op een zevental discount aanbiedingen voor een kritische praktijktest.Geachte statistiekfreak en liefhebber van de uitvoerige tabellen betreffende de schokabsorberende waarden van helmen, zet u schrap. Op deze en volgende pagina’s zult u niets vinden over de HIC-waarde van de Bayard SP-40, Held Apache of één van de andere zeven geteste helmen. Noch over het aantal Newtonmeters waartegen de kinriemen van de helmen bestand zijn of de resultaten van de buitenschaal penetratietest. Deze en andere testcriteria van de ECE 22.05 normering hebben we simpelweg links laten liggen. Zo, dat is er uit!Aan deze op het eerste oog grove nalatigheid liggen echter wel een tweetal goede redenen ten grondslag. Allereerst het volgende. Het afgelopen jaar publiceerden we eveneens een test (MotoPlus 2/2009) over aantrekkelijk geprijsde helmen. Hierbij onderwierpen we de testexemplaren wel aan een uitgebreide schokabsorptietest, met als verheugende uitkomst dat alle helmen de verplichte ECE-norm (voldoet een helm niet aan die normering, dan mag hij niet in de EU verkocht worden) met twee vingers in de neus doorstonden. De schokdempende eigenschappen verschilden wel onderling, maar de ECE 22.05 richtlijn kwam bij geen enkele helm in gevaar. Ook bij een andere test kwam een vergelijkbaar beeld naar voren, waarbij enkele van de budgethelmen bij de schokabsorptietest nog beter voor de dag kwamen dan de grote en bekende merken. Ook fabrikanten van goedkope helmen steken geld in ontwikkeling, of kijken het kunstje af bij de concurrentie en het construeren van een goede helm die voldoet aan de ECE 22.05 richtlijnen blijkt tegenwoordig tegen zeer lage kosten te kunnen. Dat bewijzen ook de E-nummers op het ECE-label in de verschillende helmen. Dit nummer geeft aan welk land de ECE-test heeft uitgevoerd en het keurmerk heeft afgegeven. Weken veel fabrikanten een jaar of wat geleden nog uit naar een financieel op de afgrond balancerend oud-communistisch staatje, waarvan het keuringsinstituut tegen een handvol dollars maar wat graag met de hand over het hart streek wanneer een test onverhoopt wat minder gunstig uitviel, tegenwoordig worden de keurmerken, in ieder geval die van de helmen uit deze test, zonder uitzondering toegekend door gerenommeerde testinstituten uit Luxemburg, Duitsland en Groot-Brittannië. Het zou daarom een verspilling van tijd, kosten en moeite zijn om diezelfde test nog een keer uit te voeren.En daarmee komen we bij het tweede punt. Naast de door de hoogste officiële ECE-normering afgebakende passieve veiligheid speelt ook de actieve veiligheid een belangrijke rol. En die wordt bepaald door eigenschappen die je het beste in de praktijk kunt testen. Hoe goed is de ventilatie? Is het blikveld voldoende groot? Hoe zwaar is de helm? Kloppen pasvorm en draagcomfort zodat de motorrijder zich lekker voelt en ook op de lange duur nog bij de les blijft? En juist om deze zaken, en andere, draait het in deze praktijktest. Zoals gezegd, alle zeven helmen doorstonden met succes de huidige ECE 22.05 normering en worden geleverd door erkende bronnen, zodat we ook de herkomst ervan makkelijk kunnen nagaan. En die begint zonder uitzondering in het verre oosten, om wat preciezer te zijn in Taiwan of China. De helmschalen zijn zonder uitzondering vervaardigd in spuitgietmachines. Dit zogenaamde thermoplast is erg voordelig om te produceren, omdat de fabricage vergaand geautomatiseerd is en de productietijd kort. Dat maakt dat er in korte tijd grote aantallen van geproduceerd kunnen worden. Het enige dat erg veel geld kost, is het maken van de spuitmal, een eenmalige uitgave waarvan de kostprijs uitgesmeerd over grote aantallen laag is. En daarmee zijn we bij het prijsgeheim van de hier geteste goedkope helmen aanbelandt.Naast de goedkope productie