+ Plus

Test 9 tanktassen

Een tanktas hoeft niet je complete bagage voor een vakantiereis te kunnen verstouwen, maar ruimte voor zwembroek, bikini en handdoeken voor een dagje naar het strand moet er toch wel zijn. We vergeleken negen universele tanktassen met elkaar.

Ook lichtere en sportieve motoren nodigen uit tot het maken van toerritten en vakantiereizen. En die hoeft echt niet altijd helemaal naar de Pyreneeën te voeren, ook binnen enkele honderden kilometers kun je al prachtige reisdoelen vinden. Of nog dichterbij, gewoon naar het strand met je vriend(in) bijvoorbeeld. Daarvoor heb je geen toerbuffel nodig, dat kan immers ook prima met een naked als de Yamaha MT-07. Maar waar laat je spullen als handdoeken en drinken? En wat als het onverwacht gaat regenen? Toch maar een regenpak en een paar extra handschoenen meenemen? Goed plan, maar waar laat je het?
Koffers passen niet echt goed bij de meeste lichte en ranke middenklassers. Niet alleen omdat het afbreuk doet aan het uiterlijk, maar ook omdat ze door hun ongunstige plaatsing – hoog en ver van het zwaartepunt verwijderd – een negatieve invloed hebben op de rijeigenschappen. Voor de net genoemde spullen kun je bovendien met beduidend minder bergruimte toe. Meestal volstaat een rugzak daarvoor, maar als je passagier daar geen zin in heeft of zelf al een volle rugzak om heeft, dan is een tanktas de meest logische oplossing.

Voor de populaire MT-07 hebben we negen tassen uitgekozen, passend bij het segment en dus niet al te duur. Om te zorgen dat ze daadwerkelijk in onze test passen, hebben we de fabrikanten laten weten waar ze in onze test aan moeten voldoen en wat we wilden kunnen meenemen (zie kader ‘Zo testen we’).
Het is duidelijk dat magneettassen op veel moderne motoren niet kunnen worden gebruikt, simpelweg omdat er niet altijd meer een gewone stalen tank op zit. Dat geldt ook voor de MT-07, die is uitgerust met een kunststof afdekking en grillige tankvorm. De oplossing is dan een systeem met snelsluitingen. In het geval van de Yamaha hadden we in sommige gevallen extra onderdelen nodig om de tanktas goed te kunnen bevestigen. Het Quick-Lock systeem van SW-Motech bijvoorbeeld, passend bij de tanktassen van Bags Connection en Vanucci, wordt op een speciaal afgemeten draagplaat gemonteerd (set à € 68,20), waarmee de tanktas verder naar achteren kan worden geplaatst zodat deze niet het zicht op je dashboard belemmert. Hepco & Becker adviseert om behalve het Lock-it systeem, dat ook door Held wordt gebruikt, ook een verhogingsset voor het dashboard te monteren. Die complete kit kost € 150,00. Bij Givi hoef je op de MT-07 alleen maar het Tanklock systeem met vier boutjes op de tankdopring te monteren. Kosten: € 32,00.

Om de ‘simpel vast te klikken’ tanktassen te kunnen gebruiken, zijn behalve het monteren van de snelsluitingen aan de motor ook nog wat andere preparaties nodig. Onder andere het maken van de gaten in de montageplaat voor de tanktas. Het is voor leken allemaal best te doen, maar het klusje duurt al snel een uur en het risico bestaat dat het slordig gedaan wordt. In geval van twijfel kun je het dus beter aan een vakman overlaten.
De overige tanktassen in de test worden met riemen aan de motor bevestigd. Afhankelijk van het systeem is dat elke keer een beetje tot redelijk wat gepriegel, maar alles acceptabel. Tijdens het rijden is het immers alleen maar belangrijk dat de tanktas stevig op z’n plaats blijft zitten en dat er redelijk wat in past. De test laat zien waarin ‘m de verschillen zitten.

Lees meer over

Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

5 september, 2024

Waarom de KTM 990 Duke en Yamaha MT-09 tot de succesnummers van deze twee fabrikanten behoren, wordt niet alleen op ...