en directe inkoop zonder tussenhandelaren, zijn het vooral de ontbrekende ontwikkelingskosten die de prijs laag houden. Veel accessoiregiganten, zoals MotoZoom en Polo, kiezen voor een bestaand basismodel, dat enkel in de details (ventilatieschuiven, binnenvoering, sluiting e.d.) wordt aangepast aan hun eigen eisen, waardoor er feitelijk een nieuwe, eigen helm ontstaat. Dit bouwpakketsysteem maakt prijsgevechten mogelijk. Dat er ondanks bij deze op het oog eenvoudige vertaalslag toch een hoop fouten gemaakt kunnen worden, bewijst onze praktijktest.Voordat we echter tot de resultaten komen, eerst iets over de testwijze. Van elk model hadden we drie exemplaren in de maten M, L en XL tot onze beschikking. Na een korte inventarisering (gewicht, uitrusting, afwerkingsniveau), werd er begonnen met een oefening op het droge. Vier redacteuren zetten de verschillende helmen op en af, klapten de vizieren open en dicht, spanden en vergrendelden kinriemen tot hun oren paars, neuzen gedeukt en halzen opgezwollen waren. Afzonderlijk noteerden zij hun bevindingen in een logboek. Twee min of meer aangewezen vrijwilligers uit dit gezelschap, waarvan één met bril, gingen de aansluitende dag op pad met de motor voor een testrit. Om te voorkomen dat kuipen en/of ruitjes het beeld door luchtwervelingen zouden verstoren, fungeerden een KTM 990 Supermoto en Suzuki Gladius als testvoertuig. Een tankstation langs de snelweg diende daarbij als basiskamp. Eerst ging het in optocht, eerst met 100, toen 130 en uiteindelijk 180 km/uur, over de snelweg. Aansluitend volgde een traject over binnenwegen en door de stad, dat inzicht gaf in het blikveld, de vizierstanden en werking van de ventilatie. Na elke rit werden de resultaten wederom vereeuwigd in het logboek. Als laatste volgde een evaluatie met een grondige analyse van de oorzaken achter de gemelde gebreken. En daaruit voortvloeiend natuurlijk ook het toekennen van het aantal punten dat de testdeelnemers op de volgende onderdelen konden behalen.Pasvorm en draagcomfort (maximaal 30 punten): stevige, drukpuntvrije zit, geschiktheid voor brildragers, grootte van het blikveld en de kwaliteit van de voering werden beoordeeld. De binnenvoering van de meeste testkandidaten maakte een verbazingwekkend goede indruk, bij de pasvorm echter scheidde het kaf zich duidelijk van het koren.Aerodynamica (maximaal 10 punten): hoe verhoudt een helm zich bij hoge snelheden in de rijwind? Wat gebeurt er als je over je schouder kijkt? En vooral, is de helm gevoelig voor opwaartse druk en trekt dat aan de kinriem? Veel goedkopere helmen gedragen zich enkel onder optimale omstandigheden naar behoren bij snelheden boven 130 km/uur. Bij dit criterium blijkt andermaal waar helmen van bijvoorbeeld Arai, Shoei en soortgenoten hun meerwaarde aan ontlenen. Akoestiek (maximaal 10 punten): echt stilletjes ging het er in geen enkele van de geteste helmen aan toe. De deels erg goedkoop gemaakte en lukraak gemonteerde ventilatieschuiven, niet goed sluitende vizieren en de vaak falende kinspoilers eisten hier overduidelijk hun tol.Ventilatie (maximaal 10 punten): een duidelijk gevalletje armoe troef. Niet één ventilatieopening deed dat waaraan hij zijn bestaansrecht ontleent: ventileren. Of de schuiven nu open of dicht staan, maakt in de praktijk geen fluit uit. Niet dat je kunt klagen over een tekort aan frisse lucht, dat is er namelijk voldoende. Al bleek dit in het gros van de gevallen onbedoeld en draagt het daarom niet de naam ventilatie maar tocht. Vaak was een niet goed sluitend vizier de boosdoener. Met name op het gebied van ventilatie zie je dat er bij veel goedkope helmen geen sprake is van een mooi geïntegreerd geheel, maar van knip- en plakwerk van losse componenten. Waarbij een goede werking meer een kwestie is van goed geluk dat van een bewust schot in de roos. Gebruiksvriendelijkheid (maximaal 15 punten): op- en afzetten, kinriem sluiting en vizierbediening werden beoordeeld. Jammer dat de helm met de stevigste kinriem sluiting (ROCC Schuriken) door de ongelukkige plaatsing van de riem toch punten moest inleveren.Afwerking/Uitrusting (maximaal 15 punten): de schalen van goedkope helmen hebben vaak een verrassend goede oppervlakte afwerking, maar aan de montage van aanbouwdelen en de al eerder genoemde problemen met het vizier merk je toch dat er flink bezuinigd moest worden. Uitneembare en -wasbare binnenvoeringen zijn in deze klasse nog lang geen gemeengoed. Mooi dus dat de testwinnaar Bayard de uitzondering op de regel vormt.Gewicht (maximaal 10 punten): hoe lichter, hoe beter. Op sensationele lichtgewichten hoef je in deze categorie echter niet te rekenen, want gewichtsbesparende grondstoffen (zoals bijv. carbon) zijn voor de hier gevraagde prijs veel te duur. Onder de streep geen echte hoogvliegers, drie helmen scoren een voldoende: Bayard, Probiker en Held, die allen een redelijke indruk achterlaten. Wie niet op een supersnelle sportfiets rijdt of als kilometervreter urenlang over de snelweg toert, doet met deze twee goedkope helmen weinig verkeerd als hij of zij op de kleintjes moet letten. Daarachter de helmen van FM en ROCC, die net geen voldoende scoren maar waarmee je best een blokkie om kunt zonder je zorgen te hoeven maken om je veiligheid. Dat geldt ook deels voor de helmen van MTR en Nexo, die voldoen immer ook aan de ECE norm, toch doe je er beter aan om je geld in meer kwaliteit te investeren. De test laat immers zien: ook voor weinig geld is er best degelijke kwaliteit te koop. Al moet je geen wonderen verwachten.________________________________________[KASTEN UNTERSCHIEDLICHE MODELLE]BAYARD [[LOGO MOTOPLUS TESTWINNAR]]SP-40 Importeur: Motoport, tel. 0314-385 850, www.motoport.nlPrijs: vanaf € 79,-Maten: XS t/m XXLGewicht: 1580 / 1580 gram* (fabrieksopgave/MotoPlus meting)Kleuren: zwart en matzwartBuitenschaal: polycarbonaatLand van herkomst: Taiwan, ECE-keur Luxemburg (E13)Vervangingsvizieren: helder, getint en spiegelUitrusting: uitneembare binnenvoering, uitneembare wangstukken, neusspoiler, kinspoiler, helmzak.PLUSRijke uitrusting; makkelijk op te zetten; erg aangename voering; eenvoudige vizierwissel; geschikt voor brildragers; goede aerodynamische eigenschappen, ook op hoge snelheid; ongevoelig voor opwaartse druk; goed werkende kinspoiler; nagenoeg tochtvrij; geluidsontwikkeling acceptabel; vizier goed vast te zetten.MINRedelijk nauwe pasvorm, daardoor bij afzetten ongemakkelijk rond de oren; omslachtige sluiting; bekleding kinriem te kort; kinstuk zit erg strak tegen het hoofd aan; neusspoiler raakt de neus; kunststof randafwerking erg krasgevoelig; onderste ventilatieschuif bij helmmaat L afgebroken (afwerkingsfout); kleine ventilatiestand van het vizier nog te wijd; ventilatieschuiven zonder functie.CONCLUSIEEen kleine verrassing, de SP-40 zet niet alleen als goedkope helm verhoudingsgewijs een goede performance neer. Als één van de weinige helmen in deze test is de Bayard geschikt voor hogere snelheden. Voor spaarzame types een prima helm voor dagelijks gebruik of een goede tweede helm. Kwaliteit en prijs lopen aardig in de pas.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende[BILDUNTERSCHRIFT]Een lichtpuntje: de SP-40 biedt meer dan je in deze prijsklasse eigenlijk mag verwachten.________________________________________FM F38Importeur: Niemann & Frey; tel. +49 (0)21-515 5540; www.fm-helme.de/nlPrijs: vanaf € 79,-Maten: XS t/m XXLGewicht: 1350 / 1424 gram* (fabrieksopgave/MotoPlus meting)Kleuren: zwart, blauw, rood, antraciet decoBuitenschaal: ABSLand van herkomst: China, ECE-keur Luxemburg (E13)Vervangingsvizieren: helder, getint en gespiegeldUitrusting: uitneembare binnenvoering, uitneembare wangstukken, neusspoiler, reflectie materiaal, helmzak.PLUSGoede uitrusting; voering makkelijk uitneembaar en weer in te zetten; eenvoudige vizierwissel; relatief gemakkelijk op en af te zetten; erg geschikt voor brildragers; licht gangbare sluiting; kinriembekleding voldoende lang; goede pasvorm voor met name smalle hoofden.MINVoering ruw; kinstuk en neusspoiler te dicht op gezicht; instabiele getrapte standen van het vizier, vanuit dichte positie vizier moeilijk te openen; ventilatiestand te wijd; ventilatieschuif zonder functie; erg gevoelig voor opwaartse druk vanaf 130 km/uur; gevoelig voor draaiingen van het hoofd; geluidsontwikkeling relatief hoog; tocht licht rond het gezicht; nogal grof afgewerkt.CONCLUSIEGeen helm voor mensen die zich vaak over de snelweg verplaatsen. Tegenover de goede uitrusting staan zwakke punten wat betreft de bediening en aerodynamische eigenschappen. Binnenin is het voor zo’n goedkope helm toch nog redelijk toeven.[Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende[BILDUNTERSCHRIFT]Kan nog net: lichte tocht en wat luidruchtig, maar dat wordt pas na langere tijd storend.________________________________________HELD APACHEImporteur: Uvex Sports NL; tel. 078-681 4845; www.held-biker-fashion.de Prijs: € 83,95Maten: XS t/m XXLGewicht: 1400 / 1464 gram* (fabrieksopgave/MotoPlus meting)Kleuren: wit, zwart, zwart-wit, zwart-roodBuitenschaal: ABSLand van herkomst: China, ECE-keur Luxemburg (E13)Vervangingsvizieren: helder, getint en gespiegeldUitrusting: neusspoiler, helmzakPLUSErg makkelijk op en af te zetten; eenvoudige vizierwissel; sluiting makkelijk te bedienen; kinriem bekleding voldoende lang; goed draagcomfort; hoogwaardige lakafwerking; goede viziervergrendeling; voldoende geschikt voor brildragers; nauwkeurige ventilatieschuif met getrapte standen; goede aerodynamische eigenschappen, ook bij hogere snelheden; ongevoelig voor opwaartse druk.MINVentilatieschuif zonder functie; extreem tochtig, bovenkant van het vizier sluit niet goed af; bij het draaien van het hoofd is de tocht vanaf 120 km/uur nagenoeg onverdraaglijk; knelt licht op het voorhoofd; geluidsontwikkeling te hoog.CONCLUSIEDe Held Apache verspeelt een betere score door de slechte pasvorm van het vizier. Motorrijders die gevoelig zijn voor tocht kunnen hierdoor al bij ritten over rustige binnenwegen problemen verwachten.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende[BILDUNTERSCHRIFT]Extreem veel tocht: hier trekt het niet alleen van onderen, maar ook langs het vizier door een gebrekkige afdichting.________________________________________MTR S-6Importeur: Motozoom, tel. 0900-294 1199 (0,45 c/pm), www.motozoom.nl Prijs: vanaf € 69,95 (tijdelijke actieprijs vanaf € 26,95)Maten: X t/m XLGewicht: 1450 / 1550 gram* (fabrieksopgave/MotoPlus meting)Kleuren: zwart metallic, ziver metallic, wit-blauw deco, wit-antraciet decoBuitenschaal: ABSLand van herkomst: Taiwan, ECE-keur Luxemburg (E13)Vervangingsvizieren: helder, getint en gespiegeldUitrusting: (zeer eenvoudige) helmzakPLUSRelatief makkelijk op en af te zetten; goede ruimte voor de kin; erg goedkoop.MINGecompliceerde vizierwissel; omslachtige, gebruiksonvriendelijke sluiting; kinriem bekleding te kort; kinriem slecht gepositioneerd; ventilatieschuif slecht te bedienen zonder merkbare werking; beperkt geschikt voor brildragers; sluiting vizier onnauwkeurig, ventilatiestand te wijd; geluidsontwikkeling hoog, bij een sportieve houding zelfs erg hoog; gevoelig voor opwaartse druk; vanaf 120 km/uur erg veel tocht, over de schouder kijken is dan bijna onmogelijk; vizier sluit niet goed af; blikveld aan de kleine kant; onbevredigende pasvorm; knelt erg op het achterhoofd.CONCLUSIEDeze MTR is dan wel goedkoop, een koopje is het echter allerminst. De S-6 is terecht een model dat uit de collectie gaat en momenteel tegen een tijdelijke dumpprijs van € 26,95 wordt aangeboden. Voor brommerrijders wellicht een interessante aanbieding, motorrijders kunnen hem echter beter links laten liggen.[Logo MotoPlus]-oordeel: slecht[BILDUNTERSCHRIFT]Liever niet: de aanschaf van de S-6 zouden motorrijders zich moet besparen, de helm heeft teveel gebreken.________________________________________NEXO LAGUNA IIImporteur: Polo Expressversand, tel. +49 (0)211-979 6699, www.polo-motorrad.dePrijs: vanaf € 49,95 (excl. € 5,95 verzendkosten)Maten: XS t/m XXLGewicht: 1400 / 1534 gram* (fabrieksopgave/MotoPlus meting)Kleuren: zwart, rood-blauw-zilver decoBuitenschaal: polycarbonaatLand van herkomst: China, ECE-keur Groot-Brittannië (E11)Vervangingsvizieren: helder, getint en gespiegeldUitrusting: neusspoiler, helmzak.PLUSErg makkelijk op en af te zetten; aangename binnenvoering; redelijk geschikt voor brildragers; eenvoudige vizierwissel; gebruiksvriendelijke kinriemsluiting; goede viziervergrendeling; ruim blikveld.MINKinriem bekleding veel te kort; slechte pasvorm, knelt op voorhoofd, schedel en gedeeltelijk op de slapen; kingedeelte te krap, zit erg dicht op het hoofd; veel geluidsontwikkeling vanaf 120 km/uur; helm gevoelig voor rijwind en zit niet stabiel; kinriem drukt op het strottenhoofd; erg veel tocht bij hogere snelheden; ventilatiestand vizier te wijd; ventilatieschuif zonder merkbare werking.CONCLUSIEDe Nexo zet door zijn slechte aerodynamische eigenschappen, het tochtige karakter en de slechte pasvorm geen overtuigend optreden neer. De ongelukkig vormgegeven buitenschaal is eigenlijk het grootste manco, daartegen helpt zelfs de gedegen afwerking niet.[Logo MotoPlus]-oordeel: slecht[BILDUNTERSCHRIFT]Een slecht figuur slaan: de buitenschaal is voor te kort en aan de zijkanten te wijd, gevolg is een slechte aerodynamica en pasvorm.________________________________________PROBIKER X7Importeur: Motozoom, tel. 0900-294 1199 (0,45 c/pm), www.motozoom.Prijs: vanaf € 79,95 (tijdelijke actieprijs vanaf € 54,95)Maten: XS t/m XLGewicht: 1490 / 1558 gram* (fabrieksopgave / MotoPlus meting)Kleuren: zwart metallic, zwart-antraciet deco,wit-zwart decoBuitenschaal: ABSLand van herkomst: Taiwan, ECE-keur Luxemburg (E13)Opties vizieren: helder, getint en gespiegeldUitrusting: neusspoiler, kinspoiler, (erg eenvoudige) helmzak.PLUSErg makkelijk op te zetten; erg aangename binnenvoering; zeer geschikt voor brildragers; eenvoudige vizierwissel; zeer goede viziervergrendeling; goed werkende kinspoiler; goede pasvorm; bijzonder matige geluidsontwikkeling; luchtig maar geen last van tocht; goede afwerking van de lak en decormotief.MINSluiting wat omslachtig te bedienen; kinriem bekleding te kort; afzetten door te strakke pasvorm rond de oren wat lastig; tot 140 km/uur neutraal in de wind, daarboven duidelijk last van opwaartse druk en erg onrustig, bijvoorbeeld bij het over de schouder kijken; relatief klein blikveld; ventilatieschuif zonder merkbare werking.CONCLUSIEOogt mooi, zit goed strak en zet tot aan gemiddeld snelwegtempo een redelijke performance neer. Voor de snellere rijders onder ons is hij echter niet geschikt, al zullen die jongens doorgaans ook geen helm uit deze prijsklasse kiezen.[Logo MotoPlus]-oordeel: voldoende[BILDUNTERSCHRIFT]Komt u binnen: het verblijf in de X7 is tot aan 140 km/uur behoorlijk aangenaam te noemen, daarna zwakt het wat af.ROCC SCHURIKENImporteur: Büse Nederland, tel. +49 (0)24-711 2690, www.buese.com Prijs: € 79,95 Maten: XS t/m XL (antraciet deco ook in XXL)Gewicht: 1500 / 1574 gram* (fabrieksopgave / MotoPlus meting)Kleuren: deco motieven in antraciet, groen, rood, rose en blauwBuitenschaal: ABSLand van herkomst: Taiwan, ECE-keur Duitsland (E1)Vervangingsvizieren: helder, getint en gespiegeldUitrusting: deels uitneembare voering, uitneembare wangstukken, neusspoiler, helmzak.PLUSRijke uitrusting; erg makkelijk op en af te zetten; erg aangename binnenvoering; eenvoudige vizierwissel; bijzonder gebruiksvriendelijke ratelsluiting; veel ruimte rond de kin; geluidsontwikkeling blijft binnen de perken.MINKinriem ver naar achteren geplaatst, kan op het strottenhoofd drukken; kinriem bekleding te kort; matige pasvorm, helm drukt op de slapen; niet geschikt voor brildragers; instabiele viziervergrendeling, voelt versleten aan; erg gevoelig voor opwaartse druk vanaf 150 km/uur, helm gedraagt zich dan onrustig en kinriem drukt op het strottenhoofd; vanaf 130 km/uur veel tocht rond de ogen omdat vizier niet goed afdicht; onrustig bij een blik over de schouder; ventilatieschuif zonder merkbare werking.CONCLUSIEDe basis klopt eigenlijk wel, maar de ver naar achteren geplaatste kinriem (tegen het afglijden) en de gebrekkige details rond het vizier werpen de Schuriken ver terug in de eindklassering.[Logo MotoPlus]-oordeel: onvoldoende[BILDUNTERSCHRIFT]Zowel zegen als vloek: de ratelsluiting is absoluut gebruiksvriendelijk, maar helaas niet bepaald goed gemonteerd.________________________________________[TEST BEI ENDWERTUNG]CONCLUSIEWanneer het oordeel ‘voldoende’ de beste score uit een producttest is, dan mag je concluderen dat het gemiddelde niveau niet bijzonder hoog is. Bekijk je de zaak echter in de juiste context (prijs-kwaliteitverhouding in dit geval), dan mag je eigenlijk best verrast zijn over het optreden van een aantal budgethelmen. Bijvoorbeeld de Bayard en Probiker (en in iets mindere mate ook de Held Apache) helmen die voor iets minder dan 80 euro best wat kwaliteit in huis hebben en bij de doorsnee motorrijder ongetwijfeld een glimlach op het gezicht weten te toveren. Bij de helmen in het middenveld zou je toch al de afweging moeten maken met welk doel (en dat mag dan geen hard rijden zijn) je de helm gaat gebruiken. Berijders van lichte motoren en scooters, die erg op de kleintjes letten, zullen hier wel slagen. Ook die doen er trouwens goed aan de helmen met het oordeel ‘slecht’ links te laten liggen. Hoe goedkoop ook, voor dat geld is er echt wel betere kwaliteit te koop.________________________________________[UNTERSCHRIFTE][SEITE 96]Sterk staaltje dozen stapelen in het praktijklaboratorium (lees parkeerplaats). Rechts het onfortuinlijke lot van een der testrijders die met Albino-ogen terugkeert van de testrit dankzij een slecht sluitend vizier.[SEITE 98]Inderdaad: uitneembare voering en wangstukken zijn erg praktisch.[SEITE 99]Oefenen op het droge om er alvast in te komen (boven), rechts de tochtige praktijkrit op een Gladius en 990 Supermoto.[SEITE 101, SECHSTER UND ACHSTER BILD NICHT VERWENDEN (SOAR)]Uitglijder bij Bayard: een afgebroken ventilatieschuif bij de kin.Halfslachtige oplossing van ROCC: de voering is half uitneembaar.Luchtige Nexo: de laagste ventilatiestand van het vizier is veel te wijd.Bijna gemeengoed: bij veel deelnemers is de kinriem bekleding te kort.Dat kan makkelijker: nogal omslachtige vizierwissel van de MTR helm.Eenvoudig en praktisch: snel te bedienen kliksluiting van de Probiker X7.

Lees meer over

Suzuki

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

Eerste Test Suzuki V-Strom 800

14 maart, 2024

Het moet wel heel raar lopen als de V-Strom 800DE (dé Alpenmaster van 2023!) door kleinere wielen plotseling ...
Eerste Test Suzuki GSX-8R

Eerste Test Suzuki GSX-8R

15 februari, 2024

Suzuki breidt haar afgelopen jaar geïntroduceerde paralleltwinplatform nu uit met een sportieve exponent? Met een ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-